• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • Quefa

Jag har en två åring som har sovit dåligt i perioder, vi är inne i en sådan just nu. Han vaknar mellan 10-15 gånger på en natt, storebror 3,5 har även han börjat vakna några gånger, men han sover bättre. Jag har i höstas själv börjat få sömnproblem, då jag har svårt att somna och kan inte alltid somna om efter att någon av barnen vaknat. Min man tar en stor del av nätterna eftersom jag själv sover så dåligt. Är det fler som fått egen dålig sömn av att aldrig fått sova en hel natt på 3,5 år.

• Läntandelavendel
    Emo08 skrev 2012-10-17 14:56:48 följande:
    Eller så var han bara så glad över att få hjälp att sova han också! Det är visst möjligt att de känner sig trygga direkt med kuren. Så kurade, det gjorde vi! Tänker inte ge mig in i mer diskussioner om Anna Wahlgren eller SHN. Vet att så många är emot det och jag tycker att man får skaffa sig egna uppfattningar efter att ha läst boken eller provat metoden själv. Så är ni nyfikna: köp boken. Den finns på pocket och kostar runt 130:- Tack för mig och lycka till med sovandet! Tvekar inte själv en sekund på att köra SHN igen med vår trea om han/hon inte kommer till ro

Eg ingen kritik av aw men som du beskriver det så var det ju inte ens ett pip fr bebisen och då undrar jag vad som var problemet fr första början..
  • castafiore

Min erfarenhet är att det brukar ordna sig till något som liknar uthärdligt när de är runt ett år. Då kan man få 8 timmars sömn om man har tur...

Det är jobbigt med bebisar. Försök att lägga upp en varannan natt-plan med din man, är mitt råd.

• Läntandelavendel
    Quefa skrev 2012-10-18 10:48:52 följande:
    Jag har en två åring som har sovit dåligt i perioder, vi är inne i en sådan just nu. Han vaknar mellan 10-15 gånger på en natt, storebror 3,5 har även han börjat vakna några gånger, men han sover bättre. Jag har i höstas själv börjat få sömnproblem, då jag har svårt att somna och kan inte alltid somna om efter att någon av barnen vaknat. Min man tar en stor del av nätterna eftersom jag själv sover så dåligt. Är det fler som fått egen dålig sömn av att aldrig fått sova en hel natt på 3,5 år.

Quefa skrev 2012-10-18 10:48:52 följande:

Jag! Misstänker att jag kommer få starta med tabletter el ngt efter avslutad amning.
  • AnnikaT1980

Quefa: det e nog oudvikligt att inte få rubbad sömnrytm när man har småbarn. Jag tog sömntabletter, i med öronproppar, när vi hade det som värst. Sambon tog då över vissa nätter.

Vi körde också SHN med bra resultat men det tog ca 2 v o effekten var inte 100% men absolut mycket bättre. Men det förutsätter att barnet mår bra (ingen sjukdom eller ont)

Vår son hade ont i magen 0-6 mån men vi körde både med Minifom o Semperdroppar vilket blev en klar förbättring dock även här inte 100%.

• Ess

Vår minsta började inte sova hyffsat förrän vid treårs åldern. Jag var för det mesta så trött att jag knappt visste vad jag hette ens. När det blev förmycket så föll jag ihop och fick sjukskriva mig ett par dagar och då sov jag hela tiden dom var på dagis.

• 1979sandy

Förstår inte att kroppen pallar egentligen...? .. Men det är väl tack vare de där hormonerna man har. Men är rädd för vad som händer när de försvinner..

• Ess
    1979sandy skrev 2012-10-18 18:01:00 följande:
    Förstår inte att kroppen pallar egentligen...? .. Men det är väl tack vare de där hormonerna man har. Men är rädd för vad som händer när de försvinner..
    När man gått tillräckligt länge så sjunker imunförsvaret och man är nästan konstant sjuk i allehanda virusar.
    Har man anlag för ångest så kan tröttheten utlösa den.

Din bebis är så liten fortfarande, så du behöver inte börja oroa dig redan för hur du ska klara sömnbrist. De flesta bebisar kommer in i en bättre sömnrytm efter några månader när dom klarar sig utan mat längre.
    Är det första barnet så har du ju också bättre förutsättningar för att vila lite mitt på dagen. Tex om barnet sover en stund mitt på dagen så släng dig i sängen, eller om bebisen är nöjd med babygymmet i fem minuter så blir det en power nap.
  • Läntandelavendel
    Ess skrev 2012-10-18 20:17:26 följande:
    När man gått tillräckligt länge så sjunker imunförsvaret och man är nästan konstant sjuk i allehanda virusar.
    Har man anlag för ångest så kan tröttheten utlösa den.

Din bebis är så liten fortfarande, så du behöver inte börja oroa dig redan för hur du ska klara sömnbrist. De flesta bebisar kommer in i en bättre sömnrytm efter några månader när dom klarar sig utan mat längre.
    Är det första barnet så har du ju också bättre förutsättningar för att vila lite mitt på dagen. Tex om barnet sover en stund mitt på dagen så släng dig i sängen, eller om bebisen är nöjd med babygymmet i fem minuter så blir det en power nap.

Det där har jag aldrig fattat hur det funkar, har aldrig kunnat somna sådär!
  • Ess
    Läntandelavendel skrev 2012-10-18 20:40:07 följande:

Det där har jag aldrig fattat hur det funkar, har aldrig kunnat somna sådär!
    Det är egentligen ingen sömn utan en djupare avslappning.
    Själv är jag ofta så uppkörd att jag har svårt att koppla av på det viset.
Svar på tråden ni som inte får sova,,,