• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Oroligmamma)
    Ninja05 skrev 2012-10-18 21:30:17 följande:
    Skönt att ni fick hjälp.

Men hon HADE alltså tagit alla ?

Ta isåfall med dig den tanken, hellre ett larm för mycket än ett för lite!
    Ja det hade hon, dock inte så pass mycket som jag trodde. Hon hade svalt ca 30 tabletter, vilket är rejält, men hon hade gömt resten i byxan och skulle ta de senare, det var sköterskan som hittade de.
  • Ninja05
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:31:38 följande:
    Ja det hade hon, dock inte så pass mycket som jag trodde. Hon hade svalt ca 30 tabletter, vilket är rejält, men hon hade gömt resten i byxan och skulle ta de senare, det var sköterskan som hittade de.
     Usch. Ja, som sagt tur att ni åkte in!

Inte min sak att lägga mig i mer, men hon borde vara inlagd. Förstår inte riktigt att dem inte la in henne på barn psyk efter ert sjukhusbesök?
  • MLB

Hoppas du fattar att se till att hon får hjälp i framtiden. Vill bara ha uppmärksamhet? Jo, det stämde ju.

• Ninja05

En fråga! har ni inte en Krisplan ni kan ta till med telefonnummer och annat i lägen då hon verkar må riktigt dåligt...? Annars kan det nog vara bra att upprätta en sådan tillsammans med Bup.

Fast helst ska hon ju vara inlagd...men antar att dem föreslog det men att du avböjde Ts?

• Anonym (Oroligmamma)
    Ninja05 skrev 2012-10-18 21:34:36 följande:
     Usch. Ja, som sagt tur att ni åkte in!

Inte min sak att lägga mig i mer, men hon borde vara inlagd. Förstår inte riktigt att dem inte la in henne på barn psyk efter ert sjukhusbesök?
    Förstår inte jag heller, men tydligen så är hon klar i huvudet och hon tar inte tabletterna för att dö, det är iallfall vad hon säger till läkaren som gör bedömningen. Dock så har jag fått höra från diverse sköterskor att hon ber de hjälpa henne och förklara för henne vilka tabletter som man ska ta för att dö osv.
  • Anonym (Oroligmamma)
    Ninja05 skrev 2012-10-18 21:37:13 följande:
    En fråga! har ni inte en Krisplan ni kan ta till med telefonnummer och annat i lägen då hon verkar må riktigt dåligt...? Annars kan det nog vara bra att upprätta en sådan tillsammans med Bup.

Fast helst ska hon ju vara inlagd...men antar att dem föreslog det men att du avböjde Ts?
    Jo hon har fått nr som hon kan ringa till, massor av nummer!

Verkligen inte, jag var helt för att hon skulle bli inlagd ett par dagar men de ansåg att det var upp till henne. 
  • Ninja05
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:39:05 följande:
    Jo hon har fått nr som hon kan ringa till, massor av nummer!

Verkligen inte, jag var helt för att hon skulle bli inlagd ett par dagar men de ansåg att det var upp till henne. 
    Okej förstår! Men tänker att du är ju hennes vårdnadshavare, då borde ju du också ha beredskap på telefonnummer där du kan ringa i såna lägen..Speciellt om du känner dig orolig men osäker..?
  • MLB

Då kan du söka vård för henne vid något annat sjukhus. Förklara läget någonstans där det finns en ordentlig psykiatrisk avdelning.

• Hippopotame1
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:38:07 följande:
    Förstår inte jag heller, men tydligen så är hon klar i huvudet och hon tar inte tabletterna för att dö, det är iallfall vad hon säger till läkaren som gör bedömningen. Dock så har jag fått höra från diverse sköterskor att hon ber de hjälpa henne och förklara för henne vilka tabletter som man ska ta för att dö osv.

Vänta nu, hon tar inte tabletterna för att dö? Men ändå tar hon potentiellt dödliga doser paracetamol? Borde inte den bedömande läkaren fundera ett varv till över detta?
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience - Mark Twain
  • Anonym (annamaja)

Skador hon sig på andra sätt? Om hon sväljer tabletter så finns det ju risk att hon sväljer en massa andra saker också: frätande/giftiga vätskor, vassa saker etc och att hon skär sig/bränner sig. Jag hade en kompis som gjorde det. Precis som din dotter diskuterade hon gärna vad man ska göra för att dö men hon lever än idag. Hon var självdestruktiv och hade självmordstankar som tonåring men som jag förstod det var hon inte självmordsnära. Du har säkert redan koll på henne men ville bara varna...

Ta hand om henne väl. Ja, hon behöver uppmärksamheten.

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..