Bullis01 skrev 2012-10-15 09:06:55 följande:
Hej!
Min dotter är 1 och ett halvt idag och hon sov inte mycket fram tills hon var ca 6 månader då blev d lite bättre.Hon vaknade titt som tätt o man kan väl säga att jag sov 2-3 timmar per natt i 6 månaders tid,ja d var tufft o trodde ibland man skulle bli galen för att sömnen e viktig o den behöver man.Men nu e jag sjuk också har 2 kroniska sjukdomar som innebär kronisk trötthet o värk så på mig blev d ju dubbelt upp i både kropp o knopp när man inte har hälsan.Det gick så långt så till sist fick jag ångestanfall på nätterna varenda eviga natt så fort jag lagt mig ner på kudden o skulle slappna av så kom attacken.
Förstod inte varför?? men kom fram till sist att min kropp sade ifrån d hade blivit för mycket helt enkelt jag borde vilat mer på dagen då hade nog inte min kropp sagt ifrån genom dessa ångestanfall,min man sade ifrån o läkaren tjatade om att jag var tvungen o vila på dagen för jag skulle orka i längden.Så började jag vila mer på dagen då jag inte hade något val o för att jag inte fick den sömn på natten,och mönstret ändrade på sig till sist.Jag slapp mina ångestanfall på nätterna o allt var som vanligt igen:)
Man klarar mer än vad man tror o e glad att man har sina hormoner tror dom gör en del för att man ska orka i längden.Jag var dum helt enkelt hade jag tagit d mer lugnt o vilat mer på dagarna så hade inte min kropp sagt ifrån men d e lättare sagt än gjort o d blev ju bättre till sist ju.Idag sover min dotter bättre men visst hon vaknar fortfarande då o då på natten o sömnen störs men d går inte o jämföra m dom första 6 månaderna som bebis.
Våra barn blir olika känner många där dess barn sovit hela nätterna o föräldrarna har inget o klaga på o e oftast utvilade men alla barn e inte så o d får man ta.Sömnen e viktig o har lärt mig en läxa d e viktigt o ta d lugnare på dagen o vila sin kropp o knopp om man inte får så mycket sömn på natten,man e ingen robot man e inte mer än människa.
Håller med om det med att man måste vila för att orka. Men det är ju lite lättare när man är hemma med barnet. Jobbigare när man har som vi har en 13 månaders som inte sover men bägge två jobbar, då är det tufft finns inga chanser att vila på dagarna =( .När pojekn var liten gick det ju bra att sova ikapp på dagarna men nu som sagt går det ju inte, vet många som håller på så här i flera år och hur sjutton orkar man då?, bävar för att detta kommer fortsätta i flera år till.