• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • resemamman

I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

Sanna Edhin har skrivit mycket klokt kring ämnet, b la här: ehdin.com/

Margarin har inget i skolan att göra. Varken som pålägg eller i matlagningen. Att livsmedelsverket rekommenderar det är helt uppåt väggarna och kommer gissningsvis ses som en riktigt stor skandal om några år.

För din och dina barns hälsa, sluta äta margarin!!! 

• Frontline
    resemamman skrev 2012-11-21 10:06:08 följande:
    I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article 15684616.ab

Margarin har inget i skolan att göra. Varken som pålägg eller i matlagningen. Att livsmedelsverket rekommenderar det är helt uppåt väggarna och kommer gissningsvis ses som en riktigt stor skandal om några år.

Länken till aftonbladet funkar inte, denna sidan kan inte visas blir det bara..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sextiotalist
    resemamman skrev 2012-11-21 10:06:08 följande:
    I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article 15684616.ab

Jag är av den uppfattning att, som i ditt exempel, ett basfödoämne måste gå igenom så många processer för att kunna bli ätbart känns lite fel. Att man måste processa maten är inga problem, att man ibland måste använda vissa kemikalier har jag inte heller problem med.

Men eftersom fett finns lätt tillgänglig, både som animaliskt och som helt vegetabilskt, utan onödigt många  processer så tycker jag det är vansinnigt dumt att man anser att den hårdprocessade produkten anses bättre av seriösa myndigheter än de som inte är så hårt processeade. 

• Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 20:04:15 följande:
    Fast man känner ju ingen smak av det.
    Inte? Jag gör det.....och det smakar mycket bättre än det konstgjorda skit som Lätta är fyllt av. När jag dessutom fortfarande vet att det är groteskt mycket nyttigare blir det till och med ännu godare
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 12:09:04 följande:
    Äsch, funkar inte heller. Inlägg #114 ovan har rätt. Tack!

Så lite så

En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
  • skogsvitter
    niky40 skrev 2012-11-21 12:12:02 följande:

Så lite så
    En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
    Det är bara vatten man tillsatt i bregott mellan som gör att den totala fetthalten minskar. Så man kan ju anse att man blir "blåst" eftersom man lika gärna kan röra ner vatten själv i smörbyttan och därmed få ner fetthalten.
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?