• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-04-22 22:36:26 följande:
    Nix, jag kör privat men tog en lektion tillsammans med maken som är handledare för att se att han inte lärde mig felaktigheter. Hon tryckte också på precis samma sak som han gjorde så de delade bedömningen. Jag funderar på att ta några lektioner nu, men det är svårt att hinna med jobbet som tar väldigt mycket tid. Jag åker vid åtta på morgonen och är sällan hemma innan sju på kvällen...
    Ok det är perfekt, det sa min gamla teorilärare till oss med då jag gick på körskola första ggn, och min sambo va med och övningskörde med oss då just för att veta hur inspektören sedan tänker vid uppkörningen
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Afasi
    LaFontaine skrev 2013-04-22 16:27:26 följande:
    17 juni är det uppkörning. 13 juni har jag teorin. Jag körde en kort sväng i morse och visst stramar det i armen och jag måste kompensera en del med högern, men det lägger sig snart. Till helgen kan vi nog köra en längre tur igen. Fram tills dess kan jag köra till stationen och tillbaka, bara för att inte bli så ringrostigt. Det gick fint att köra i morse, trots tre veckors uppehåll.

Är det normalt att bli nervös bara av att ringa trafikverket?

Spännande! Jag tror det kommer gå bra för dig Skrattande
  • Afasi

Tänkte försöka få upp motivationen en aning nu. Våren är här och egentligen hade jag ju från början satsa på att ha körkortet i sommar men den förjävligt vintern satte käppar i hjulen..
    Nu tänker jag inte sätta ett mål, inte mer än att ta det jäkla körkortet.
    Tror att jag tappat mycket av motivationen för att jag är så nervös. Jag hatar ju när jag inte kan och tycker det är så fruktansvärt pinsamt, till och med inför min handledare. Jag har ingen som helst lust att börja försöka köra med körskola innan jag kan komma iväg åtminstone. Men jag ska försöka läsa lite om körningen nu och se om lusten kommer tillbaka. Egentligen finns den ju där och jag vill ju egentligen men just nervositeten och att veta att det kommer bli svårt och kämpigt är inte så kul.

Kämpa kämpa!

• Dr Mupp
    Afasi skrev 2013-04-23 13:37:26 följande:
    Tänkte försöka få upp motivationen en aning nu. Våren är här och egentligen hade jag ju från början satsa på att ha körkortet i sommar men den förjävligt vintern satte käppar i hjulen..
    Nu tänker jag inte sätta ett mål, inte mer än att ta det jäkla körkortet.
    Tror att jag tappat mycket av motivationen för att jag är så nervös. Jag hatar ju när jag inte kan och tycker det är så fruktansvärt pinsamt, till och med inför min handledare. Jag har ingen som helst lust att börja försöka köra med körskola innan jag kan komma iväg åtminstone. Men jag ska försöka läsa lite om körningen nu och se om lusten kommer tillbaka. Egentligen finns den ju där och jag vill ju egentligen men just nervositeten och att veta att det kommer bli svårt och kämpigt är inte så kul.

Kämpa kämpa!
    Kör automat. Så mycket enklare. Inga kärringstopp, inga hoppande bilar, inga problem. Är det bästa beslutet jag tagit. Folk kan tycka att jag är dum, men automat kan jag köra och jag känner mig trygg i trafiken med den. Skulle jag ångra mig senare är det inte svårare än att lära sig den manuella lådan och sen köra upp på nytt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Afasi
    Dr Mupp skrev 2013-04-23 13:40:58 följande:
    Kör automat. Så mycket enklare. Inga kärringstopp, inga hoppande bilar, inga problem. Är det bästa beslutet jag tagit. Folk kan tycka att jag är dum, men automat kan jag köra och jag känner mig trygg i trafiken med den. Skulle jag ångra mig senare är det inte svårare än att lära sig den manuella lådan och sen köra upp på nytt. 
    Min handledare har en manuell bil så det är inte aktuellt med automat. Sen vill jag gärna lära mig den manuella på en gång så att jag slipper traggla i framtiden med det. Lika bra att ta allt jobbiga på en gång!
    Men tack för tipset!Skrattande
  • Dr Mupp
    Afasi skrev 2013-04-23 13:46:46 följande:
    Min handledare har en manuell bil så det är inte aktuellt med automat. Sen vill jag gärna lära mig den manuella på en gång så att jag slipper traggla i framtiden med det. Lika bra att ta allt jobbiga på en gång!
    Men tack för tipset!Skrattande
    Tänkte bara att det kunde vara ett sätt att hålla motivationen uppe. Vem som helst kan bli knäckt av att hela tiden kämpa i uppförsbacke.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • frukarlssonn

Afasi: det du behöver är rutin, jag känner igen din känsla till punkt och pricka! Men jag tvingade mig själv, jag bestämde mig att nu j-ar! Du kommer lära dig bara du ger dig f-n på det Jag om ngn hade svårt för växling, anpassning etc i början men efter MYCKET tragglande och körande så satte det sig! Rädslan blir du av med genom att bara köra och köra! Tillslut kan du det och du undrar hur det gick till Jag lovar att det kommer lätta Det är bara att bestämma sig, de va då jag verkligen lyckades! För ett år sedan trodde jag att jag va högst olämplig att köra bil. Men så va ju inte fallet Jag hålle rpå dig!

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • LaFontaine
    Afasi skrev 2013-04-23 13:33:37 följande:
  • LaFontaine
    Afasi skrev 2013-04-23 13:33:37 följande:
    Tack

Maken, aka handledaren lät meddela att han tror att jag kommer att misslyckas men att han vill att jag gör det i alla fall. Det kan vara nån form av omvänd psykologi det där. Jag råkar tagga till på sånt nämligen  
  • ahead

Jag hade min skrivning igår, och även uppkörningen. Gick galant!!!

Nu har jag körkort SkrattandeSkrattandeSkrattande

Tips till Er som ska göra det,

Provet är inte alls så svårt som man tror, jag själv pluggade mycket via korkortonline.se, och tyckte faktiskt frågorna där är mycket svårare!!

Och med körningen, andas andas och andas!! Tänk på planera, det är superviktigt, motorbromosa MYCKET - Miljövänligt = BRA, vilket dom gillar! Kolla speglar mycket, nästan överdrivet så dom ser att du verkligen kollar, döda vinklen är superviktig också. 

Svar på tråden Följas åt till körkortet?