• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • m0desty

Vår 11 veckors är precis som du beskriver er bebis. Minifom hjälper en del. Man kan höra hur det bubblar i magen när hon fått det. På dagarna brukar jag också "leka" och buffa upp benen med knäna mot magen och göra lite roliga ljud samtidigt. Dottern tycker det är jättekul och det forcerar fram pruttar så hon slipper några i alla fall.

• tvåbarnsmor89

Passar du på och lägga dig när han lägger sig för kvällen? Och sover du på dagen när han sover? 6tim sömn låter mkt för en 7v bebis vi hade dålig sömn till han var 7mån och storebror hade sömnproblem till han var 1 1/2år så iof är vi vana vid 5min sova 30min vaken osv och totalt 4tim sova men vi sov alltid på dagen när de också sov. Städning/tvättning fick göras med dem på armen nör de var vakna

• 1979sandy

Får bara 6 Tim en bra natt, och då mkt uppdelat under natten.
    Går alltid i säng när han somnat i soffan med sambon. Som nu, 20;30 en fredag? Tjoho...
    Otroligt dålig på att lägga mig på fan, BORDE, men åh så skönt att kolla mail mm helt ostört och bara vara mig.. Men, absolut, skulle få mer sömn då. Men vilar mkt, ligger ned och gör det jag vill göra i alla fall. ..

• Guiden12
    1979sandy skrev 2012-10-08 14:05:48 följande:
    Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

Har också sömnbrist just nu, min man och jag tar varannan natt och turas om att vila ut på helgerna, har en 13 månaders som vaknar massor på nätterna. Han sov väldigt bra förut så det är väl någon fas hoppas vi, när tröttheten är som värst så tröstar man sig med att det går över ...
    Genom att ta varannan natt och sen få sova på helgerna så funkar det även om man är trött på dagarna ( vi jobbar bägge två)  
  • Guiden12
    Snäckan84 skrev 2012-10-12 08:11:27 följande:
    Våran stora pojk sov inte en hel natt förrän han va över 2 år.
    Han hade magont som påminde om kolik när han va bebis och sov väldigt dåligt, på dagarna sov han bara 5 minuter åt gången innan han började skrika och på nätterna somnade han kanske runt 23, vaknade igen runt kl 24 för att skrika till kl 2, sova till 4-5 för att vakna och vara vaken fram till 8-9 för ett igen sova 5 minuter o vakna.
    Så höll de på tills han ha ca 6 månader, då sov han i 45 minuter på dagen och somnade för natten runt 20 vaknade runt 24-02 för att skrika fram till 4-5 för att sedan stiga upp runt kl 6.
    När han sen fyllde 1 år slutade han med att skrika o vi tog bort dagvilan mental va ändå var vaken på nätterna mellan 2-5 för att sen stiga upp runt kl 7 och han somnade inte för natten förrän runt 23-24.
    Vi sökte all möjlig hjälp men de hittade inget.
    De visste inte varför han hade svårt att komma till ro el varför han krävde så lite sömn.
    Så höll pojken på och under tiden kom lillebror till världen 3 månader innan storebror skulle fylla 2.
    Lillebror älskade/älskar att sova så han var/är vi fruktansvärt bortskämde me.
    Men sedan hände något när den stora pojken va strax över 2 år.
    Han bara slutade att vakna på natten....
    Sen dess har han sovit väldigt bra!
    Men hur jag klarade de första 2 åren?
    Tack vare lördagarna!!!
    Sambon och jag gjorde så att varje lördag fick jag sova ut hur länge jag ville utan att han el barn väckte mig.
    Så från fredagen kl 20 (då han gick på sitt s.k pass me barnen) fick jag sova och ville jag fick jag ligga i sängen fram till kl 20 då de va min tur och sambon fick göra detsamma.
    Visst vi fick inte så mycket tid tillsammans men de ända man tänkte på få va just sömn.
    Maxbox skrev 2012-10-12 09:53:19 följande:
    Har inte läst hela tråden, men har (förutom några strö-nätter när jag sovit borta) inte sovit en hel natt på drygt 4 år. Storebror sov sin första hela natt vid 2,5 års ålder. Han hade både korta uppvak, och uppvak när man fick sitta uppe med honom i ett par timmar mitt i natten.  Lillasyster kom när han var 2,4. Hon sov bra, dvs. åt cirka två gånger per natt fram till ca. 6 månader. Därefter fram till 17 månaders ålder så vaknade hon ca. 1 gång per timme. Jag började arbeta igen när hon var 14 månader. Gick upp till heltid när hon var 16 månader. Nu vaknar hon i snitt 3 gånger per natt och den totala sömnen för mig är i snitt 5 timmar.
    Har du inga andra barn så sov på dagen när barnet sover. Om det funkar så dela på nattvaken mellan dig och den andre föräldern (Funkade för oss med första, men inte andra barnet).
    Om möjligt få sovmorgon åtminstone en morgon på helgen. Sen tror jag att det handlar om inställning. Med första barnet så vägrade jag acceptera att det var så här typ.Och det blev helt galet jobbigt. Konstigt, med tanke på att han ändå sov bättre än lillasyster. Visst har det varit oerhört jobbiga perioder med henne också men jag har liksom accepterat att det är så här, och är också medveten om att det kommer att bli bättre (och har redan blivit bättre), hon kommer sova hela nätter och fram tills dess så är det så här.
    men om du jobbar så delar du väl nätterna med din man? eller är du ensamstående? låter hemskt att ha det som du =(
    vi har också dåligt med sömn då vår 13 månaders vaknar mycket. Men självklart delar vi på nätterna då vi både jobbar, bägges hälsa är lika viktiga. 

