• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • VärldensbästaH
    1979sandy skrev 2012-10-08 16:47:43 följande:
    Ja, det är bara att släppa... Förstår inte dom vars bebisar sover hela natten.. Hur avis som helst!!
    Muffins: ja det måste va besvärligt, hur gammal är lillskrutten? Tar pappan nåt om han finns i bilden?

Usch, sitter här nu o ammar o hoppas han somnar vid bröstet, ska störta ned i sängen då o få nån timme om natten blir jobbig. Sambon borta oxå...

Zzz..zzz

Men du liggammar inte eller? annars är ju det ett tips, så kan ni somna tillsammans i sängen på en gång.
  • 1979sandy

Lustigt, gjorde precis det men han e vaken, måste va nåt med magen för han vrider o åmar sig och surar hela tiden... ;-(
    Gud vad jobbigt detta är när man är supertrött. Han borde va det med som vart vaken sen 15!!..

• Happyfeet1980

ts tycker du får rätt bra med sömn

Mitt barn är 4 ÅR och jag sover väl max 1 timme i sträck ostört varje natt men totalt sätt kanske 6 timmar, men då blir jag alltså väckt var och varannan timmer

Jag hoppas det försvinner snart...så på din fråga...ja man klarar rätt långt id med sömnbrist  

• Strumpans

Ett tips (som fungerade på sonen) är att tanka i massa mat vid slutet av kvällen ( jag körde båda brösten och ersättning på det) han sov då längre

• m0desty

Vår dotter är 11veckor och har haft en del problem med magont. Jag liggammar på natten med vill helst inte samsova intill. Problemet har varit att flytta henne efter amning då hon nästan alltid vaknar. Nu gör vi så att hon får ligga kvar i min säng medan jag flyttar till gästrummet och sover där. Jag placerar en kudde intill henne så att hon inte hamnar på mage. När hon vaknar byter maken blöja och jag vandrar tillbaka för att amma. Det här gör vi två till fyra gånger per natt.

• Strumpans

Modesty: vill tipsa om IKEAS uppblåsbara skötbord. Vi har de liggandes i sängen (billigare än typ babynest men fungerar utmärkt) superlätt att få lyfta iväg barn och bädd till egen säng ;)

• AnnikaT1980

Mitt tips: ge tillägg på kvällen som sista mål och Minifom precis innan maten. Minifom slår sönder luftbubblorna i magen o ger mindre gaser. Lägg han sedan i sin säng som står i ett annat rum alt utanför ert sovrum så du slipper de högsta ljuden från honom. Du hör fortfarande om han skriker eller andra "rop på hjälp".
    Så gjorde vi när min sömn va obefintlig o jag bara grät av trötthet.

• m0desty

Strumpans: Vi har en Sleapyhead som är samma sak som Babynest, men det är lyftet dit som inte funkar. Stumpan vaknar nästan varje gång.

Minifom och Sempers magdroppar använder vi och det hjälper en del.

Nu verkar det också som dottern plötsligt börjat sova längre pass på natten. Nu har vi bara en amning på natten! Hoppas det håller i sig!

• Läntandelavendel

Det är apjobbigt! Men kroppen vänjer sig på ngt sätt (även om man mår piss ibland).
    Min upplevelse e att kroppen tar igen sömnen på så sätt att när man väl får sova lite längre pass
    (typ 2-3 h när nu det händer) så återhämtar sig kroppen nästan dubbelt, som att man sovit 6 h.

Känns som att kroppen lite vet vilken situation man är i, och anpassar sig. Finurligt va!

Med detta inte sagt att man är pigg. Jag e nästan aldrig pigg. En treåring (som fortf inte sovit en hel natt! MEN supermkt bättre än hur hon var förr. första året vaknade hon var tjugonde minut, dag som natt, jag var nära psykbryt MÅNGA gånger...) Lillebror är 8 mån o sover bättre än vad hon gjorde, men inte bra precis.. Sover kanske 3 h sammahängande mellan ca 23-01, annars e det uppvak stup i kvarten. Har varit bättre perioder också, så jag hoppas det vänder. Det är APJOBBIGT. Men det blir bättre. Jag ser bara på min dotter Kan HON sova hyfsat hon som jag aldrig trodde skulle sova en timme åt gången, så kommer det fixa sig med lillebror också.

Man får ge det TID. Men som sagt, storasyrran sover fortf inte själv (då vaknar hon o skriker hela tiden) men sover hon bredvid ngn så rör det sig om kanske 3-6 uppvak per natt, snabba, och det är bra...även om man såklart önskade att det skulle vara bättre. Det kommer!! Tur vi är fler som lider (för det är verkligen ett lidande) av sömnbrist.

Jag ser på mig själv tex hur jag blir fulare. Vit, blek, orken är i botten, orkar inte göra ngt "extra", träna e det inte tal om osv osv

Men men, vi får ta igen det sen :)               

Svar på tråden ni som inte får sova,,,