• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är islamisering bra?
  • jaghopparhögt
    JockeL skrev 2012-10-19 10:13:53 följande:

Inga religiösa grupper som är emot demokrati eller är bakåtsträvande hör hemma i en modern värld. Men som sagt, var noga på att skilja mellan muslimsk fantatism och svenska muslimer. Mycket liten del av svenska muslimer delar den sortens värderingar.
    Nja, kanske inte muslimerna i sig men en väldigt stor del av Sveriges moskeer är direktimporterade från Saudiarabien.
  • Errol Flynn
    JockeL skrev 2012-10-19 10:13:53 följande:

Inga religiösa grupper som är emot demokrati eller är bakåtsträvande hör hemma i en modern värld. Men som sagt, var noga på att skilja mellan muslimsk fantatism och svenska muslimer. Mycket liten del av svenska muslimer delar den sortens värderingar.

Det är väl vad man trodde om Egypten också tills det blev val och majoriteten visade sig vilja leva som på 600-talet. Vissa grupper utvecklas inte. Så enkelt är det. Och tusentals år av inavel kanske gör att de inte fattar de bästa besluten.
  • JockeL
    Errol Flynn skrev 2012-10-19 10:22:57 följande:

Det är väl vad man trodde om Egypten också tills det blev val och majoriteten visade sig vilja leva som på 600-talet. Vissa grupper utvecklas inte. Så enkelt är det. Och tusentals år av inavel kanske gör att de inte fattar de bästa besluten.

Visst, men återigen, jag tror det är farligt att förenkla allt för mycket. Är människor outbildade, fattiga o.s.v. Då är det också mycket lättare att dras med. I fallet Egypten är folk utfattiga, muslimska brödraskapet är smarta och bedriver hjälparbeten o.s.v i de fattiga kvarteren - och fiskar röster.

I Sverige är ju situationen en helt annan. Här är ju risken mycket liten att extrema grupper skulle kunna få någon reell makt. Tvärtom är ju muslimer en ganska maktlös grupp i samhället.
  • Errol Flynn
    JockeL skrev 2012-10-19 10:55:14 följande:

Visst, men återigen, jag tror det är farligt att förenkla allt för mycket. Är människor outbildade, fattiga o.s.v. Då är det också mycket lättare att dras med. I fallet Egypten är folk utfattiga, muslimska brödraskapet är smarta och bedriver hjälparbeten o.s.v i de fattiga kvarteren - och fiskar röster.

I Sverige är ju situationen en helt annan. Här är ju risken mycket liten att extrema grupper skulle kunna få någon reell makt. Tvärtom är ju muslimer en ganska maktlös grupp i samhället.

Jag tycker dom fått igenom ganska många av sina krav om moskeér, minareter, blivande böneutrop?, olika badtider, undantag i undervisning, religiösa skolor, slipper ta vissa jobb som arbetssökande, har rätt att klä sig i niqab och göra sig oanställningsbar, halalmat i skolor. Vissa har flera fruar, omskärelse av barn osv.
    Får väl se om dom får igenom sina krav om sharialagar angående giftermål osv. Men det praktiseras väl redan antar jag. I England finns det ju redan. Sorgligt.
  • Errol Flynn

Om någon missat Avpixlat idag rekommenderar jag artikeln om migrationsverket som informerar inför den förestående somaliska anstormningen. Skrämmande läsning!

• JockeL
    Errol Flynn skrev 2012-10-19 11:04:27 följande:

Jag tycker dom fått igenom ganska många av sina krav om moskeér, minareter, blivande böneutrop?, olika badtider, undantag i undervisning, religiösa skolor, slipper ta vissa jobb som arbetssökande, har rätt att klä sig i niqab och göra sig oanställningsbar, halalmat i skolor. Vissa har flera fruar, omskärelse av barn osv.
    Får väl se om dom får igenom sina krav om sharialagar angående giftermål osv. Men det praktiseras väl redan antar jag. I England finns det ju redan. Sorgligt.

Det är klart, det är väl en form av makt. Som framförallt svenska politiker har genomfört åt dem så att säga... Majoriteten av vanligt muslimskt folk är däremot maktlösa. Sämre möjligheter i samhället helt enkelt. Jag tycker man ska akta sig för att lägga sin kritik mot systemet på enskilda människors axlar. Det blir tyvärr ofta följden. Vanliga enkla människor får lida väldigt mycket på grund av människors hat och fördomar mot islam i stort.
  • Flash Gordon
    JockeL skrev 2012-10-19 09:02:47 följande:

Jag tror man kan koppla det till fattigdom. En stor del av världens muslimer är vad vi skulle kalla fattiga - och också outbildade. I de grupperna är det mycket lättare att ty sig till karismatiska ledare och att tro på massa smörja.

