• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Eleonor01

Hej
    Jag jobbar som trafiklärare å har gjort det sedan jan 08. Kanske kan hjälpa någon på traven? :) man har ofta många funderingar som man kanske inte vågar fråga sin lärare av olika anledningar :)

• Jenyma
    Eleonor01 skrev 2012-12-16 18:32:09 följande:
    Hej
    Jag jobbar som trafiklärare å har gjort det sedan jan 08. Kanske kan hjälpa någon på traven? :) man har ofta många funderingar som man kanske inte vågar fråga sin lärare av olika anledningar :)
    Jag har teoriproblem. Har så jäkla svårt att lära mig allt det där om maxvikt och tjänstevikt och vilka släp man får dra med vilket och sånt. Alltså när man får upp frågan där det är en bild på ett papper där det står "hur tungt får du dra här" och liknande. Det där kan jag inte avläsa. Och så andra såna där datum om vinterdäck och besiktning. Blä. Bra knep för att minnas allt detta dravel?
    En del saker tycker jag är så idiotiska att de ens har med. Varför ska man kunna det utantill? Trafikreglerna och vägmärkena självklart, men varför måste JAG veta var tunga lastbilar får köra och inte när jag tar B-körkort... 
  • Eleonor01

Efter det 19 januari ändras kk lagen. Dessutom förändras räknesättet av vikter för att räkna ut vilken behörighet som krävs.

Maxlast på bil + maxlast på släp får ej överstiga 3500kg. Om det gör det så måste man antingen ha utökad B behörighet eller be. Så har du inte något prov innan dess strunta i allt å lär dig det nya.

Vinterdäck får man bara plugga in

Dubb mellan 1 okt till 15 april

Vinterdäck mellan 1 dec-siste april då vinterväglag råder.
    MS måste det stå på godkända vinterdäck

Besiktning
    Ta din hand å sätt i inställelsemånaden på ditt långfinget/fuck u fingret ;)
    Inställelseterminen är 5 månader lång Mao kan du besiktiga när du vill under denna perioden. Två månader innan långfinget å två månader efter långfinget e din inställelsetermin.

Maj å juni kan du aldrig ha på långfingret

Rörigt? Svårt att förklara i text :)

• Eleonor01

Tjänstevikten brukar jag säga att det e en tjänsteman som e på väg till Tyskland.

Maxlast e all öl som han lastar.

Totalvikt är tjänstevikten + maxlasten

Bruttovikten är vad ekipaget väger just nu om polisen stannar honom.

Totalvikt + totalvikt får ej överstiga 3500 kg ska det ju vara.... Skrev fel i förra inlägget :)

Jag har massa skumma grejer att hänga upp vissa teoridelar på för att själv hålla rätt på det :)

• Jenyma

Klarade mitt körkort den 8:e jan! Hurra!
    Har fortfarande inte kört något själv dock, eftersom vi inte har någon egen bil. Körde med mamma som passagerare i helgen och hon tjöt som en vettvilling precis som hon gjorde när hon var min handledare för 7 år sedan. Jag hade solen i ögonen och såg inte ett skit. Hon var livrädd. Pappa satt i baksätet och sa "nu ska du nog lägga i 3:an" och sånt. Man ba håll käften på er!! ^^ 

• Afasi
    Jenyma skrev 2013-01-22 12:51:27 följande:
    Klarade mitt körkort den 8:e jan! Hurra!
    Har fortfarande inte kört något själv dock, eftersom vi inte har någon egen bil. Körde med mamma som passagerare i helgen och hon tjöt som en vettvilling precis som hon gjorde när hon var min handledare för 7 år sedan. Jag hade solen i ögonen och såg inte ett skit. Hon var livrädd. Pappa satt i baksätet och sa "nu ska du nog lägga i 3:an" och sånt. Man ba håll käften på er!! ^^ 
    Grattis!
    Haha ja jag kan tänka mig att det är irriterande.

Här ligger körningen fortfarande på is, bokstavligen talat. Eftersom vi bara hann köra en kort stund innan snön kom så väntar vi tills den har försvunnit så att jag slipper vara så nervös, det är jag ju ändå! Känns dumt att krångla till allt i början med halka osv. Det har ju varit extremt halt!
  • LaFontaine

Grattis Jenyma, vad roligt!

Jag kör på här. Sommaren är fortfarande målet. I lördags var det så halt att jag knappt kom iväg i en korsning. Äntligen har jag fått känna på hur det känns när däcken liksom släpper från underlaget. Det var ju inte alls så farligt!  

• frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-01-22 15:35:45 följande:
    Grattis Jenyma, vad roligt!

Jag kör på här. Sommaren är fortfarande målet. I lördags var det så halt att jag knappt kom iväg i en korsning. Äntligen har jag fått känna på hur det känns när däcken liksom släpper från underlaget. Det var ju inte alls så farligt!  
    Jag slirade lite i lördags i korsningen när jag skulle svänga. Strax efter såg jag tre bilar som hade krickat, dock inte pga väglaget utan för att en va bilarna missat väjningsplikten. Ingen skadad som tur va stod det i tidningen.

Här kör jag på med, fast det har blivit mkt mindre pga väglaget. Men jag kör det jag kan köra, bara små bitar som till affären är ju bättre än inget
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn

Drygt två månader kvar till intensivutbildningen Skrattande

Grattis Jenyma!

,

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Jenyma

Tack! :)
    Dagen för min uppkörning hade det snöat hela morgonen, med flingor stora som lovikavantar, och det var rejält halt. Tack och lov fick jag en uppvärmningslektion med min lärare innan själva provet. (och jag hade ju kört i snö några gånger förut som tur var) Han uppmanade mig att hålla stora avstånd, bromsa i god tid före korsningar och köra saaaktaaa. Väldigt skönt att få lov att köra sakta på sitt prov. Hehe. Fick beröm av uppkörningsgubben för detta efteråt, han tyckte att jag kört mycket säkert. Körde i 70 på en 110-väg.. ;) 

Svar på tråden Följas åt till körkortet?