• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-10-19 12:15:32 följande:
    Har bara läst trådstarten men Alvedon är ju inte farligt, det har min dotter överdoserat många gånger, då hon inte kan klockan och inte vet när hon tagit sist och ibland blir det mer än en tablett. Hon är nio och sköter sig själv hemma om hon är sjuk.
    Anonym skrev 2012-10-19 12:22:53 följande:

Så du menar att hon ska ligga sjuk med hög feber utan tillgång till febernedsättande???

Klarar hon inte det själv får någon äldre stanna hemma med dottern.
  • Anonym (hmm)
    Tom Araya skrev 2012-10-19 12:36:04 följande:

Klarar hon inte det själv får någon äldre stanna hemma med dottern.
    Ja, eller som någon skrev plocka fram det antal som hon får ta. Som förälder kan man kanske ringa hem efter fyra-fem timmar och säga att nu går det bra att ta en ny tablett om du behöver.
  • Anonym (Medsyster)

Konfrontera din din dotter!!!!!!!!! Ta henne på Alvar. Din enda uppgift som tonårysmamma är att vara "à pan in the ass". Att vara tyst är samma sak som att säga "det är okej att du gör som du gör. Jag bryr mig inte"

• Lilla i

Tycker inte att ett barn med uppenbart skadebeteende måste ha tillgång till tabletter. Uppstår problem ex vid sjukdom och hon måste ha tabletter får hon väl be om det. Är hon på skolan så brukar det finnas tabletter hos skolsyster eller exp. Finns inte det får man väl helt enkelt köpa ett paket och ge skolan med förklaring att hon inte får ha hand om dessa själv. Hemma brukar det ju finnas vuxna närvarande iaf på morgonen och kvällen och skulle det röra sig om ett par timmar utan alvedon ngn gång så är det faktiskt inget som skadar. Ger man några åt gången finns alltid risk för att de hamstras och äts upp senare. Detta är faktiskt risken med just receptfria läkemedel som tex Alvedon att man tror att de är i stort sett harmlösa eftersom de är receptfria.
    TS: jag hoppas att det blir bättre, att ni får hjälp så att din dotter mår bättre snart!

• Vitamin
    Anonym skrev 2012-10-19 12:22:53 följande:

Så du menar att hon ska ligga sjuk med hög feber utan tillgång till febernedsättande???
    Så DU menar att du låter en nio-åring ligga sjuk hemma med hög feber, alldeles ensam!?

Med tanke på att man inte bör ta Alvedon mer än ca var 4-6e timme (högst 4 per dygn) så undrar jag hur många timmar låter du den stackars ungen ligga ensam???
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 12:43:51 följande:
    Ja, eller som någon skrev plocka fram det antal som hon får ta. Som förälder kan man kanske ringa hem efter fyra-fem timmar och säga att nu går det bra att ta en ny tablett om du behöver.
    Håller med.
  • CEIW

Alvedon och andra paracetamolpreparat kan, enligt kompisen som jobbar som akutsköterska, ge de mest svårbehandlade överdosproblemen - även om man "räddar" personen från leverkollaps vid själva överdoseringstillfället, kan levern ge upp plötsligt vid senare belastning, t ex från alkohol eller ytterligare läkermedelsanvändning. På hennes akutavdelning föredrog de att ha att göra med överdoser på heroin och andra droger än med paracetamolöverdoser, eftersom de var så benägna att ge svåra problem (om plötsligt dödsfall pga leverkollaps kan sägas vara ett "problem") senare.

• gedansk

Det har gått på malou von sivres program efter tio på tv4 finns som man kan titta på weben tv4play. och de tar upp just nu om tablettmissbruk och ett avsnitt var just om typ alvedon ,treo mm.

• MLB
    gedansk skrev 2012-10-19 17:16:23 följande:
    Det har gått på malou von sivres program efter tio på tv4 finns som man kan titta på weben tv4play. och de tar upp just nu om tablettmissbruk och ett avsnitt var just om typ alvedon ,treo mm.
    Vad heter programmet?
  • Anonym
    gedansk skrev 2012-10-19 17:16:23 följande:
    Det handlade ju om de som får smärtstillande för att de ska träna.........

Att man ska lyssna på kroppen, om man har ont så ska man vila, har man feber eller infektion så ska man vila
    INTE ta alvedon och fortsätta träna.
    Smärta och feber är kroppens sätt att tala om för oss att ta det lugnt.

Det var både Stefan Holm och en idrottsläkare med i programmet.

Vanliga receptfria läkemedel är jättefarligt att äta för mkt av, samt med för kort mellanrum.
    Maxdosen på en vuxen är 8 tabletter på en 24 timmars period, dvs det ska gå minst 4 timmar om man tar 2 tabletter. typ 2 tab kl 08    2 tab kl  14   2 tab   kl 20 sen har man 2 tab att ta på natten vb.
    eller 8-12-16-20 sen inga nattetid. 
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..