• Lillalila

Känner du igen dig- då är du WT!

Japp!! I en spinoff på denna wt-debatt så vill jag dra den än längre- genom att kategorisera er!!

Om följande stämmer in på dig är du wt!

Du använder foppatofflor

Du använder vanliga vita t-shirts med fladdrande armar 

Du äter falukorv

Du handlar mat av märket Eldorado eller Xtra

Du arbetar som undersköterska

Du arbetar som städerska

Du svär en jävla massa

Du röker

Du snusar

Du använder leggings

Du handlar kläder på Ica eller Coop

Du har en ring på varje finger

Du köper parfymer i mataffären

Du tycker GeKås i Ullared är höjdpunkten på året och inhandlar samtliga årstiders jackor och skor där

Du tycker nötfärs är lyxvara och unnar dig detta då det är helg

Du klankar ner på de med mer pengar än dig och kallar dem alltid för snobbar

Du skriver om hela ditt liv på facebook... Särskilt tycker du om att exempelvis skriva; "du tror du är något men jag är starkare än dig" och bara inväntar alla "hur är det vännen" frågorna

En annan vanligt förekommande statusrad på din facebook är något liknande " nu har jag städat, diskat, handlat, tvättat, duschat och lagat mat. Nu blir det mys med familjen framför Doobidoo!

Du telefonröstar som en galning under programmet X-facotor, och har nått över 15-års gränsen för lääääänge sen

Du köper mobilsignaler och bakgrunder på nätet. Särskilt gillar du de där med nallar eller tribaler 

Du har piercings

Du har kassler och färdigköpt potatissallad på varenda jävla bjudning

Du röstar på SD för att du vill ha ut invandrarna ur landet

Du har någon karaktär ur nalle puh eller tribaler som tatueringar

Du tycker kampinglivet kompenserar för alla exotiska platser i världen och VÄGRAR inse att du väljer campinglivet för att du egentligen inte har råd att resa utomlands

Du tycker marknader och t-shirtsen de säljer där är årets höjdpunkt!

Du köper även spraymålade tavlor eller karikatyrer på marknaderna och visar stolt upp dem för vännerna då de besöker dig

Du köper mc donalds menyn BARA för att få de fantastiskt fina färgade coca-colaglasen!

Du säger "ja di rike di kan" i varannan mening när du sitter i personalrummet på äldreboendet i din bussarong och äter överbliven havregröt

Du tycker att namnskyltar på barnvagnen är en upptäckt likställd glödlampan

Du döper ditt barn till namn med x eller z i

Du döper ditt barn efter rockband 

Du har katter som är döpta efter rockbands-medlemmar

Du kan på något sätt identifiera dig med karaktärerna i programmet Färjan, på tv

Du har typ 3 olika guldhalsband på dig samtidigt

Du ger barnen läsk i nappflaskan

Du tycker att eldorados fiskpinnar minsann är lika nyttiga som färsk fisk

.... om du känner igen minst en av dessa är du 100% wt i dess renaste form!!!

Ni som känner för att tillägga något på listan- välkomna!

• Svar på tråden Känner du igen dig- då är du WT!
  • CMM
    Mariohn skrev 2012-11-12 10:17:50 följande:
    Gärna med en regskylt som talar om något coolt, tonade rutor och en fräsig kladd på bakrutan. "Skratta inte Svensson, din dotter ligger i baksätet" höhöhö! 
    Haha. Eller som den där jubelidioten som var med i "Lyxfällan" något av de första åren. Bodde med familjen i ett hälsovådligt ruckel som väl bestod av mer mögel än trä, hade nästan en miljon i kreditkortsskulder och la alla sina pengar på sin pimpade Volvo, som bl.a. uppvisade en bakrutedekal med texten "Din dröm - min verklighet".

Där kan vi snacka WT. 
  • Astarte
    CMM skrev 2012-11-12 10:21:19 följande:
    Haha. Eller som den där jubelidioten som var med i "Lyxfällan" något av de första åren. Bodde med familjen i ett hälsovådligt ruckel som väl bestod av mer mögel än trä, hade nästan en miljon i kreditkortsskulder och la alla sina pengar på sin pimpade Volvo, som bl.a. uppvisade en bakrutedekal med texten "Din dröm - min verklighet".

Där kan vi snacka WT. 

Jag kommer ihåg det avsnittet! Det var såå komiskt.
  • Oförglömlig

å här förklaras wt heelt annorlunda å inte så man faller på en utav ovannämnda utan flera stycken!!

sv.wikipedia.org/wiki/White_trash

du kan allvarligt inte mena att folk är wt bara för att de tex arbetar som Undersköterska å att det är den ända saken de faller på.

alternativt att de tex har ett par foppatofflor.

