• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Tjenixen
    Anonym (Gravid?) skrev 2012-10-18 00:22:35 följande:
    Ursäkta frågan men om Alvedon är så farligt som ni säger, varför får gravida tipset att ta Alvedon? Läste att det är nästan den ända tabletten gravida får äta???

Det är skillnad och ta en tablett och flera askar på en gång..
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Gravid?) skrev 2012-10-18 00:22:35 följande:
    Ursäkta frågan men om Alvedon är så farligt som ni säger, varför får gravida tipset att ta Alvedon? Läste att det är nästan den ända tabletten gravida får äta???
    Du har inte hört om den nya forskningen som visade att alvedon kan ge missbildningar på pojkars könsorgan?
  • Anonym (Gravid?)

Det förstår jag med men någon skrev att 5g kan ge lever skador :/

• Guld Nougat

Du Anonym (Gravid?) du ser ingen skillnad på att ta 1-2 tabl, max dygnsdosen, mot att ta fyra hela askar?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Gravid?) skrev 2012-10-18 00:25:23 följande:
    Det förstår jag med men någon skrev att 5g kan ge lever skador :/
    Ja, men hur ofta trycker du i dig 10 tabletter på en och samma gång?
  • Guld Nougat

Ja 5gram KAN ge leverskador. Det behöver inte göra det, utan det beror på personen. En person som redan har missbrukat alvedon kan få leverskador/mera skador av 5gram alvedon. En "normal" person får oftast inte det.

• Anonym (Gravid?)

Ni behöver inte dum förklara mig jag förstår skillnaden mellan 100 tabletter och 2 tabletter men jag bara undrar om man verkligen ska äta just Alvedon över huvudtaget? Jag tror jag bojkottar alla smärtstillande läkemedel hädanefter!

• lyckligtjej

Jösses , ni vet inte vad ni pratar om !

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Gravid?) skrev 2012-10-18 00:29:32 följande:
    Ni behöver inte dum förklara mig jag förstår skillnaden mellan 100 tabletter och 2 tabletter men jag bara undrar om man verkligen ska äta just Alvedon över huvudtaget? Jag tror jag bojkottar alla smärtstillande läkemedel hädanefter!
    Så länge du tar tabletterna enligt doseringsanvisning och sunt förnuft är det ingen fara. I det här fallet så har TS dotter kanske tryckt i sig flera förpackningar med smärtstillande och det är flera som försöker förklara hur allvarligt det är med överdos av alvedon.
  • Guld Nougat

Maxdosen för Alvedon är max 4g per dygn för vuxna, ca 4-8 tabl

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..