I fattiga kristna länder, exempelvis i Afrika, finns också mycket högre andel kristna fundamentalister som mördar homosexuella, styckar muslimer etc.

Det är inte alltid lätt för oss välutbildade och allmänbildade att sätta sig in i situationen för de outbildade massorna...

Därmed inte sagt att islamiseringen i världen är ett gigantiskt problem!

Och vilken fattigdom och "outbildning" är det som får KTH-studenten, och tilika ordförande för KTH Muslimska Studenter,  Lway Al-Maeeni  att säga att väst våldtar muslimerna mentalt genom att tala om demokrati?

“De har attackerat oss och därefter sugit vårt blod. De har våldtagit oss, både fysiskt och mentalt. De har våldtagit oss fysiskt, i och med att de kommer in i våra länder med deras pansarvagnar, med deras flygplan, och de kommer in och dödar vem som helst, som fallet var med Usama Bin Laden. De gick in i den islamska världen – de gick in i Pakistan – de våldtog vår auktoritet, och de brydde sig inte.

De har våldtagit oss, såsom ordet säger, våldta. Våra systrar, våra småbarn. Och det är det som deras ‘lösning’ för oss muslimer är. De har även våldtagit oss mentalt, i och med att de infört tankar som demokrati och som de mänskliga – förnedrande – rättigheterna. De tvingar oss att tro på en tanke som inte är en tanke som kommer att befria oss. Wallahi, det som Väst kommer med kommer aldrig att befria oss.”

http://avpixlat.info/2012/03/26/de-styr-radikal-islamistiska-hizb-ut-tahrir-i-sverige/

Och för sakens skull: hur många muslimer på KTH accepterar honom och hans åsikter som representerandes dem? 

Högkskoletiden ska ju vara skoj och trevligt. Inte hat och hot ... 

• Errol Flynn
    Flash Gordon skrev 2012-10-19 12:13:03 följande:

Och vilken fattigdom och "outbildning" är det som får KTH-studenten, och tilika ordförande för KTH Muslimska Studenter,  Lway Al-Maeeni  att säga att väst våldtar muslimerna mentalt genom att tala om demokrati?

“De har attackerat oss och därefter sugit vårt blod. De har våldtagit oss, både fysiskt och mentalt. De har våldtagit oss fysiskt, i och med att de kommer in i våra länder med deras pansarvagnar, med deras flygplan, och de kommer in och dödar vem som helst, som fallet var med Usama Bin Laden. De gick in i den islamska världen – de gick in i Pakistan – de våldtog vår auktoritet, och de brydde sig inte.

De har våldtagit oss, såsom ordet säger, våldta. Våra systrar, våra småbarn. Och det är det som deras ‘lösning’ för oss muslimer är. De har även våldtagit oss mentalt, i och med att de infört tankar som demokrati och som de mänskliga – förnedrande – rättigheterna. De tvingar oss att tro på en tanke som inte är en tanke som kommer att befria oss. Wallahi, det som Väst kommer med kommer aldrig att befria oss.”

avpixlat.info/2012/03/26/de-styr-radikal-isla.../

Och för sakens skull: hur många muslimer på KTH accepterar honom och hans åsikter som representerandes dem? 

Jag tycker inte man kan skylla på fattigdom. Saudi är väl inte särskilt fattigt och dom har ändå massa konstiga ideér.
  • Mandel

För min egen del känns det som att all form av religion är något föråldrat. Något man hittade på för att hålla folk lugna och lydiga när det började göras små uppror här och där emot galenskaperna med de klasser som byggdes upp.
    Fast de har ju lyckats eftersom det fortfarande står sig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • JockeL
    Flash Gordon skrev 2012-10-19 12:13:03 följande:

avpixlat.info/2012/03/26/de-styr-radikal-isla.../

Ja det där låter ju helsnurrigt. Märkligt uttalande.

Så klart menar jag inte att alla muslimer är outbildade. Tyvärr är en stor del det och de är alldeles för lättpåverkade av just "lärda" auktoriteter.

Det viktiga, tycker jag, är att tänka på att den breda massan, i alla fall bland svenska muslimer, verkar vända sig emot islamism lika mycket som helsvensken gör.
Svar på tråden Är islamisering bra?