• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • Ess
    Quefa skrev 2012-10-18 10:48:52 följande:
    Jag har en två åring som har sovit dåligt i perioder, vi är inne i en sådan just nu. Han vaknar mellan 10-15 gånger på en natt, storebror 3,5 har även han börjat vakna några gånger, men han sover bättre. Jag har i höstas själv börjat få sömnproblem, då jag har svårt att somna och kan inte alltid somna om efter att någon av barnen vaknat. Min man tar en stor del av nätterna eftersom jag själv sover så dåligt. Är det fler som fått egen dålig sömn av att aldrig fått sova en hel natt på 3,5 år.

Jag sover dåligt, blir jag väckt så kan jag nästan aldrig somna om igen. Jag får sådana stress anfall där hjärtat far upp i 190 och jag känner mig super stressad.
  • 1979sandy

Förstår dig. Jag blir oxå superstressad av att sova då tillfälle ges och man måste vila. Som nu? Kl e 21:50 o ligger och surfar, bebis sover för längesen så nu måste jag släcka men kommer ha så svårt för att sova för jag måste., sen vaknar han och natten är igång med Alla avbrott.
    Men ibland är det så skönt att bara ha tid för sig själv oxå.....

• Vincent2012

Min är fem månader nu och sover fortfarande inte på nätterna. Han magont och skriker. Jag sover väl runt 3 timmar per natt i bland 5. Man blir galen, lillen sover sin 10 timmar oman räknar bort amning och vaken tid. Då tror ju folk att jag oxå sover, men först tar det en halvtimma för mig att somma då vaknar han och vill äta. Sen tar det samma tid igen och efter en timme magont, jag trösta och buffar och så håller det på små korta uppvak blir långa nätter för mig

• Vincent2012

Min är fem månader nu och sover fortfarande inte på nätterna. Han magont och skriker. Jag sover väl runt 3 timmar per natt i bland 5. Man blir galen, lillen sover sin 10 timmar oman räknar bort amning och vaken tid. Då tror ju folk att jag oxå sover, men först tar det en halvtimma för mig att somma då vaknar han och vill äta. Sen tar det samma tid igen och efter en timme magont, jag trösta och buffar och så håller det på små korta uppvak blir långa nätter för mig

• Lindsey Egot the only one

Det blir inte bättre! När man har tonåringar ska det skjutsas mitt i nätterna. Hämtade hem min 17åring för drygt 45minuter sedan från en Halloween fest. Man vill ju inte att något ska hända dom. Och nu kan jag inte sova. De sover oftast bra från 2års ålder fram till tonåren. Sedan börjar de vara vakna mer på nätterna igen.

• Lyckligajag78
    AnnikaT1980 skrev 2012-10-18 17:29:00 följande:
    Quefa: det e nog oudvikligt att inte få rubbad sömnrytm när man har småbarn. Jag tog sömntabletter, i med öronproppar, när vi hade det som värst. Sambon tog då över vissa nätter.
    Att ha öronproppar har hjälpt mig. 
    Stoppar in dom så att de tar bort bara lite ljud, dvs jag hör ju ändå om tjejen vaknar.

• sannaaa
    1979sandy skrev 2012-10-08 14:05:48 följande:
    Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

6h låter nästan som en dröm! har två 5,5v tvillingpojkar och de äter fortfarande i princip varannan timme... dygnet runt. Vilket gör att en bra natt är jag vaken den halvtimmen det oftast tar för dem att äta, sover ca 1½ tills det är dags att amma igen... ibland somnar vi alla tre under amningen vilket gör att jag halvsitter och slumrar med amningskudden framför mig och pojkarna somnar på den när de käkat klart. Min sambo försöker hjälpa till så gott det går, men amma kan han ju inte. däremot gnället emellan amningen och blöjbyten kan han fixa :)

Får försöka slumra på dagen, men har alltid haft svårt att sova på dagen, hur trött jag än är (förutom under graviditeten!). Men av nån anledning funkar det, ännusålänge... börjar också undra över hur länge kroppen orkar. Men håller hoppet uppe med att det snart blir bättre! Helt plötsligt vaknar vi väl en morgon och de har sovit hela natten! :P 

Att börja med sömntabletter tror jag inte är nån bra idé... särskilt inte som man måste vakna till under natter x flera. Man blir lite seg av dom även om man är "vaken" vilket inte jag skulle vilja vara om jag ska ha hand om ett spädbarn, samtidigt som "sömnigheten" ofta kan sitta i även på dagen sen. Men det är ju upp till var och en vad som funkar :P 
  • Läntandelavendel
    LindaEfraim skrev 2012-11-03 04:16:11 följande:
    Det blir inte bättre! När man har tonåringar ska det skjutsas mitt i nätterna. Hämtade hem min 17åring för drygt 45minuter sedan från en Halloween fest. Man vill ju inte att något ska hända dom. Och nu kan jag inte sova. De sover oftast bra från 2års ålder fram till tonåren. Sedan börjar de vara vakna mer på nätterna igen.
    jo jo men dels får man lite paus däremellan ( 2 år och tonår) och tonåringar e väl knappast uppe och hoppar där kring 5-6 på morgonen. Sen visst, jobbigt när de ska ut på disco o sånt men det e väl inte varje dag får man hoppas
  • underverket 06

Måste säga att jag är lyckligt lottad. Har en son på snart 4 o nu sover han jättebra, vaknar sällan på natten. Tills han var runt 3 vaknade han ca 2-3 ggr per natt men somnade snabbt om igen. jag somnade snabbt om igen, men man blev ju van att vakna flera ggr per natt. När han var bebis o jag ammade sov jag ändå bra, för han åt snabbt o jag ligg ammade o somnade om så snart han somnat igen. Visst var man lite små trött alltid, men det var ändå inga stora problem. Visst hände det att han var vaken flera timmar per natt, men det var ganska sällna trorjag.

• Läntandelavendel
    underverket 06 skrev 2012-11-05 22:27:03 följande:
    Måste säga att jag är lyckligt lottad. Har en son på snart 4 o nu sover han jättebra, vaknar sällan på natten. Tills han var runt 3 vaknade han ca 2-3 ggr per natt men somnade snabbt om igen. jag somnade snabbt om igen, men man blev ju van att vakna flera ggr per natt. När han var bebis o jag ammade sov jag ändå bra, för han åt snabbt o jag ligg ammade o somnade om så snart han somnat igen. Visst var man lite små trött alltid, men det var ändå inga stora problem. Visst hände det att han var vaken flera timmar per natt, men det var ganska sällna trorjag.

ok?

Hur "hjälpte" du ts?  
Svar på tråden ni som inte får sova,,,