• 1979sandy

ni som inte får sova,,,

Ni andra som inte får sova pga era småttingar, hur gör ni för att "klara" dagen?

En bra natt får jag 6 tim, annars 4-5 och små slummer. Han ( min 7 veckors)  ammar 3 ggr på natten,men bökar och låter nåt enormt så jag kan inte sova samt har svårt att falla i sömn efter att ha ammat honom som tar en stund då hans grepp inte är så bra än.. Han har svårt att komma till ro på dagen också så när han väl sover är det massa annat som ska göras så direkt vila hinns med sådär..

Hur länge klarar man sömnbrist?! Kommer inte kroppen säga stopp till slut?   
    Hur "mår" ni andra som sover dåligt?

Man får hoppas  det vänder med tiden.....de säger det i alla fall!

• Svar på tråden ni som inte får sova,,,
  • mandelblomma
    Mirali skrev 2012-10-12 09:16:55 följande:
    Men därför att blöjorna är fulla med bajs såklart! Annars skulle jag ju inte göra det.

Jag orkar inte byta varje gång hon bajsar, är det bara lite så får det vara. Men i morse hade jag struntat i det tre timmar i streck och då var det så fullt att det läckt ut på alla håll och kanter och hon hade bajs över hela ryggen stackarn, fick så dåligt samvete

Ja jag helammar och samsover.
    Förut bajsade hon inte lika mycket på nätterna utan klarade av det mesta under hela dagen istället, kunde bli ett byte per natt bara och 10-15 per dag. Nu är det mer jämt utspritt verkar det som.
    Jag har aldrig bytt en blöja utan bajs i.
    ok jag bara undrade. En del byter blöjor efter varje amning fast det bara är lite kiss i, därav min fråga.
  • Läntandelavendel

Haha! Jag diagnosticerade också min dotter med adhd när hon var bebis :) Nu vet jag ist att hon e väldigt väldigt smart

Skuggan80 skrev 2012-10-11 19:21:06 följande:
    1979sandy: Min prins fyllde 3 mån igår och jag känner igen allt det där som du beskriver när det gäller magen. För oss blev det bättre när han blev "typ" 10 veckor och vi ger han fortfarande minifom och sempers magdroppar. Han äter bara ersättning numera, jag slutade amma för ca 1 vecka sedan för mjölken tog slut. Sedan tycker jag att magmassage hjälper ganska mycket, kanske mer än minifom egentligen. Han har fortfarande magsymptom men inte hela tiden. Men när det gäller viftande, flaxande, grymtande och en känsla av att plågas var han sådan sedan han föddes. OCh då förklarade att det var gaser, både BVC och BB..Men det visade sig efter alla dessa veckor (och efter mycket oro från föräldrarna-jag hade redan diagnostiserat honom med ADHD eller liknande) att han inte gillar att ligga på rygg och sova. Man känner sig så korkad att man inte fattat det innan. han verkar få uppstötningar och kan inte komma till ro på rygg. Och vi som satt alla dessa nätter och försökte få han att somna efter matningarna-ibland en hel timme. Genom att googla och läsa kom jag på att jag kan lägga han på sida och självklart ha lite handdukar framför så att han inte kan "välta" på mage. Och jag testade-och det fungerade. Han blev mycket lugnare och sov bättre!! Han glider liksom tillbaka till ryggläge när han sover och jag får rätta till han några gånger mellan varje matning. För annars börjar han flaxa. När jag berättade detta på BVC verkade det som om de visste att det kunde funka men ville inte tipsa för att de inte rekommenderar att man sover på sida. Jag blev ganska arg faktiskt. Många av mina kompisar har fått (på andra BVC) ett ok för deras barn att sova på sida. Så testa om ni vill!

• Läntandelavendel

Får man fråga vilken operation det rör sig om? Och hade båda två samma åkomma?

mandelblomma skrev 2012-10-12 07:21:08 följande:
    Ja hur länge klara man sig...vet inte. I flera år i alla fall. Kan säga att sova i 6 timmar hade varit en lyx hos oss då det var värst. Våra tvillingar som bra fram tills de var ca 8 månader då de började sova som krattor och gjorde så i flera år. Som värst var det att vi sov i 2 timmars pass och vaknade mellan 15-20 ggr per natt. De opererades när de var 3 år ( för ett år sen) och efter det började de sova normalt. Mina två äldre barn har sovit som änglar hela nätter från de var ynkepunke små.

