• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Jenyma

Lycka till alla ni andra!
    Mitt största tips är att ta en sak i taget.  
    Kolla på det som är närmast först. "Är det någon på övergångsstället?" "Vad visar trafiksignalen?" "Kommer någon mot mig i cirkulationen?"
    Inte alla saker på en gång. En sak i taget. Lugnt och sansat. Och så berättande körning. Dvs säg högt alla saker du ska tänka på. Läs alla hastighetsskyltar högt. "Nu blir det 70". Då kommer du ihåg det lättare.
    Läraren: "Följ skyltar mot E18"
    Jag: *tittar på skyltarna, tänker* "Få se nu, E18, då ska jag åt vänster. Hur många körfält går åt vänster? Två. Då kan jag lägga mig i det högraste av dem."
    osv.
    Ni klarar det, heja! 

• frukarlssonn

Jenyma: egentligen tycker jag det är enklare att köra när det är snö för då får man köra sakta

Jag brukar också tänka högt när jag kör. Det underlättar, och titta långt fram hela tiden så man ser korsningar, rondeller, övergångsställen osv i god tid, då hinner man titta, blinka och växla i lugn och ro med Men det är en konst! Jag har ju haft lätt att köra för fort mot rondeller osv och då blir det bråttom i sista minuten!

Kör försiktigt

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • LaFontaine

Hur går det för er alla övningskörare? Jag kör på. Igår körde jag i Stockholms innerstad och hela vägen hem. Maken gav instruktioner hela vägen och jag tog mig hem utan att köra på nån Igår körde jag dessutom med sällskap i bilen utan att bli nervös. 

I morse höll jag på att knappt kunna backa ut från carporten. Märkligt hur olika det kan vara! 

• Maybe

Jag har haft körkort i 3 månader men kan ändå berätta hur nervös jag va i lördags.
    Jag skulle köra hem till min syster helt ensam. Det har jag aldrig gjort innan och jag va så nervös för de dåliga landsvägarna på väg till henne. Hade så gärna velat ha någon med mig... 
    Ännu värre va det på väg hem, Då va det ju både mörkt och halt!
    Jag är såååå stolt över mig själv att jag tog mig hem helskinnad =)    

• frukarlssonn
    Maybe skrev 2013-02-04 10:48:16 följande:
    Jag har haft körkort i 3 månader men kan ändå berätta hur nervös jag va i lördags.
    Jag skulle köra hem till min syster helt ensam. Det har jag aldrig gjort innan och jag va så nervös för de dåliga landsvägarna på väg till henne. Hade så gärna velat ha någon med mig... 
    Ännu värre va det på väg hem, Då va det ju både mörkt och halt!
    Jag är såååå stolt över mig själv att jag tog mig hem helskinnad =)    
    Usch halka är läskigt. Jag körde 13 mil i mörker och ösregn på nyårsafton. Jag va helt slut efter det! Jag va så spänd under hela körningen, ungefär som i början när man kör bil! Men det va en nyttig erfarenhet!

Har inte kört så jättemkt nu pga väglaget som sagt men igår körde vi till Skövde och det kändes nästan som jag körde igår. Det börjar sitta i ryggraden nu. Sambon tycker jag kör jättebra! Skrattande  Men jag måste träna mer på anpassning och motorbromsning.

Sedan kör jag igenom bonniers alla teorifrågor igen. Den är verkligen kanonbra! Teorin sitter som ett smäck! Ju mer jag kan till april då jag ska på intensivkursen desto bättre! men jag börjar bli ordentligt nervös! En kollega till mig tog nyligen körkort där Glad
  • Afasi

Fan vad bra ni är! :) Kul att det går så bra för er! :)

Här får jag fortsätta upprepa samma skit som har blivit i vinter. Körningen står på noll. Allt gällande körkortet står faktiskt på noll. Inväntar våren, kom nu våren!! I sommar har jag sommarjobb, förra året fick jag skjuts av min mor men i år är tanken att jag förhoppningsvis kan övningsköra dit  :)

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-02-04 15:40:21 följande:
    Fan vad bra ni är! :) Kul att det går så bra för er! :)

Här får jag fortsätta upprepa samma skit som har blivit i vinter. Körningen står på noll. Allt gällande körkortet står faktiskt på noll. Inväntar våren, kom nu våren!! I sommar har jag sommarjobb, förra året fick jag skjuts av min mor men i år är tanken att jag förhoppningsvis kan övningsköra dit  :)
    Ja vädret bromsar ju upp det hela!
  • Afasi
    Marinero skrev 2013-02-04 18:02:13 följande:
    Ja vädret bromsar ju upp det hela!
    Ja, det är jättetråkigt! Har försökt motivera mig lääänge nu att sätta igång med körkortet och när motivationen äntligen kom så kom snön också.. Känner några som började samtidigt som mig men dom har fortsatt köra och kommit mycket längre än mig. Även om man känner sig lite feg och dålig så tror jag att det är bättre för mig att börja köra utan halka, är så pass nervös som det är ändå!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-02-05 09:46:10 följande:
    Ja, det är jättetråkigt! Har försökt motivera mig lääänge nu att sätta igång med körkortet och när motivationen äntligen kom så kom snön också.. Känner några som började samtidigt som mig men dom har fortsatt köra och kommit mycket längre än mig. Även om man känner sig lite feg och dålig så tror jag att det är bättre för mig att börja köra utan halka, är så pass nervös som det är ändå!
    Ja jag kör inte när det är snorhalt, bara om det är snö och bra vägar. Visst måste man lära sig det med men även när jag kommer ha körkort kommer jag aldrig köra i halka om det inte är ett absolut måste.

• LaFontaine
    Marinero skrev 2013-02-05 10:02:09 följande:
    Ja jag kör inte när det är snorhalt, bara om det är snö och bra vägar. Visst måste man lära sig det med men även när jag kommer ha körkort kommer jag aldrig köra i halka om det inte är ett absolut måste.

Jag kör i alla väglag. Det är min pedagogiska make som "tvingar" mig till det eftersom jag är livrädd för det sen vi körde av vägen. Och se på fan, i morse reagerade jag inte ens på att det var snö på vägarna!

Nu har jag i alla fall bokat halkbana till slutet av februari. Uppkörningsplanen ligger i juni/juli nånstans. På G! 
Svar på tråden Följas åt till körkortet?