• Afasi

Följas åt till körkortet?

För över en månad sedan fick jag och handledaren OK från transportstyrelsen. Idag körde vi (jag) för första gången, nervööööst! Gick väl helt okej men då det var en del bilar där vi var så vågade jag inte riktigt testa att växla och göra lite mer tyvärr.

Skulle vara kul att ha någon att prata med och följas åt under resans gång. Jag tycker att det är skitläskigt att börja med det här nu men samtidigt roligt och spännande.

Någon mer som precis har börjat?

• Svar på tråden Följas åt till körkortet?
  • Eleonor01

Hej
    Jag jobbar som trafiklärare å har gjort det sedan jan 08. Kanske kan hjälpa någon på traven? :) man har ofta många funderingar som man kanske inte vågar fråga sin lärare av olika anledningar :)

• Jenyma
    Eleonor01 skrev 2012-12-16 18:32:09 följande:
    Hej
    Jag jobbar som trafiklärare å har gjort det sedan jan 08. Kanske kan hjälpa någon på traven? :) man har ofta många funderingar som man kanske inte vågar fråga sin lärare av olika anledningar :)
    Jag har teoriproblem. Har så jäkla svårt att lära mig allt det där om maxvikt och tjänstevikt och vilka släp man får dra med vilket och sånt. Alltså när man får upp frågan där det är en bild på ett papper där det står "hur tungt får du dra här" och liknande. Det där kan jag inte avläsa. Och så andra såna där datum om vinterdäck och besiktning. Blä. Bra knep för att minnas allt detta dravel?
    En del saker tycker jag är så idiotiska att de ens har med. Varför ska man kunna det utantill? Trafikreglerna och vägmärkena självklart, men varför måste JAG veta var tunga lastbilar får köra och inte när jag tar B-körkort... 
  • Eleonor01

Efter det 19 januari ändras kk lagen. Dessutom förändras räknesättet av vikter för att räkna ut vilken behörighet som krävs.

Maxlast på bil + maxlast på släp får ej överstiga 3500kg. Om det gör det så måste man antingen ha utökad B behörighet eller be. Så har du inte något prov innan dess strunta i allt å lär dig det nya.