• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-04-23 14:59:16 följande:
    Tack

Maken, aka handledaren lät meddela att han tror att jag kommer att misslyckas men att han vill att jag gör det i alla fall. Det kan vara nån form av omvänd psykologi det där. Jag råkar tagga till på sånt nämligen  
    Haha, smart make du har
    ahead skrev 2013-04-23 16:12:09 följande:
    Jag hade min skrivning igår, och även uppkörningen. Gick galant!!!

Nu har jag körkort SkrattandeSkrattandeSkrattande

Tips till Er som ska göra det,

Provet är inte alls så svårt som man tror, jag själv pluggade mycket via korkortonline.se, och tyckte faktiskt frågorna där är mycket svårare!!

Och med körningen, andas andas och andas!! Tänk på planera, det är superviktigt, motorbromosa MYCKET - Miljövänligt = BRA, vilket dom gillar! Kolla speglar mycket, nästan överdrivet så dom ser att du verkligen kollar, döda vinklen är superviktig också. 
    Grattis Skrattande Jag trodde jag skulle va dönervös men allt släppte när jag hade övningskört en halvtimma innan. Ja kolla i speglar, jätteviktigt! Kolla överdrivet mkt i korsningar! Visa att man har bromsberedskap liksom. Lämna företräde för fotgängare och anpassa, då ser de att man tittar långt fram. Döda vinkeln, japp dödsviktig! Gör man dessa saker och man inte gör ngt så att inspektören måste rycka in så klarar man det. Accelerera riktigt ordentligt på en påfart till motorväg el motortrafikled. En tjej missade det och körde över alldeles försent plus att hon råkade lägga i tvåans växel i för hög fart.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Afasi
    Marinero skrev 2013-04-23 14:37:30 följande:
    Afasi: det du behöver är rutin, jag känner igen din känsla till punkt och pricka! Men jag tvingade mig själv, jag bestämde mig att nu j-ar! Du kommer lära dig bara du ger dig f-n på det Jag om ngn hade svårt för växling, anpassning etc i början men efter MYCKET tragglande och körande så satte det sig! Rädslan blir du av med genom att bara köra och köra! Tillslut kan du det och du undrar hur det gick till Jag lovar att det kommer lätta Det är bara att bestämma sig, de va då jag verkligen lyckades! För ett år sedan trodde jag att jag va högst olämplig att köra bil. Men så va ju inte fallet Jag hålle rpå dig!
    Tack för peppningen, det kan jag behöva! Varför skulle jag annars startat trådenFlört Det känns ju som att man aldrig kommer lära sig, men det lär man ju inte göra om man inte försöker. Det som stör är nog att vi inte hittat en plats som är bra att starta på. Förra gången var vi på en parkering men där var det ju en massa bilar så jag blev ju stressad som fan.
    LaFontaine skrev 2013-04-23 14:59:16 följande:
    Tack

Maken, aka handledaren lät meddela att han tror att jag kommer att misslyckas men att han vill att jag gör det i alla fall. Det kan vara nån form av omvänd psykologi det där. Jag råkar tagga till på sånt nämligen  
    Förlåt men HAHAHAHAHAHAHA. Det låter ju sannerligen som någon form av omvänd psykologi!
    ahead skrev 2013-04-23 16:12:09 följande:
    Jag hade min skrivning igår, och även uppkörningen. Gick galant!!!

Nu har jag körkort SkrattandeSkrattandeSkrattande

Tips till Er som ska göra det,

Provet är inte alls så svårt som man tror, jag själv pluggade mycket via korkortonline.se, och tyckte faktiskt frågorna där är mycket svårare!!

Och med körningen, andas andas och andas!! Tänk på planera, det är superviktigt, motorbromosa MYCKET - Miljövänligt = BRA, vilket dom gillar! Kolla speglar mycket, nästan överdrivet så dom ser att du verkligen kollar, döda vinklen är superviktig också. 
    Grattis till körkortet!

• Dr Mupp

Om några timmar ska jag köra lektion igen. Och för första gången känner jag mig inte nervös. För jag vet att jag inte kan misslyckas. Det är faktiskt en underbar känsla att veta att från det att jag startar bilen tills jag parkerar den igen 80 minuter senare så kommer den göra som jag vill och inte som den vill. Undra vilka roliga övnigar vi ska hitta på. Jag skulle gissa på att det blir lite backa runt hörn och kanske fickparkera. Start i backe är i varje fall ingen ide att träna på, det är inte precis svårt att lyfta foten från bromsen och ge lite gas.

En fråga till er. Vad kommer ni köra för bil sen när ni fått körkortet? Här har ju varken jag eller maken körkort så det blir till att köpa bil. Jag vet bara inte vilken. Behovet säger MPV eller minibuss. Ekonomin säger liten bil. Troligen blir det nån kompromiss.   

