• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Oroligmamma)
    Anonym (annamaja) skrev 2012-10-18 21:51:27 följande:
    Skador hon sig på andra sätt? Om hon sväljer tabletter så finns det ju risk att hon sväljer en massa andra saker också: frätande/giftiga vätskor, vassa saker etc och att hon skär sig/bränner sig. Jag hade en kompis som gjorde det. Precis som din dotter diskuterade hon gärna vad man ska göra för att dö men hon lever än idag. Hon var självdestruktiv och hade självmordstankar som tonåring men som jag förstod det var hon inte självmordsnära. Du har säkert redan koll på henne men ville bara varna...

Ta hand om henne väl. Ja, hon behöver uppmärksamheten.

Jo har sett skärsår, dock så tror jag inte hon gör det längre. har inte sett några nya på armarna.. fast de kanske sitter nån annanstans nu.
  • Sixxty
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:28:58 följande:
    Uppdaterar här:

vi åkte in till akuten  tillsammans med en ambulans och en vakt av nåt slag?, trodde de endast skulle skicka en sjuktransport. äll inne på akuten fick hon dricka kol, dock så ville läkarna magpumpa henne också. Hon fick prata med en psykolog och ska fortsätta kontakten med bup, hände dock inte så mycket mer utöver det. Nu är hon tilblaka hemma!
    Vad skönt att ni fick hjälp.

Hoppas allt löser sig för er!
  • Jellybeanbaby

(Oroligmamma)TS, vad SÄGER läkaren på sjukhuset när dottern dyker upp på sjukhuset pga sitt FEMTE självmordsförsök?

• Anonym (Oroligmamma)
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 22:01:33 följande:
    Vet inte om detta är för känsligt för att ta här, men vet du VARFÖR hon vill dö?
    Vad jag har hört från sjuksköterskorna som pratat med henne, så känner hon sig värdelös och ful och saknar sin idiot till pojkvän, som jag tvingat henne göra slut med.
  • Anonym (Oroligmamma)
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 22:04:50 följande:
    (Oroligmamma)TS, vad SÄGER läkaren på sjukhuset när dottern dyker upp på sjukhuset pga sitt FEMTE självmordsförsök?
    Hennes tionde...

Läkarna är lika frusterade som jag, de anser att hon inte får rätt hjälp från psyk, men de kan inte göra mer än att tjata på bup.. 
  • Anonym
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:59:03 följande:
    Tror inte det bästa är att hon blir inlagd dock, hon hatar sjukhus och mår bäst hemma bland sina vänner.

Med all respekt men hon mår ju tydligen inte bra av och vara hemma heller.. Toppen att du åkte in men hon behöver allvarlig hjälp och det bästa kanske skulle vara att lägga in henne? Där har dom koll på henne så hon inte kan skada sig heller..
  • Ninja05
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 22:06:05 följande:
    Hennes tionde...

Läkarna är lika frusterade som jag, de anser att hon inte får rätt hjälp från psyk, men de kan inte göra mer än att tjata på bup.. 
    Oj. Men vad i hela friden håller Bup på med!? Hon ska ju ha heldygnsvård på psyk.

Usch. Obehaglig sits!
  • Anonym (Oroligmamma)
    Ninja05 skrev 2012-10-18 22:07:42 följande:
    Oj. Men vad i hela friden håller Bup på med!? Hon ska ju ha heldygnsvård på psyk.

Usch. Obehaglig sits!
    Vet faktiskt inte vad de håller på med. Det dröjde även 5 månader innan hon fick träffa en riktig psykolog på bup.. det var tills hon gjorde sitt femte försök som de kontaktade en psykolog, innan dess så var det bara en kuratorskontakt lite då och då.
  • Jellybeanbaby
    Ninja05 skrev 2012-10-18 22:07:42 följande:

Usch. Obehaglig sits!
    Ja. Rent fruktansvärt
    Jag lider med er. Har inga tips...
    Är säker på att du gör allt du kan.
    Kan man söka sig till en annan stad/kommuns sjukvård? Eller kanske en privat samtalsterapeut, fast det blir himla dyrt...
  • Anonym (e.)

Fast inläggning löser kanske inte problemet.. Slutenvård är mer förvaring än vård.

Har hon testat DBT? Det är vad jag vet den enda evidensbaserade terapiformen som visat sig vara effektiv vid den sortens problematik som din dotter har.

Positivt beteende ska förstärkas, självskadebeteende ska i så stor utsträckning det är möjligt ignoreras, inläggning triggar ofta bara skadliga beteenden..

Kanske en dum fråga, men hur får dottern pengar till tabletterna? Kan det hjälpa om du tar hand om hennes pengar? Eller hittar hon ett annat sätt då..?

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..