• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • BellaMagdalena

Hej TS,

Finns det någon möjlighet att ni kan få in dottern på Slottis, som är en korttidsvårdsavdelning för barn upp till 18 år inom Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg? En närstående till mig fick bo där i fem veckor.De gör en utredning samtidigt som din dotter kan gå i skola där, så hon inte missar något av skolarbetet. Prata med BUP om att få in henne där.

• Anonym (bup!)

det är lättare att komma in i ett bankvalv än på bup, åtminstone i denna stan... så snart inte självmordsrisken är bedömd som "akut" så står man på gatan. och med akut så tycker de oftast att man behöver ha ett vapen riktat mot sig mer eller mindre, de gör ALLT och lite till för att hålla folk undan sig. (pga ekonomiska skäl kan tilläggas.) det är en fars! helt sinnessjukt. hade  jag varit anhörig, hade jag fan ringt upp högdjuren och krävt vård tills de gav sig. ta stöd av soc i värsta fall, de kan inte göra något åt vården annat än att de också får veta att bup inte gör sitt jobb, och köra extra påtryckningar, det blir ju synligare då hur illa ställt det är med bup så att säga. annars blir det att belåna huset och betala sig dialektisk beteendeterapi, som någon var inne på, det borde dock inte vara så i sverige att man ska betala för sjukvård, ingen få, och sen köpa egen... men men.

• BellaMagdalena
    Anonym (bup!) skrev 2012-10-19 10:32:08 följande:
    det är lättare att komma in i ett bankvalv än på bup, åtminstone i denna stan... så snart inte självmordsrisken är bedömd som "akut" så står man på gatan. och med akut så tycker de oftast att man behöver ha ett vapen riktat mot sig mer eller mindre, de gör ALLT och lite till för att hålla folk undan sig. (pga ekonomiska skäl kan tilläggas.) det är en fars! helt sinnessjukt. hade  jag varit anhörig, hade jag fan ringt upp högdjuren och krävt vård tills de gav sig. ta stöd av soc i värsta fall, de kan inte göra något åt vården annat än att de också får veta att bup inte gör sitt jobb, och köra extra påtryckningar, det blir ju synligare då hur illa ställt det är med bup så att säga. annars blir det att belåna huset och betala sig dialektisk beteendeterapi, som någon var inne på, det borde dock inte vara så i sverige att man ska betala för sjukvård, ingen få, och sen köpa egen... men men.
    Håller med att det kan vara svårt att få rätt hjälp av BUP, men det finns bättre och sämre BUP-mottagningar. Nu vet jag inte var TS bor, men BUP-mottagningen på Hisingen är bra.
  • Anonym

Har bara läst trådstarten men Alvedon är ju inte farligt, det har min dotter överdoserat många gånger, då hon inte kan klockan och inte vet när hon tagit sist och ibland blir det mer än en tablett. Hon är nio och sköter sig själv hemma om hon är sjuk.

• MLB
    Anonym skrev 2012-10-19 12:15:32 följande:
    Har bara läst trådstarten men Alvedon är ju inte farligt, det har min dotter överdoserat många gånger, då hon inte kan klockan och inte vet när hon tagit sist och ibland blir det mer än en tablett. Hon är nio och sköter sig själv hemma om hon är sjuk.
    Kan informera dig om att överdos av Alvedon ger leverskador. Symptomen visar sig inte före det är för sent, så jag föreslår att du inte låter din dotter ha tillgång till det.
  • Fröken reserverad
    Anonym skrev 2012-10-19 12:15:32 följande:
    Alvedon är jättefarligt att överdosera. Läs bipacksedeln hur många man får ta på ett dygn.  I TS fall handlar det dessutom om att hennes flicka ville skada sig själv.
    Överdosering och att råka ta en tablett ett par timmar för tidigt är inte samma sak.

Se till att din flicka bara har lämpligt antal tabletter framme om det är så att hon tar de själv när hon är sjuk
  • MLB
    Fröken reserverad skrev 2012-10-19 12:18:53 följande:
    Alvedon är jättefarligt att överdosera. Läs bipacksedeln hur många man får ta på ett dygn.  I TS fall handlar det dessutom om att hennes flicka ville skada sig själv.
    Överdosering och att råka ta en tablett ett par timmar för tidigt är inte samma sak.

Se till att din flicka bara har lämpligt antal tabletter framme om det är så att hon tar de själv när hon är sjuk
    Det där låter som en bra lösning.
  • Anonym
    MLB skrev 2012-10-19 12:17:47 följande:
    Kan informera dig om att överdos av Alvedon ger leverskador. Symptomen visar sig inte före det är för sent, så jag föreslår att du inte låter din dotter ha tillgång till det.

Så du menar att hon ska ligga sjuk med hög feber utan tillgång till febernedsättande???
  • MLB
    Anonym skrev 2012-10-19 12:22:53 följande:

Så du menar att hon ska ligga sjuk med hög feber utan tillgång till febernedsättande???
    Gör som Fröken reserverad föreslår och ge tillgång till ett begränsat antal tabletter. Då slipper hon överdosera med får ändå febernedsättande.

Och jo, Alvedon är farligt att överdosera.
  • Anonym (-0-0-0-)
    Anonym skrev 2012-10-19 12:22:53 följande:

Kan hon inte sköta det så är hon bevisligen för liten för att ha det ansvaret.

Läs början av tråden så får du förklarat varför Alvedon är farligt att överdosera.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..