Snäckan84 skrev 2012-10-12 08:11:27 följande:
Våran stora pojk sov inte en hel natt förrän han va över 2 år.
Han hade magont som påminde om kolik när han va bebis och sov väldigt dåligt, på dagarna sov han bara 5 minuter åt gången innan han började skrika och på nätterna somnade han kanske runt 23, vaknade igen runt kl 24 för att skrika till kl 2, sova till 4-5 för att vakna och vara vaken fram till 8-9 för ett igen sova 5 minuter o vakna.
Så höll de på tills han ha ca 6 månader, då sov han i 45 minuter på dagen och somnade för natten runt 20 vaknade runt 24-02 för att skrika fram till 4-5 för att sedan stiga upp runt kl 6.
När han sen fyllde 1 år slutade han med att skrika o vi tog bort dagvilan mental va ändå var vaken på nätterna mellan 2-5 för att sen stiga upp runt kl 7 och han somnade inte för natten förrän runt 23-24.
Vi sökte all möjlig hjälp men de hittade inget.
De visste inte varför han hade svårt att komma till ro el varför han krävde så lite sömn.
Så höll pojken på och under tiden kom lillebror till världen 3 månader innan storebror skulle fylla 2.
Lillebror älskade/älskar att sova så han var/är vi fruktansvärt bortskämde me.
Men sedan hände något när den stora pojken va strax över 2 år.
Han bara slutade att vakna på natten....
Sen dess har han sovit väldigt bra!
Men hur jag klarade de första 2 åren?
Tack vare lördagarna!!!
Sambon och jag gjorde så att varje lördag fick jag sova ut hur länge jag ville utan att han el barn väckte mig.
Så från fredagen kl 20 (då han gick på sitt s.k pass me barnen) fick jag sova och ville jag fick jag ligga i sängen fram till kl 20 då de va min tur och sambon fick göra detsamma.
Visst vi fick inte så mycket tid tillsammans men de ända man tänkte på få va just sömn.
Maxbox skrev 2012-10-12 09:53:19 följande:
Har inte läst hela tråden, men har (förutom några strö-nätter när jag sovit borta) inte sovit en hel natt på drygt 4 år. Storebror sov sin första hela natt vid 2,5 års ålder. Han hade både korta uppvak, och uppvak när man fick sitta uppe med honom i ett par timmar mitt i natten. Lillasyster kom när han var 2,4. Hon sov bra, dvs. åt cirka två gånger per natt fram till ca. 6 månader. Därefter fram till 17 månaders ålder så vaknade hon ca. 1 gång per timme. Jag började arbeta igen när hon var 14 månader. Gick upp till heltid när hon var 16 månader. Nu vaknar hon i snitt 3 gånger per natt och den totala sömnen för mig är i snitt 5 timmar.
Har du inga andra barn så sov på dagen när barnet sover. Om det funkar så dela på nattvaken mellan dig och den andre föräldern (Funkade för oss med första, men inte andra barnet).
Om möjligt få sovmorgon åtminstone en morgon på helgen. Sen tror jag att det handlar om inställning. Med första barnet så vägrade jag acceptera att det var så här typ.Och det blev helt galet jobbigt. Konstigt, med tanke på att han ändå sov bättre än lillasyster. Visst har det varit oerhört jobbiga perioder med henne också men jag har liksom accepterat att det är så här, och är också medveten om att det kommer att bli bättre (och har redan blivit bättre), hon kommer sova hela nätter och fram tills dess så är det så här.
men om du jobbar så delar du väl nätterna med din man? eller är du ensamstående? låter hemskt att ha det som du =(
vi har också dåligt med sömn då vår 13 månaders vaknar mycket. Men självklart delar vi på nätterna då vi både jobbar, bägges hälsa är lika viktiga.