• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Dr Mupp
    LaFontaine skrev 2013-04-24 16:05:12 följande:
    Ja, 15 har vi också några som börjar. Vad kostar den hos dig?
    650 kr för inskriven elev 800 för privatelev.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LaFontaine
    Dr Mupp skrev 2013-04-24 16:11:24 följande:
    650 kr för inskriven elev 800 för privatelev.
    Hade jag bara googlat liiite mer effektivt hade jag hittat stället som kör lördagar och söndagar för 450 kronor. Så, nu är jag lugn igen. Eller lugnare i alla fall, jag är fortfarande lite avogt inställd till den.
  • frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-04-24 15:31:43 följande:
    Gick superbra och fickparkering var löjligt lätt  

Det jag hade lite svårt med vad saxvändningen. Men den sista satt nästan perfekt.  

Imorgon risketta och sen ingen lektion nästa vecka  Bilen ska in på verkstan (eftersom jag kör automat så har de bara en bil och inte som vid manuell flera).

Målet just nu är uppkörning i juni.  
    Ja visst är det lätt? Man blev så förvånad!
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-24 16:38:18 följande:
    Ja visst är det lätt? Man blev så förvånad!
    Jag tycker det är snorigt svårt. Det beror nog mest på att jag skelar en aning och har väldigt taskig avståndsbedömning. Plus att jag alltid har nerverna utanpå kroppen också kanske
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-04-24 16:39:45 följande:
    Jag tycker det är snorigt svårt. Det beror nog mest på att jag skelar en aning och har väldigt taskig avståndsbedömning. Plus att jag alltid har nerverna utanpå kroppen också kanske
    Ah ok. Jag kommer nog ändå inte fickparkera om jag abs inte måste
  • Afasi

Hahaha ni får körningen att låta som en barnlek! Det känns skönt ändå även om det känns fruktansvärt att jag inte kommit ens i närheten av lika långt som ni Skrattande Finns det verkligen ingen helt ny här inne?

• LaFontaine

Afasi: Första gången jag satt bakom ratten var jag 17 år. Jag trodde att jag skulle dö när jag startade bilen. Andra omgången var jag 22. Då trodde jag att jag skulle dö av skräck så fort vi mötte en annan bil. Den här omgången var jag 27 när vi startade. Jag skakade när jag klev ur bilen de första månaderna. Nu rattar jag runt i Stockholms innerstad. Visst är det lite läskigt och nervöst, men jag dör inte och jag är inte rädd.

Alla tar inte körkort på två månader

• Dr Mupp
    Afasi skrev 2013-04-25 08:08:05 följande:
    Hahaha ni får körningen att låta som en barnlek! Det känns skönt ändå även om det känns fruktansvärt att jag inte kommit ens i närheten av lika långt som ni Skrattande Finns det verkligen ingen helt ny här inne?
    Jag har övningskört till och från i 10 år. Och enda anledningen att jag kommit så långt nu är för att jag gav upp den manuella bilen och kör automat istället. Annars hade jag fortfarande tragglat med dragläge, motorstopp och hoppande bilar. 

Det är konstigt det där. Jag kan namnge hela det mänskliga skelettet på tre språk, men jag kan inte starta i backe med en manuell bil.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • frukarlssonn

Afasi: jag har vart där du är nu och för ett år sedan va jag helt övertygad om att jag ALDRIG skulle ta körkort. I början när jag började övningsköra -08 tyckte jag de va kul, men efter ett tag på körkoslan fick jag så dåligt självförtroneden pga fel lärare och när jag va höggravid och tragglade på samma ställe gav jag upp och övertygade mig själv att jag är högst olämplig som förare. Jag va rädd för att köra bil och hade ÅNGEST varje gång jag tänkte på bilkörning. Jag hade aldrig kunnat tro att jag idag skulle köra bil och dessutom tycka det är skitkul! Du måste bara öva, öva och åter öa och då får du även bort rädslan Allt handlar om att kunna manövrera en bil och känna sig säker. Då är du inte rädd för andra bilar och du kommer känna dig säker i trafiken, förutsatt att du kan alla trafikregler och kan köra såpass att du kan följa dem med

Automat är ju helt kanon! Egentligen är det ju den bästa bilen för miljön har jag förstått, man kan inte köra på för höga/låga växlar och de är jätteenkla att köra. Har dock inte kört sj men min pappa har automat och kommer aldrig gå över till manuell. Tar man automat kan man ju bara köra upp med manuell senare efter att man kört ett bra tag, om man nu känner behov av det Tyvärr är ju inte alla bilar automat i Sverige men det kommer bli mer och mer! USA vet de nog ens inte hur en manuell funkar!

• frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-04-25 08:36:14 följande:
    Jag har övningskört till och från i 10 år. Och enda anledningen att jag kommit så långt nu är för att jag gav upp den manuella bilen och kör automat istället. Annars hade jag fortfarande tragglat med dragläge, motorstopp och hoppande bilar. 

Det är konstigt det där. Jag kan namnge hela det mänskliga skelettet på tre språk, men jag kan inte starta i backe med en manuell bil.  
    Tre språk?? Wow Vad jobbar du med?
Svar på tråden Följas åt till körkortet?