• madeleeneee

Vi som börjar med pergotime under hösten!

Hej!

Har under 1½ års tid försökt få ett syskon till vår tjej utan att lyckats.
    Fick ett plus för snart 4 veckor sen som slutade i missfall.

Ska nu börja med pergotime och är riktigt spänd på detta.
    Avslutar en kur med primolut nor nu för att invänta cykeldag 5 =)

Fler som ska börja nu i dagarna som vill följas åt?

Nu ska de bli ett pluss!!

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime under hösten!
  • Jempan

Jag håller tummarna för dej.
    Ja alltså jag tycker det är lite konstigt, jag ska börja med primolut nu på blödningsdag 12 el om det var 14, och sen när jag fått mens så börjar jag med pergon på dag 3. Om jag minns rätt

• madeleeneee

Fått blödning idag så idag räknar jag första dagen..:) ska ringa i veckan o boka tid för vul för koll sen..!

• Jempan

Aj! Var inne och spolade inte, riktigt oskönt. Men nu är det gjort :) synd att man har ett tungt jobb, får se om det fortsätter mola. Berätta gärna hur ditt VUL såg ut sen madeeleeene

• magnoliaa

Hej alla förhoppningsfulla!

Jag är gärna med! Ska börja min första kur med pergotime idag eller i morgon. Är så spänd och förväntansfull och hoppas verkligen på att detta ska få mina ägg att fatta galoppen!
    vi har inte försökt så länge men under ett gynbesök berättade jag för gynekologen att vi försökte skaffa barn och att jag har så oregelbunden mens, han skrev ut pergotime direkt!

kram

• madeleeneee

Oh vad spännande!
    Jag är lilte nervös för biverkningar men man får väl stå ut..
    berätta gärnamed magnoliaa hur VUL ser ut..=)

• magnoliaa
    madeleeneee skrev 2012-10-15 15:39:07 följande:
    Oh vad spännande!
    Jag är lilte nervös för biverkningar men man får väl stå ut..
    berätta gärnamed magnoliaa hur VUL ser ut..=)
    Det hade jag gärna gjort om det va så att jag skulle på ett... min doktor har bara sagt blodprover dag 21....... han verkar vara den mer avslapnade typen ;)
  • Jempan

Magnoliaa; Märkligt tycker jag att man inte vill göra ett VUL mm innan han skriver ut pergo. Blodprover dag 21 är ju för att kolla om du haft äl vid senaste mens, dom proverna tar ju rätt lång tid att få svar på. Och angående pergo så måste du ju bli kallad in på VUL för att undvika att du blir överstimulerad eller att du pluppar iväg massa ägg och det blir komplikationer så vis. Men vad vet jag :) lycka till hur som helst!

• magnoliaa

Jempan: Han gjorde VUL innan han skrev ut pergon men han har inte sagt att jag ska göra något under iaf första behandlingen. Blodprov dag 21 som sagt och sedan skulle han ringa för att meddela hur stor dos jag eventuellt ska ta nästa gång.

Nu blev jag lite konfunderad, vad är det för komplikationer du pratar om?

Tack för lyckoönskningen!

• Solrosen 83

Verkar väldigt varierande vilken inställning läkare har till pergotime. Vissa skriver ut det direkt utan att man behöver komma tillbaka på VUL-undersökningar för att se vilken effekt läkemedlet får. Andra gör massor med tester för att försäkra sig om att allting annat ser bra ut och att man inte har regelbunden äl av sig själv och kräver sedan åter besök för att se resultatet. Är lite oroväckande att det varierar så mycket. Inte lätt att veta vad man ska tro egentligen.

Den risk som finns verkar ju vara att man blir överstimulerad och att flera ägg släpper samtidigt. Risken/chansen att man blir gravid med flera barn samtidigt ökar då betydligt vilket ju kan innebära risker.

Jag har fått tagit två omgångar med blodprover kring cd 21 för att kolla om jag haft äl de två senaste cyklerna och jag har fått mina resultat bara någon dag efter det sista provet så jag tror inte själva analysen tar speciellt lång tid utan det är nog snarare oftare så att det tar tid innan läkarna hinner rapportera resultaten och skriva brev eller ringa. 

• Solrosen 83

Vill bara att min mens ska komma här nu. Tog sista Proveran igår så den borde komma när som helst. Känner att den är på gång för jag har haft lite mensvärk och småont i huvudet hela dagen och mått allmänt konstigt. Extremt irriterande att springa på toa hela tiden och tro att den kommit och sen är det inget. Lika bra att få det avklarat nu så blir det förhoppningsvis lagom med nästa cykel till mitt läkarbesök om det nu inte dröjer allt för länge.

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime under hösten!