1979sandy skrev 2012-10-15 18:28:19 följande:
Emo08;
Tack för svar
Vill du i korta drag berätta vad, hur ni gjort? Jag är nämligen sååå skeptisk mot henne då jag inte vill låta honom skrika sig till söms mm.
Nu ska jag kanske inte döma henne då jag absolut inte vet nåt om metoderna! Vet bara vad folk sagt och det jag hört är jag lite fundersam mot...
Började ni när er var 6 mån då?
Åh, jag var så skeptiskt mot allt sådant här när vi bara hade ett barn. Som sov. SHN-metoden är väldigt snäll mot barnet och vår lille yttrade knappt ett ljud när vi startade med denna. Man SKA läsa hela boken, gärna flera gånger, innan man startar. Där står varför man gör som man gör och den skapade ett lugn hos mig som förälder. Man tror ju att man är ensam om det här, att mitt barn kommer minsann inte att bli hjälpt. Men, jo det går!
Nu är det här kortfattat och jag kan ha glömt viktig information:
Man startar med två vaknätter då man ska sova utanför barnets rum så att man snabbt kan gripa in om det behövs. Man lägger barnet, på mage eller på sidan (vi startade på sidan, men sen valde han själv att vända sig till mage) Man lägger handen på ryggen/sidan och buffar i rumpan med knuten hand. Detta vaggar dem och de bli lugna. Man gör fem buffningar i stöten, tills man märker att barnet är lugnt. Vår kille blev väldigt snabbt lugn och sömnig av detta. Sedan säger man en ramsa, vi körde "gonatti med sig, sov så gott". Den här kan man säga i olika tonlägen: lugnande, lite mer på skarpen, berömmande osv. Sen går man ut och väntar utanför. Om barnet gnyr, blir ledset går man in och lägger tillrätta, buffar och sen avslutar med ramsan. Barnets rum ska vara mörkt för att signalera att det är sovdags. Under första natten sover man knappt själv. Man ska, så fort barnet låter, gå in och göra som ovan. Natt två ska man inte längre gå in till barnet utan bara lugna det med ramsan i dörröppningen. Man tar alltså aldrig upp barnet förrän det är dags att kliva upp på morgonen. (Självklart tar man upp om barnet är sjukt eller på något sätt mår dåligt!) Natt 1 fick jag ingripa några gånger, men han var aldrig ledsen. Natt 2 sov han flera timmar i stöten, vilket aldrig hade hänt tidigare och när han lät så blev han lugn av mitt ramsande! Natt 3 var natten som jag äntligen skulle få sova. Min man skulle ta den lille och jag och storebror bäddade ner oss i vår dubbelsäng och stängde dörren. Jag sov som en stock och när jag smög upp på morgonen vid kl 07 så hade den lille inte sagt ett ljud på hela natten!! Då var det dags att gå in till honom. Där låg han glad och utsövd efter 12 timmars sömn. Det kändes som magi och vi var överlyckliga. Så ja, det funkar och det är en bra metod som är snäll och som inte tillåter att man gråter sig till sömns! Man gör även upp ett sovschema för dagarna, man räknar ut antal sovtimmar beroende på barnets ålder. Vi startade att kura när han var 6 månader och då fick han en rejäl portion gröt innan läggdags. Viktigt att de inte vaknar och är hungriga. Man kan lära barn att sova!!
En av mina bästa vänner fick tvillingar för ett år sedan som sov väldigt olika. De kurade dem när de var runt halvåret och min väninna och hennes sambo säger att de inte hade överlevt utan kuren!