• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-03-01 11:25:42 följande:
    Nu har vi bokat hotell i Karlstad med eftersom min uppkörning är 11.30 den 17:e. Jag vill inte ligga sömnlös natten innan och vara livrädd för att försova mig, vi har ju ändå 2.5 timmars körning härifrån t Säffle. Och Karlstad ligger ju bara ca 4 mil ifrån, alldeles lagom Sedan hoppas jag att man får en körlektion innan bara för att värma upp sig! Brukar man ju iaf få innan va jag vet.
    Olivia 090610 ~ Freja101020

De andra jag körde med var nervösa för att misslyckas. Det var inte jag. Jag vet vad jag kan och vd som krävs. Jag var nervös för att volta och dö . Däremot var det skoj att jag var den enda i bilen som fick höra att jag körde riktigt bra. Jag av nye bokat tid än. Junitiderna släpps först idag så det är verkligen ingen stress.
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-03-01 11:58:55 följande:

De andra jag körde med var nervösa för att misslyckas. Det var inte jag. Jag vet vad jag kan och vd som krävs. Jag var nervös för att volta och dö . Däremot var det skoj att jag var den enda i bilen som fick höra att jag körde riktigt bra. Jag av nye bokat tid än. Junitiderna släpps först idag så det är verkligen ingen stress.
    Åh de är ju kul att höra Min kompis, som va i Säffle och knappt kört ngt innan fick också höra ayy hon körde bra, och hon va bäst av alla på halkan! Och är man säker på sin körning så behöver man ju inte va nervös Jag tycker det går i vågor. Nu känner jag mestadels att jag känner mig bra bakom ratten, förutom några missar här och där. Men i början, innan jag hade kört mkt bil öht, kände jag mig sååå nervös inför halkan, har aldrig gjort den men vi försökte få till det innan jag skulle föda första barnet men jag blev så mentalt stressad och de gick inte skynda på växlingen som jag brast i då! Men nu är jag ju mkt bättre på att köra än jag va då -09. Så jag hoppas mina grundkunskaper ska göra mig mindre nervös. Kommer ju dit och är 90 % klar enligt sambon, men behöver finslipa på anpassning, parkering och allt sånt där smått. Sedan undrar jag hur bra jag eg är att titta i speglar etc när jag ska stanna, svänga osv. Jag tror jag gör allt det där och tänker antagligen inte på att jag gör det och sambon tycker jag tittar noga! Sen är det ju så att ju äldre man blir desto mer försiktig blir man i trafiken så jag hoppas ju att jag gör alla de där momenten utan att tänka på det
  • frukarlssonn

Hej på er. Hur går det för er? Själv är jag åter hemma efter 2 veckors jätterolig intensivkurs i Säffle Allt har gått jättebra, förutom de två sista dagarna då jag körde som en kastrull. Men min körlärare sa att generellt kör man inte bra efter halkan som vi då hade haft och åkte redan kvart i sju på morgonen. Jag missade alla tecken, fick två käringstopp, glömde lägga i ettan osv. Fredagen gick bättre men jag hade problem med att korrigera bilen rak vid backning pga att jag backade för snabbt, och jag måste titta längre fram när jag ska hitta lämpligt ställe för att vända. Fö tyckte min kökrlärare redan från dag ett att jag kär väldigt bra, jag har bara fått tillsägelse om att ligga i mitten av körbanan oc att inte svänga för tidigt så jag korsar mötande trafiks körbana vid sväng.

Körläraren va sååå bra. Lugn, trevlig och duktig på att lära ut. Jag är så glad att jag kom dit både påläst och körkunnig. För även fast jag kunde kära så tog det 1.5 veckor att verkligen gå igenom all körning grundligt som man ska köra på en uppkörning.

Teoriprovet gjorde jag i fredags och fick 58 av 65 godkända poäng

Så på tisdag åker jag tillbaka till körskolan, tar körlektion och sover där till onsdag. Wish me luck!

• LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-14 09:17:31 följande:
    Hej på er. Hur går det för er? Själv är jag åter hemma efter 2 veckors jätterolig intensivkurs i Säffle Allt har gått jättebra, förutom de två sista dagarna då jag körde som en kastrull. Men min körlärare sa att generellt kör man inte bra efter halkan som vi då hade haft och åkte redan kvart i sju på morgonen. Jag missade alla tecken, fick två käringstopp, glömde lägga i ettan osv. Fredagen gick bättre men jag hade problem med att korrigera bilen rak vid backning pga att jag backade för snabbt, och jag måste titta längre fram när jag ska hitta lämpligt ställe för att vända. Fö tyckte min kökrlärare redan från dag ett att jag kär väldigt bra, jag har bara fått tillsägelse om att ligga i mitten av körbanan oc att inte svänga för tidigt så jag korsar mötande trafiks körbana vid sväng. Körläraren va sååå bra. Lugn, trevlig och duktig på att lära ut. Jag är så glad att jag kom dit både påläst och körkunnig. För även fast jag kunde kära så tog det 1.5 veckor att verkligen gå igenom all körning grundligt som man ska köra på en uppkörning. Teoriprovet gjorde jag i fredags och fick 58 av 65 godkända poäng Så på tisdag åker jag tillbaka till körskolan, tar körlektion och sover där till onsdag. Wish me luck!

