• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:17:21 följande:
    Med andra ord så har Bregott ingen smak? Inte konstigt då att man inte märker av det. Nej jag föredrar man men smak i så Lätta in my Hjärta
    Kan du inte läsa, eller missförstår du med vilje?!?!
    Jag skrev: Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Innebär naturliga smakämnen ingen smak alls?? *förvånad* 
  • PinkSugar
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 19:57:42 följande:
    Kan du inte läsa, eller missförstår du med vilje?!?!
    Jag skrev: Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Innebär naturliga smakämnen ingen smak alls?? *förvånad* 
    Fast man känner ju ingen smak av det.
  • Thomas 66
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:36:14 följande:
    På mackan så är det det enda som smakar något och man slipper stå och vänta i en halvtimme på att det ska mjukna, vid bakning och stekning så märker jag ingen skillnad förutom att  margarin är betydligt mjukare och enklare att arbeta med. Dessutom så är det mycket billigare

Du vet väl att oftast billigt lika med skräp, iof gillar jag andra saker som är dåligt med
  • PinkSugar
    Thomas 66 skrev 2012-11-20 20:08:39 följande:

Du vet väl att oftast billigt lika med skräp, iof gillar jag andra saker som är dåligt med
    Knappast. Varför lägga ut mycket pengar på något som jag tycker är sämre?
  • acure

Jag har specifikt bett min dotters förskola att servera dottern Bregott istället för Milda eftersom vi inte vill att hon äter margarin. Det är inga problem för förskolan men det kan också bero på att den inte är kommunal och kan således välja mer fritt vad som beställs in.

Jag erbjöd mig att själv köpa Bregott så att det alltid finns till dottern men förskolechefen sa att det ordnar de ändå. Världens bästa förskola. 

• Thomas 66
    PinkSugar skrev 2012-11-20 20:10:39 följande:
    Knappast. Varför lägga ut mycket pengar på något som jag tycker är sämre?

Du menar billigt? Inte bättre att ta fram, och inte bättre att äta. Men visst kan du tycka att det är godare.Men återigen allt gott är ju inte bra
  • SunnyDay

Men åååh! Den här "debatten" är så tröttsam! Skaffa lite perspektiv!

Tänk på det per vecka - margarinet/smöret på smörgåsar barnen äter i skolan är inte en speciellt stor mängd av barnets totala energiintag på veckan (eller varför inte tänka på året). Är det verkligen något att bråka så här mycket om? Är det verkligen ett stort problem i förskolan och skolan? Hur orkar man tjata vidare om detta med bensinen? Nej det är inte BENSIN i margarin, och hade det varit några spårämnen av det så får du förmodligen i dig mer bensin i kroppen genom att andas in ångorna medans du tankar bilen vid ett enda besök på Statoil än genom att äta margarin på mackan i 30 år!

Om det är något ni borde "gå ihop och kämpa för" som något skrev här ovan (om smörets återinförande på förskolan), kan ni inte snälla kämpa för mindre barngrupper, mer personal eller något annat VIKTIGT? Nej, jag tycker inte att barnen ska äta mat av dålig kvalitet (eller "skit" som det populärt kallas här på FL), men det kan vara en god idé att fundera på helheten och inte snöa in på en så pass liten del i barnens totala kost som margarinet/smöret faktiskt utgör.

Tror visserligen inte att TS (eller någon annan av de som bestämt sig för att margarin är gift som Livsmedelsverket försöker lura i våra stackars barn - allt i en stor konspiration med syfte att göra svenska folket sjuka och överviktiga) kommer bry sig om mitt inlägg eller ens bemöta det, men jag gjorde ett försök i alla fall.

Godnatt!

• acure

Sunnyday: jag arbetar på förskola och den mängd smörgåsfett som barnen äter i veckan intas till största del i förskolan (beroende på hur långa dagar de går dvs). Till frukost kanske ett barn äter två smörgåsar och till mellanmål till och med tre. Det kan ibland innebära 25 g smörgåsfett per dag som intas i förskolan. Vissa förskolor serverar också smörgås som komplement till luncherna och då kan det till och med röra sig om mer än 25 g. Det tycker iaf jag är en stor mängd och om jag kan påverka vilken sorts smörgåsfett som mitt barn ska äta så vill jag gärna göra det eftersom min dotter bara äter smörgås hemma på helgen, alltså en väldigt liten del av dagen.

Men visst håller jag med dig om att mindre barngrupper och mer personal är en fråga som i det stora borde prioriteras, men precis som en del familjer väljer att utesluta viss mat pga religiösa skäl borde det också vara ok att välja bort saker pga att man anser det vara ohälsosamt. Min dotter äter inte rött kött pga att vi inte tycker att det är bra mat för kroppen och det anpassas på förskolan precis som vilken annan specialkost som helst. Sen får det självklart inte gå till sån överdrift att föräldrar ska ha önskemål om vilken sorts märke på flingor som serveras osv, men det är svårt att veta vart gränsen ska gå. Det som dock är möjligt att anpassas efter våra behöv är jag otroligt tacksam för.

• kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:46:44 följande:
    men gör det då så år vi se hur många då får med dig..

förlåt ts med det känns lite som är det här ditt enda problem i världen så har du ett väldigt lätt liv..
    vill du inte låta ditt barn äta margarin då får du väll se till att låta hen äta på morgonen hemma så du kan kontrollera vad för mat hen får.
    eller gå hemma tills hen börjar skolan för du kan ju inte dumförklara alla bara för dem inte köper in smör till förskolan. 
    Det är inte det enda problem i min värld. MEN det är ett problem. Ska jag hålla tyst bara för att det inte är DET ENDA? Tydligen berör detta eftersom diskussionen i denna tråd pågår. Är det också sorgligt enligt dig?
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?