• Läntandelavendel
    Mirali skrev 2012-10-12 07:45:39 följande:
    Dagen är väl inga problem, det är nätterna jag inte klarar! Hur gör man för att hantera all ilska och ångest som väller upp sjätte gången hon vaknar och vill äta? Hur orkar man ta sig upp och byta blöja 5-6 gånger per natt och hur ska man sedan kunna somna om direkt efter det, så man hinner få en halvtimme innan nästa gång? Särskilt sista vakningen på morgonen när man efter ett tag inser att man antagligen inte kommer få någon mer sömn den här gången heller. Då känner jag att jag bara måste få ha sönder någon...

Känner exakt som du... Eller snarare kände... När dottern va bebis hade jag panik, ångest och mådde skit pga det du beskriver. Trots vaknätter nu med tvåan så tar man ändå d lite lugnare fö sakta men säkert blir det lite lättare... Och man vet att bebistiden snart är förbi och att det blir bättre.. Man kan på ngt sätt lugna sig lite bättre, för det mesta i à f..
  • mandelblomma
    Läntandelavendel skrev 2012-10-12 09:37:56 följande:
    Får man fråga vilken operation det rör sig om? Och hade båda två samma åkomma?
    bara förstorade tonsiller och polyp bakom näsan som gör att de dels snarkar otroligt mycket och har aningsuppehåll. samt blir mycket sjuka.
    Båda två ...
  • Maxbox

Har inte läst hela tråden, men har (förutom några strö-nätter när jag sovit borta) inte sovit en hel natt på drygt 4 år. Storebror sov sin första hela natt vid 2,5 års ålder. Han hade både korta uppvak, och uppvak när man fick sitta uppe med honom i ett par timmar mitt i natten.  Lillasyster kom när han var 2,4. Hon sov bra, dvs. åt cirka två gånger per natt fram till ca. 6 månader. Därefter fram till 17 månaders ålder så vaknade hon ca. 1 gång per timme. Jag började arbeta igen när hon var 14 månader. Gick upp till heltid när hon var 16 månader. Nu vaknar hon i snitt 3 gånger per natt och den totala sömnen för mig är i snitt 5 timmar.
    Har du inga andra barn så sov på dagen när barnet sover. Om det funkar så dela på nattvaken mellan dig och den andre föräldern (Funkade för oss med första, men inte andra barnet).
    Om möjligt få sovmorgon åtminstone en morgon på helgen. Sen tror jag att det handlar om inställning. Med första barnet så vägrade jag acceptera att det var så här typ.Och det blev helt galet jobbigt. Konstigt, med tanke på att han ändå sov bättre än lillasyster. Visst har det varit oerhört jobbiga perioder med henne också men jag har liksom accepterat att det är så här, och är också medveten om att det kommer att bli bättre (och har redan blivit bättre), hon kommer sova hela nätter och fram tills dess så är det så här.

• iffis

Jag har kört på nu i 4 år och har sovit ca 10 hela nätter sedan 08, det tar på kroppen och psyket men det går.

• Maxbox
    Mirali skrev 2012-10-12 07:45:39 följande:
    Dagen är väl inga problem, det är nätterna jag inte klarar!

Hur gör man för att hantera all ilska och ångest som väller upp sjätte gången hon vaknar och vill äta?
    Hur orkar man ta sig upp och byta blöja 5-6 gånger per natt och hur ska man sedan kunna somna om direkt efter det, så man hinner få en halvtimme innan nästa gång?

Särskilt sista vakningen på morgonen när man efter ett tag inser att man antagligen inte kommer få någon mer sömn den här gången heller. Då känner jag att jag bara måste få ha sönder någon...
    Bajsar barnet 5-6 gånger på natten? Eller är den genomblöt? Jag har aldrig bytt en kissblöja på natten såvida den inte är jättetung. Sen är det väl olika om människor sover bättre eller sämre när man samsover. Men för mig har det varit livsnödvändigt med yngsta barnet (Som vaknat en gång per timme) för att slippa gå upp och vakna helt.
  • annbe

Hej,
    Känner väl igen första tiden. Vår son (som nu är 1,5år) sov knappt något alls, kändes det som, de första 6mån och jag höll på att bli tokig. Då införde vi "sova hela natten" och efter bara någon månad blev han ett gladare och lugnare barn tack vare mycket mat dagitd och tydliga fasta rutiner. Nu sover han 98% av nätterna hela natten igenom och somnar på ca 10min helt själv i sin egen spjälsäng. Jag rekomenderar verkligen denna metoden! Innan den textade vi 5min-metoden men den kändes bara fel och han jagade upp sig så sjukt mycket på de där 5min man var tvungen att vänta.

Ska ha barn igen om 5 mån och kommer definitivt köra den metoden igen!

Lycka till!   

Svar på tråden ni som inte får sova,,,