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • frukarlssonn

afasi: jag tränade på en grusplan! Har ni ngn i närheten? Det är perfekt.

Dr Mupp skrev 2013-04-24 08:18:48 följande:
    Om några timmar ska jag köra lektion igen. Och för första gången känner jag mig inte nervös. För jag vet att jag inte kan misslyckas. Det är faktiskt en underbar känsla att veta att från det att jag startar bilen tills jag parkerar den igen 80 minuter senare så kommer den göra som jag vill och inte som den vill. Undra vilka roliga övnigar vi ska hitta på. Jag skulle gissa på att det blir lite backa runt hörn och kanske fickparkera. Start i backe är i varje fall ingen ide att träna på, det är inte precis svårt att lyfta foten från bromsen och ge lite gas.

En fråga till er. Vad kommer ni köra för bil sen när ni fått körkortet? Här har ju varken jag eller maken körkort så det blir till att köpa bil. Jag vet bara inte vilken. Behovet säger MPV eller minibuss. Ekonomin säger liten bil. Troligen blir det nån kompromiss.   
    Fickparkering är så lätt, sjukt nog! Fast vi fickparkerade bara ett par ggr en lektion, det är inget inspektörerna brukar låta oss göra då det tar tid att leta upp en bra plats. Men min körlärare hade jättesmarta tips på hur man ska kolla när man fickparkerar

Jag vet inte vad jag ska köpa för bil. Har lagt budgeten på max 50 000 kr. Finns så många bilar jag tycker är fina, Peugeot bl.a Men det som vi kommer gå efter är skatt och frsäkringskostnader. Så vi får se vad det blir. Har för mig Audi inte va så dyr att äga, och jag tycker audibilar är fräscha Vill iaf inte ha ngn lite plåtlåda som inte är krocktålig om man skulle råka smälla.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Dr Mupp
    Afasi skrev 2013-04-24 07:57:46 följande:
    Tack för peppningen, det kan jag behöva! Varför skulle jag annars startat trådenFlört Det känns ju som att man aldrig kommer lära sig, men det lär man ju inte göra om man inte försöker. Det som stör är nog att vi inte hittat en plats som är bra att starta på. Förra gången var vi på en parkering men där var det ju en massa bilar så jag blev ju stressad som fan.

Förlåt men HAHAHAHAHAHAHA. Det låter ju sannerligen som någon form av omvänd psykologi!

Grattis till körkortet!

Jag tränade start på en grusplan. Efter ett tag tröttnade min pappa och klev ur så jag fick köra själv. Var ganska kul. Men nej trots lektion efter lektion så får jag inte till dragläget, nu har jag gett upp.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Afasi

Jag vet faktiskt inte om vi har någon grusplan.. Jag vill ju gärna ha en stor yta utan några stolpar osv. På parkeringen kunde jag bara starta bilen, köra fram och tillbaka i stort sett. Tycker inte jag lärde mig så mycket av det egentligen. En feeeeet yta skulle jag behöva haha. Får kolla karta över stan och se :P

• Dr Mupp

Gick superbra och fickparkering var löjligt lätt  

Det jag hade lite svårt med vad saxvändningen. Men den sista satt nästan perfekt.  

Imorgon risketta och sen ingen lektion nästa vecka  Bilen ska in på verkstan (eftersom jag kör automat så har de bara en bil och inte som vid manuell flera).

Målet just nu är uppkörning i juni.  

• LaFontaine
    Dr Mupp skrev 2013-04-24 15:31:43 följande:
    Gick superbra och fickparkering var löjligt lätt  

Det jag hade lite svårt med vad saxvändningen. Men den sista satt nästan perfekt.  

Imorgon risketta och sen ingen lektion nästa vecka  Bilen ska in på verkstan (eftersom jag kör automat så har de bara en bil och inte som vid manuell flera).

Målet just nu är uppkörning i juni.  
    Visst ja, riskettan måste jag ju göra. Det är så vanvettigt dumt att körskolorna i min närhet startar den vid 16.30 på vardagar. Det är omöjligt att hinna från jobbet. Om jag inte vill betala tredubbelt så mycket vill säga... Jag är lagom opeppad...
  • Dr Mupp
    LaFontaine skrev 2013-04-24 15:59:17 följande:
    Visst ja, riskettan måste jag ju göra. Det är så vanvettigt dumt att körskolorna i min närhet startar den vid 16.30 på vardagar. Det är omöjligt att hinna från jobbet. Om jag inte vill betala tredubbelt så mycket vill säga... Jag är lagom opeppad...
    Fördelen med att vara arbetslös. Här börjar den klockan 15. 
  • LaFontaine
    Dr Mupp skrev 2013-04-24 16:02:29 följande:
    Fördelen med att vara arbetslös. Här börjar den klockan 15. 
    Ja, 15 har vi också några som börjar. Vad kostar den hos dig?
Svar på tråden Följas åt till körkortet?