Jag håller tummarna för dig! Själv har jag ramlat och fått en spricka i armen så bilkörning är inte att tänka på nu. Jag väntar med spänning på röntgen och läkarbesök imorgon för att höra vad de säger. Om det "bara" gör ont att köra bil kan jag i alla fall köra lite kortare sträckor igen. Nu ägnar jag mig åt att läsa teori istället. Nåt kan man ju göra! Glöm inte att höra av dig efter uppkörningen så jag vet när jag kan släppa tummarna
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-04-14 09:38:34 följande:

Jag håller tummarna för dig! Själv har jag ramlat och fått en spricka i armen så bilkörning är inte att tänka på nu. Jag väntar med spänning på röntgen och läkarbesök imorgon för att höra vad de säger. Om det "bara" gör ont att köra bil kan jag i alla fall köra lite kortare sträckor igen. Nu ägnar jag mig åt att läsa teori istället. Nåt kan man ju göra! Glöm inte att höra av dig efter uppkörningen så jag vet när jag kan släppa tummarna
    Oj då Hoppas armen läker fort! Man blir ju lite handikappad! Minns när jag vurpade på en isfläck under pudersnö när min minsta dotter va nyfödd. Gjorde fruktansvärt ont ett bra tag efter fast jag bara stukade den!

Tack för tummhållningarna! Ska uppdatera så fort ja kan
  • Afasi
    Marinero skrev 2013-04-14 09:17:31 följande:
    Hej på er. Hur går det för er? Själv är jag åter hemma efter 2 veckors jätterolig intensivkurs i Säffle Allt har gått jättebra, förutom de två sista dagarna då jag körde som en kastrull. Men min körlärare sa att generellt kör man inte bra efter halkan som vi då hade haft och åkte redan kvart i sju på morgonen. Jag missade alla tecken, fick två käringstopp, glömde lägga i ettan osv. Fredagen gick bättre men jag hade problem med att korrigera bilen rak vid backning pga att jag backade för snabbt, och jag måste titta längre fram när jag ska hitta lämpligt ställe för att vända. Fö tyckte min kökrlärare redan från dag ett att jag kär väldigt bra, jag har bara fått tillsägelse om att ligga i mitten av körbanan oc att inte svänga för tidigt så jag korsar mötande trafiks körbana vid sväng.

Körläraren va sååå bra. Lugn, trevlig och duktig på att lära ut. Jag är så glad att jag kom dit både påläst och körkunnig. För även fast jag kunde kära så tog det 1.5 veckor att verkligen gå igenom all körning grundligt som man ska köra på en uppkörning.

Teoriprovet gjorde jag i fredags och fick 58 av 65 godkända poäng

Så på tisdag åker jag tillbaka till körskolan, tar körlektion och sover där till onsdag. Wish me luck!
    Åh vad roligt att det gått så bra för dig!

Här händer fortfarande ingenting. Nu är ju snön i stort sett borta så den kan vi inte skylla på längre. Däremot har jag haft ganska fullt upp med inskolning av sonen på dagis och sen försökt komma igång med arbete. Är timvikarie inom äldrevården så hela dagarna är i stort sett en evig väntan på ett sms ifall man ska jobba eller inte.
    Så nää, här kördes det en gång och sen dess har det inte hänt något mer :P men nu ska det väl bli dags att ta tag i det igen! Synd bara att jag inte längre känner mig motiverad.
  • Zingoo

Hejsan!
    Jag tänkte bara kika in och önska er alla ett stort lycka till, till körkortet!
    Kommer själv ihåg känslan när man övn. körde och tiden jag skulle köra upp!
    Ett tips: har ni tillgång till data tester försök att bli godkänd på alla faserna ca 2 veckor före utsatt uppskrivnings datum då kan ni använda er av repetitions fasen de resterande veckorna och de blir lättare att klara uppskrivningen:)

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-04-14 11:48:02 följande:
    Åh vad roligt att det gått så bra för dig!