äger tofflor men har de tex över gården, till tvättstugan eller ut på balkongen annars hatar jag dem! 

du är ju rätt körd 

• Anton Chigurh
    Mariohn skrev 2012-11-12 10:13:34 följande:
    Jag tänker att du kanske kan försöka väga upp det med en riktigt dyr kostym? Det skulle liksom rubba fokus? JAg föreställer mig hur du hoppar ur en pinsam men ändå dyr maserati. På dig har du en halvdyr armani med en lite billigare slips och slutligen foppa. Så att du liksom trappar omkring förväntningarna på ett otäckt sätt och på så vis får folk att komma av sig.

Kan du testa tror du? 
    För din skull, Mariohn, och din skull allena. Så skall jag göra det. Så fort jag inhandlat mig en Veyron, jag gillar inte Maserati...

Jag lovar att återkomma med en fläskig redogörelse när experimentet är genomfört. 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • nymedlem

Hoppsan.....jag stämde inte in på en enda....VAD ÄR JAG DÅ???

• Anonym (K)

Jag tycker listan var ganska bra, men det krävs mer än att äta falukorv för att vara WT!

• Mariohn
    Anton Chigurh skrev 2012-11-12 10:45:06 följande:
    För din skull, Mariohn, och din skull allena. Så skall jag göra det. Så fort jag inhandlat mig en Veyron, jag gillar inte Maserati...

Jag lovar att återkomma med en fläskig redogörelse när experimentet är genomfört. 
    Jag ser fram emot detta med stor spänning Anton
  • PeeGee

Jag svär väldigt mycket och är rätt förtjust i falukorv. Så jag anmäler mig härmed till WT-klubben, dåra. 

Men det där med semester begrip ja int. Jag bor  utomlands så när jag någon enstaka gång har tid att ta semester blir det ju hem till Sverige, vilket i praktiken blir utomlands för mig. 

Fast, om jag inte ägnade all min lediga tid åt att kompensera diverse släktingar för att jag flyttade långt bort så skulle jag väldigt gärna campa. (Och passa på att stava det rätt, när jag ändå håller på.) Skulle det ärligt vara flådigare att åka till Thailand eller Ibiza än att gå några dagar i Fatmomakke eller Trysil? Tiderna har ändrat sig sen jag var barn - då var det vi Svennebananer som åkte utomlands medan akademikerna och ekonomerna fotvandrade i fjällen. 

En annan sak som var mycket tydlig var att de vars föräldrar hade bokstäver efter namnen, eller titlar som lektor, byrådirektör etc - de hade Konsums blåvita av allt, medan vi Svennebananer förmodligen dog om vi inte fick märkesflingor. 

Jag neka inte alls till mina, genuina, WT-tendenser men jag tror TS har missförstått begreppet lite.

Hur som helst: jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att få lite bakgrund till begreppet WT?

Det var nämligen vad jordlösa, arbetslösa vita dagverkare kallades - nedlåtande - av husslavar i den Amerikanska södern före inbördeskriget. Det uppstod som ett sätt för slavar, som ju representerade ett monetärt värde för sina ägare, att känna sig bättre med sig själva och sin lott i livet: de var ju värda pengar, till skillnad från det vita patrasket som inte kunde få jobb (eftersom allt sådant arbete utfördes av slavar) och som knappt kunde försörja sig på sina små jordlotter (som skulle betala uppehälle och arrende till markägaren).

Att se ned på såkallat WT är, alltså, ett husslav-beteende. Det är ett institutionaliserat Stockholmsyndrom, vars mekaniskmer var satta i spel långt innan Stockholmssyndrom var ett begrepp. Ett sätt att identifiera sig med sin förtryckare genom att förakta en tredje grupp - som är lika maktlös som en själv. 

Att se ner på WT är de sista sprattlande försöken att klänga sig kvar vid tanken att man själv är medelklass. Det är att skapa ett lager under sig som man kan rädas att tvingas tillhöra - så att man fortsätter att lydigt arbeta under försämringar av både arbetsvillkor och välfärd. Genom att svälja den lögnen, hjälper man lydigt till att bevara systemet. I egenskap av husslav är man ju trots allt värd något för Timbr... sin ägare. (Tills man blir sjuk, skadad, gammal eller får för många eller för resurskrävande barn.)

Ju sämre tiderna blir, desto fler helt vanliga egenskaper tillskrivs plötsligt WT-stämpel. För ju sämre tiderna är, desto mer suspekt blir det att vara fattig. Fast det borde vara tvärtom. 

Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
  • Anghammarad
    Lillalila skrev 2012-11-11 00:55:40 följande:
    .... om du känner igen minst en av dessa är du 100% wt i dess renaste form!!!

Och eftersom jag kan svara ja på tre så är jag väl 300% WT.
Svar på tråden Känner du igen dig- då är du WT!