• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • Mys mymla
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 18:40:18 följande:
    Jag är så lite PK så du anar inte, snarare precis motsatsen till något som ens kan nudda vid PK. Däremot vill jag inte stoppa i mina barn skit, så på det viset kanske jag är lite PK ändå. Men det skulle BARA vara därför i så fall.

Huruvida smörgåsar serverad på dagis/förskola/skola eller ej skiter jag högaktningsfullt i. Jag har sagt åt mina barn att OM dom ska äta smörgås någonstans öht, och det inte finns riktigt smör, ska dom undvika att bre på skit och äta smörgåsen som den är istället, alternativt med ett gott pålägg om något sånt finns.
    Att du trycker i dina ungar processerade fetter är upp till dig, det är dina ungar och ditt samvete. Jag kan ju inte gärna tvinga dig att äta smör - även om dom som önskar äta just smör, tvingas att äta just margarin.

Här är en liten länk om det är någon som önskar ta till sig rena fakta:

www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20marg arin.htm

Bon apetit! 
    men det står ju för dig då och dina barn men artikel handlade om en förskola! jag sa vår serverar inte smörgåsar överhuvudtaget för dem anser inte vara mättande!

så skiter jag fullständig i om folk sitter och käkar grädde toppat med smör och predikar om att det är så nyttigt och bra å alla mår bra av fett,fett och åter igen fett menads vissa kroppar inte alls gör det. men det är en helt annan historia.

det jag undrade över var varför TS beter sig som en pk morsa när många här säger vem orkar bry sig om vad folk har på smörgåsarna! och att TS vägrar inse att man inte kan smuggla in mat på en förskola till sitt barn, passar inte maten på förskolan kanske man ska byta förskola till en som passar då eller äta hemma. det går liksom inte att tvinga en förskola som satt sina regler att ändra det för att en människa tycker det är fel 
  • Morsanheladagen
    I969 skrev 2012-11-20 18:38:07 följande:
    Wikipedia har kommit att bli ett riktigt välinformerat uppslagsverk. De svenska sidorna tenderar att vara lite fattiga, liksom den om margarin, så man tjänar på att välja den engelska texten.

Sen har ju "beccagranen" valt att bara klippa ut det som låter bra i hennes öron, och utelämnat resten av innehållet i margarinet, och tillverkningsprocessen.  
    Jag säger inget om att det inte är ett riktigt välinformerat uppslagsverk, men det är fortfarande skrivet av lekmän. Jag skulle akta mig för att använda Wikipedia som enda uppslagsverk utan att kolla andra möjligheter. Men det är ju jag det.
  • PinkSugar
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 18:44:37 följande:
    Den smak du känner i ditt Lätta är smaktillsatser och inget annat. Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Lägg till att Lättat är framställt med en hel massa kemiska tillsatser, medan Bregott fortfarande är en naturprodukt så blir valen än lättare.

Jag, å min sida, kan inte begripa denna förkärlek för onaturliga, processerade livsmedel när det finns naturliga livsmedel som är bättre för hälsan - i det långa loppet. 
    Med andra ord så har Bregott ingen smak? Inte konstigt då att man inte märker av det. Nej jag föredrar man men smak i så Lätta in my Hjärta
  • Petite Chérie

Smör är ju naturligt och många gånger bättre än margarin. Vet folk ens hur det tillverkas? Min kompis såg någon dokumentär om det, jag vill inte se för då kommer jag väl aldrig äta ute igen eftersom jag inte vet om det är margarin i. Men det hon berättade, usch!

• PinkSugar
    AngieT skrev 2012-11-20 19:19:46 följande:
    Smör är ju naturligt och många gånger bättre än margarin. Vet folk ens hur det tillverkas? Min kompis såg någon dokumentär om det, jag vill inte se för då kommer jag väl aldrig äta ute igen eftersom jag inte vet om det är margarin i. Men det hon berättade, usch!
    Vet hur det tillverkar med föredrar ändå margarin framför smör 10 gånger av 10
  • Petite Chérie
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:22:48 följande:
    Vet hur det tillverkar med föredrar ändå margarin framför smör 10 gånger av 10
    Ja, det är ju DITT val. Jag förstår inte varför du kommenterade mitt inlägg :P
  • PinkSugar
    AngieT skrev 2012-11-20 19:24:33 följande:
    Ja, det är ju DITT val. Jag förstår inte varför du kommenterade mitt inlägg :P
    Du skrev om folk ens visste hur margarin tillverkas. Och ja, jag vet det
  • Petite Chérie
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:28:29 följande:
    Du skrev om folk ens visste hur margarin tillverkas. Och ja, jag vet det
    Det var inte en fråga egentligen. Mer en undran. Men okej, varför väljer du margarin istället?
  • PinkSugar
    AngieT skrev 2012-11-20 19:29:54 följande:
    Det var inte en fråga egentligen. Mer en undran. Men okej, varför väljer du margarin istället?
    På mackan så är det det enda som smakar något och man slipper stå och vänta i en halvtimme på att det ska mjukna, vid bakning och stekning så märker jag ingen skillnad förutom att  margarin är betydligt mjukare och enklare att arbeta med. Dessutom så är det mycket billigare
  • Petite Chérie
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:36:14 följande:
    På mackan så är det det enda som smakar något och man slipper stå och vänta i en halvtimme på att det ska mjukna, vid bakning och stekning så märker jag ingen skillnad förutom att  margarin är betydligt mjukare och enklare att arbeta med. Dessutom så är det mycket billigare
    Okej. Jag äter inte mackor egentligen så det är inget jag märker av. Men vi har smör i kylen iallafall, som är just för smörgåsar.

Själv har jag märkt av att bak med smör blir mycket bättre än margarin=) Detta innan jag fick veta vad margarin egentligen var.
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?