• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är islamisering bra?
  • JockeL
    Errol Flynn skrev 2012-10-19 12:22:43 följande:

Jag tycker inte man kan skylla på fattigdom. Saudi är väl inte särskilt fattigt och dom har ändå massa konstiga ideér.

Nja, folket i allmänhet är nog rikare än genomsnittsaraben, dock tror jag inte att genomsnittssaudiern är särskilt förmögen. I det fallet är det ju en islamistisk totalitär regim som tvingar folket att agera och "tycka" på ett särskilt sätt.
  • Errol Flynn
    JockeL skrev 2012-10-19 12:43:46 följande:
    Ja det där låter ju helsnurrigt. Märkligt uttalande.

Så klart menar jag inte att alla muslimer är outbildade. Tyvärr är en stor del det och de är alldeles för lättpåverkade av just "lärda" auktoriteter.

Det viktiga, tycker jag, är att tänka på att den breda massan, i alla fall bland svenska muslimer, verkar vända sig emot islamism lika mycket som helsvensken gör.

Nu har jag inte kvar artiklarna men man hade gjort undersökningar i bla Tyskland och England och intervjuat muslimer och närmare 50% var för sharia och önskade att Tyskland/England skulle lyda (lida?) under sharialagar.
    Vår egen Abdirizak Waberi (M) är för sharia. Kolla in hans klipp på youtube där han tex fördömer dans. Inte särskilt toleranta människor i islam.
  • Flash Gordon
    JockeL skrev 2012-10-19 12:43:46 följande:
    Det viktiga, tycker jag, är att tänka på att den breda massan, i alla fall bland svenska muslimer, verkar vända sig emot islamism lika mycket som helsvensken gör.

Men gör de det? Vänder sig mot islamism? Var syns de protesterna?

Tittar man på kartläggninagarna av de här grupperna så går de ju oroväckande ofta in i, och hand i hand med,  andra "mer rumsrena" muslimska organisationer. 

Om vi tittar på statlig nivå så har ju nästan varenda muslimsk representant som sitter med och talar med regeringen eller argumenterar i debatter på TV någon slags personlig eller organisatorisk koppling till dessa "islamister". 
  • Errol Flynn
    Flash Gordon skrev 2012-10-19 13:02:53 följande:

Tittar man på kartläggninagarna av de här grupperna så går de ju oroväckande ofta in i, och hand i hand med,  andra "mer rumsrena" muslimska organisationer. 

Om vi tittar på statlig nivå så har ju nästan varenda muslimsk representant som sitter med och talar med regeringen eller argumenterar i debatter på TV någon slags personlig eller organisatorisk koppling till dessa "islamister". 

Om det skiter sig och det blir muslimer mot oss "otrogna" finns det ingen tvekan om vilken sida de "moderata" muslimerna väljer.
  • JockeL
    Flash Gordon skrev 2012-10-19 13:02:53 följande:

Nja, det är möjligt att det är så när det gäller organisationer och föreningar. Men undrar hur stor andel av alla muslimer som överhuvudtaget engagerar sig i olika grupperingar?

Jag bygger mina åsikter på otaliga diskussioner med taxichaufförer, kompisars kompisar, pizzabagare, etc, dvs vanligt folk som inte är intresserade av religion mer än vad genomsnittssvensken är.  Där får jag i alla fall bilden av att de flesta är väldigt oroade över islamiseringen - av rent egoistiska skäl. De inser att folk blir mer fientligt inställda och det slår tillbaka på alla utlänningar. Inte många som vill ha det så.
  • Errol Flynn
    JockeL skrev 2012-10-19 13:21:48 följande:

Nja, det är möjligt att det är så när det gäller organisationer och föreningar. Men undrar hur stor andel av alla muslimer som överhuvudtaget engagerar sig i olika grupperingar?

Jag bygger mina åsikter på otaliga diskussioner med taxichaufförer, kompisars kompisar, pizzabagare, etc, dvs vanligt folk som inte är intresserade av religion mer än vad genomsnittssvensken är.  Där får jag i alla fall bilden av att de flesta är väldigt oroade över islamiseringen - av rent egoistiska skäl. De inser att folk blir mer fientligt inställda och det slår tillbaka på alla utlänningar. Inte många som vill ha det så.

Ja så kan det säkert vara. Ingen vill väl få kollektiv skit. Men är dom oroade för islamisering av rätt skäl eller bara egoistiska? Om vi andra hade jublat över islamiseringen, hade dom varit nöjda med den då?
  • JockeL
    Errol Flynn skrev 2012-10-19 13:36:41 följande:

Ja så kan det säkert vara. Ingen vill väl få kollektiv skit. Men är dom oroade för islamisering av rätt skäl eller bara egoistiska? Om vi andra hade jublat över islamiseringen, hade dom varit nöjda med den då?

Bra fråga.. beror säkert på. Antar att de som är religiösa också är mer mottagliga för diverse islamistiska budskap. Men som sagt så upplever jag inte att majoriteten är särskilt intresserade av religion, de är liksom bara födda i muslimska länder. Särskilt om det handlar om människor som bott länge i Sverige så upplever jag att de också påverkats en hel del av vårt sekulära samhälle.

De som dras mot mer extrema ideologier är i min mening inte vanligt folk utan vilsna själar, lättpåverkade människor som allt annat skitit sig för o.s.v. Eller folk som av olika skäl känner sig trängda, förnedrade och så vidare. Därför tror jag också att en allt för hård hållning tvärtemot syftet kan skapa fler extremister.

• Samir

"Islamisering" är inte bra. Men något sådant förekommer inte.  

• puss

Nömen shit, finns det moskéer??
    Och böneutrop??!

Ja det betyder ju att.... Ja vaddå? Hur påverkas era liv av det?

• Quickman

Mindre än 5% av Sveriges befolkning är troende muslimer. Det pågår inte en islamisering i Sverige för att ett fåtal moskeér byggs. Det är extremt överdrivet att påstå. Personligen bryr jag mig inte om det byggs moskeér. Folk har liksom rätt att tro på vilken Gud de vill. Jag ser inte direkt några problem med böneutrop heller såvida inte någon börjar gasta 05.37 varje morgon.  

Svar på tråden Är islamisering bra?