• Maxbox

Som svar till Guiden 12: nej, jag delar inte nätterna med min man. Nu skulle det iofs funka, men inte för bara någon månad tillbaka medan hon var mitt inne andra närmandefasen. Vår yngsta har inte accepterat något annat än bröstet för att somna om på natten. Inte napp, inte flaska, inte bli buren, inte vaggad, inte någonting. Har pappa försökt så har hon blivit stel som en pinne och skrikit i typ 5 timmar och kaskadkräkts. Nu funkar det med pappa, men jag känner inget större behov att dela rakt av då hon tex i natt bara vaknade två gånger, och hon lätt kan nattas om med en arm på ryggen till exempel. Men jag kommer nog åka bort någon natt framöver och då får hon ju vara med pappa igen (vilket funkade utmärkt senast). Med äldsta barnet så försökte vi med varannan natt, eller varannat uppvak - vilket var ok för barnet. Problemet var att jag ändå alltid vaknade oavsett och inte kunde somna om förrän barnet sov, medan pappan alltid fick väckas.

• Guiden12
    Maxbox skrev 2012-10-13 10:54:52 följande:
    Som svar till Guiden 12: nej, jag delar inte nätterna med min man. Nu skulle det iofs funka, men inte för bara någon månad tillbaka medan hon var mitt inne andra närmandefasen. Vår yngsta har inte accepterat något annat än bröstet för att somna om på natten. Inte napp, inte flaska, inte bli buren, inte vaggad, inte någonting. Har pappa försökt så har hon blivit stel som en pinne och skrikit i typ 5 timmar och kaskadkräkts. Nu funkar det med pappa, men jag känner inget större behov att dela rakt av då hon tex i natt bara vaknade två gånger, och hon lätt kan nattas om med en arm på ryggen till exempel. Men jag kommer nog åka bort någon natt framöver och då får hon ju vara med pappa igen (vilket funkade utmärkt senast). Med äldsta barnet så försökte vi med varannan natt, eller varannat uppvak - vilket var ok för barnet. Problemet var att jag ändå alltid vaknade oavsett och inte kunde somna om förrän barnet sov, medan pappan alltid fick väckas.
    ok men då kan du ju inte lida så mycket av det då? ;) för skulle du lida av riktig sömnbrist skulle du ju sluta amma eller göra något drastiskt som att åka bort några nätter tills barnet kunde sövas om med pappan. 
    Är man helt galen av sömnbrist måste man hjälpas åt med nätterna. Men har man det som du verkar ha, att man klarar av det ändå så kanske man inte behöver hjälpas åt. Men det Ts menade var nog hur man klarar av det om man lider av riktig sömnbrist. 
    Vårt barn vaknar kanske 8 ggr per natt och då kliver vi upp 6 varje morgon för att jobba, då kan jag säga att man lider av sömnbrist, skulle inte vi dela p nätterna skulle vi inte överleva  
  • Skuggan80

Byte av blöja resulterar alltid i en klarvaken kille hos oss =)! Vi måste byta en gång om inte blöjan ska läcka. Och då byter vi sista gången vid 21:00...men sedan så äter han var tredje timme och har vi inte bytt ca 03-04 är han blöt på sidan när han vaknar vid 06:00. Han sover på sidan och jag vet inte om detta förvärrar situationen och ökar risken för läckage. Vi har testat både Pampers och Libero och Willys och ICAs blöjor, det kvittar.

Helt plötsligt sedan torsdag natt har vår prins sovit ca 5 h det första passet från ca kl 21. Och vi är fortfarande i chocktillstånd samtidigt som vi är rädda att det snart går tillbaka till 9-12 och därefter ytlig sömn.....aj aj.

Känner mig som en ny människa efter denna förändring. Vi har dessutom haft besök (farföräldrar) sedan torsdag och de har kunnat ta honom på morgonen = två timmar extra sömn för föräldrarna.
    Otroligt hur mycket starkare man känner sig och man börjar planera i huvudet, diverse planer, ja jag kan ju åka in till staden på måndag och tisdag kanske en fika med den där skulle passa, och så kan jag ev gå den där distanskursen osv osv...Ha ha  och så kommer en natt med 3 h sömn snart och då raserar alla planer och man fokuserar på att klara av vardagen =)

Jag har faktiskt inte kollat upp en endaste sömnmetod..delvis för att han är så liten och delvis för att vi haft fullt upp med hans magproblem och ev mjölkallergi som stört hans sömn.
    Men jag undrar om man på något sätt kan göra att de sover lite längre på dagen. Han sover endast korta pass och ibland har jag en känsla av att han inte sovit klart när han vaknar efter 25-30 min..fast han kan inte somna om på något sätt...Ibland sover han längre i vagnen men oftast inte....
    Tips?

God natt! Hoppas alla får en bra natt!

Svar på tråden ni som inte får sova,,,