Här händer fortfarande ingenting. Nu är ju snön i stort sett borta så den kan vi inte skylla på längre. Däremot har jag haft ganska fullt upp med inskolning av sonen på dagis och sen försökt komma igång med arbete. Är timvikarie inom äldrevården så hela dagarna är i stort sett en evig väntan på ett sms ifall man ska jobba eller inte.
    Så nää, här kördes det en gång och sen dess har det inte hänt något mer :P men nu ska det väl bli dags att ta tag i det igen! Synd bara att jag inte längre känner mig motiverad.
    Ah ok. Ja man behöver ju lite tid men framförallt motivation för att köra. Kanske hittar du den nu framåt vårkanten?
    Zingoo skrev 2013-04-14 12:15:42 följande:
    Hejsan!
    Jag tänkte bara kika in och önska er alla ett stort lycka till, till körkortet!
    Kommer själv ihåg känslan när man övn. körde och tiden jag skulle köra upp!
    Ett tips: har ni tillgång till data tester försök att bli godkänd på alla faserna ca 2 veckor före utsatt uppskrivnings datum då kan ni använda er av repetitions fasen de resterande veckorna och de blir lättare att klara uppskrivningen:)
    Tack! Känns overkligt att man är så nära nu! Har aldrig kommit ens i närheten av körkort innan! Nu är det vara ett prov kvar! Känner skräckblandad förtjusning inför uppkörningen. I torsdags kände jag prestationsångesten komma smygandes och i fredags va jag så nervös på körlektionen. Inte inför läraren utan tänkte bara på uppkörningen och hur jag borde prestera så nära inpå men inte riktigt lyckades till hundra procent. Kände bara tillslut hur svettet lackade i bilen och min körlärare fick peppa mig. Nu har jag hunnit samla mig under helgen, vart ute och övat på det som jag brister i lite och det har gått jättebra. Så nu ska jag bara ge järnet och fokusera till hundra procent på uppkörningen, köra som jag skulle köra själv ute i trafiken! Försöka va så avslappnad det går. En tjej från förra kursen va i Säffle och körde upp och kuggade för sjätte gn på sin uppkörning, antagligen pga nervositet. Känns onödigt att kugga pga det om man kan köra bra.

• LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-14 17:16:13 följande:
    Ah ok. Ja man behöver ju lite tid men framförallt motivation för att köra. Kanske hittar du den nu framåt vårkanten?

Tack! Känns overkligt att man är så nära nu! Har aldrig kommit ens i närheten av körkort innan! Nu är det vara ett prov kvar! Känner skräckblandad förtjusning inför uppkörningen. I torsdags kände jag prestationsångesten komma smygandes och i fredags va jag så nervös på körlektionen. Inte inför läraren utan tänkte bara på uppkörningen och hur jag borde prestera så nära inpå men inte riktigt lyckades till hundra procent. Kände bara tillslut hur svettet lackade i bilen och min körlärare fick peppa mig. Nu har jag hunnit samla mig under helgen, vart ute och övat på det som jag brister i lite och det har gått jättebra. Så nu ska jag bara ge järnet och fokusera till hundra procent på uppkörningen, köra som jag skulle köra själv ute i trafiken! Försöka va så avslappnad det går. En tjej från förra kursen va i Säffle och körde upp och kuggade för sjätte gn på sin uppkörning, antagligen pga nervositet. Känns onödigt att kugga pga det om man kan köra bra.

Jag tror (eller så hoppas jag bara nu ) att vi vinner på att vi är lite äldre. Jag vet förvisso inte hur gammal du är, men jag uppfattar dig inte som en nybliven 18-åring Jag känner i alla fall att jag har ett helt annat sätt att se på min övningskörning och eventuell (den här armen kan bli långvarig...) uppkörning än vad jag hade när jag började övningsköra första gången som 17-åring. Jag är lugnare och mer realistisk. Nu vill jag inte stressa fram ett körkort, jag vill lära mig och jag är betydligt tryggare i det jag gör. Och i min egen nervositet så klart. 

Det är i alla fall vad jag vill tro på  
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-04-14 17:28:18 följande:
    Jag tror (eller så hoppas jag bara nu ) att vi vinner på att vi är lite äldre. Jag vet förvisso inte hur gammal du är, men jag uppfattar dig inte som en nybliven 18-åring Jag känner i alla fall att jag har ett helt annat sätt att se på min övningskörning och eventuell (den här armen kan bli långvarig...) uppkörning än vad jag hade när jag började övningsköra första gången som 17-åring. Jag är lugnare och mer realistisk. Nu vill jag inte stressa fram ett körkort, jag vill lära mig och jag är betydligt tryggare i det jag gör. Och i min egen nervositet så klart. 

Det är i alla fall vad jag vill tro på  
    Ja du har rätt, jag tillhör den lite äldre kategorin Jag blir 37 år i år Jag började ju inte övningsköra förrän jag hade fyll 32 år och fick redan då höra att jag va väldigt försiktig av mig och tittade ordentligt, och det är ngt som vi oftast har med oss när vi blir äldre. Många unga kör ju lite mer oförsiktigt, absolut inte alla men generellt. Och det säger även mina kompisar som fått körkort tidigt. Sen har jag ju två små underbara barn som är mitt käraste och då vill man verkligen vara riktigt bra på att köra vilket jag inte skulle vara enbart efter en intensivkurs då jag haft en lång väg för att lära mig köra bil!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?