• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • Busbellan
    kakan3356 skrev 2012-11-20 14:23:52 följande:
    Som sagt man dör inte av falukorv heller, men kolla på en dokumentär om det eller besök en fabrik så lär du ändra uppfattning. Men det är tydligen inte föbud mot - däremot det mest naturliga vi har smör är strikt förbjudet. Gud vad ni är PK, våga gå mot stormen och smuggla lite smör säger jag bara.

Det är väl snarare vägrandet av margarin som just nu anses PK och jag vägrar vara PK , så tris

och de får hemskt gärna äta hur mycket korv de vill, vi äter falukorv varje vecka hemma, spelar roll. Och vi mår ganska bra precis som jag alltid gjort trots att jag är uppväxt på Lätta  
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Singoallaa

Oj NÄ man ska INTE använda margarin till matlagningen heller man ska slopa det helt! Margarin innehåller bensin! Jo jag tycker det är helt okej att mamman gav smör till sitt barn att bre på mackan! Det är ju hennes barn och ingen annan ska blanda sig med vad flickan äter!

• kakan3356
    Busbellan skrev 2012-11-20 14:24:12 följande:

Fast rekomendationerna om att det ska serveras lättmargarin, lättfil mm mm i skola och förskola har funnits ganska länge
    Vilket är hel-fel eftersom lätt-produkter har inte lika mycket näringsämnen som de riktiga produkterna och ämnen som barn behöver.
  • kakan3356
    SpanskaFlugan skrev 2012-11-20 14:25:09 följande:
    Det är inte mycket till källkritik när man länkar till en blogg... 
    Vilken blogg? Jnytt har orginalartikeln jag kan länka till den om det känns bättre för dig? Flera tidningar har skrivit om smörförbudet kolla Google vetja. Eller ring skolinspektionen. 
  • Busbellan
    kakan3356 skrev 2012-11-20 14:27:23 följande:
    Vilket är hel-fel eftersom lätt-produkter har inte lika mycket näringsämnen som de riktiga produkterna och ämnen som barn behöver.
    Ja det säger jag inget om, bara att de rekomendationerna funnits länge. Mina barn är spetor och behöver absolut feta produkter
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Morsanheladagen
    SpanskaFlugan skrev 2012-11-20 14:25:09 följande:
    Det är inte mycket till källkritik när man länkar till en blogg... 
    Källkritik?! Nu var det inte tänkt som någon källkritik, utan som lite info rent allmänt.

Sedan kan alla margarinälskare sitta och tycka att dom gör något jättebra för
    sina barn som stoppar i dom den skiten, jag är glad att jag fattat vilket skit
    det är så åtminstone mina barn slipper det.
    Sedan gör ju alla andra som dom vill Jätte enkelt! 
  • Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 14:19:36 följande:
    Eh svar: Nej. Det kom tyvärr som en blixt från klar himmel, bara några månader sen blev smör förbjudet www.dn.se/sthlm/smorlosa-skolor-u ppror

Att prata med personalen funkade uppenbarligen inte eftersom  SMÖRET BLEV STOPPAT AV JUST SKOLAN
    nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad...

Äta hemma om det inte passar var det konstigaste jag hört på länge, hur många timmar spenderar dina barn på förskolan 2 timmar kanske? Fel igen. Eftersom de tillbringar större delar av sina dagar på förskola tycker jag kosten är A och O - nästan viktigare än vad de får hemma!

Vad betalar vi skatt för, varför står vi i kö för daghem, vad är det vi egentligen får ut av all stress? Jo, vi får SMÖRFÖRBUD? Det är katastrof, vad är så svårt att förstå med det?
    men tror du barnet dör av margarin på smörgåsen?
    sen är det väll så att oftast har de väll iaf något annat på morgonen..och när jag sa äta hemma menade jag frukost! för inte fan äter det smörgåsar till lunch! så margarin finns inte till lunchen! frukt till mellan mål och så fil eller nått på eftermiddagen..vi serverar då inte smörgåsar på eftermiddagen. det kan finnas hårt bröd till frukosten till filen men inte så att man kan sitta och äta bara smörgåsar på morgonen. så passar inte frukosten så kan ju faktiskt barnet äta hemma. 
  • beccagranen

Vad är det som är farligt/gåligt med margarin? Vi äter dte inte hemma då mina föräldrar bojkotta det och alltid sa att dte var dåligt, men det är mer en vanesak. När jag läser på wikipedia så står det att margarin framställs följande:" Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister." Ser inte vart det hemska är?

• Ankankamon
    Virriga Vera skrev 2012-11-20 15:03:38 följande:

Men hur kunde detta hamna så fel.
    Förlåt, men ditt namn *fnissar*
  • kakan3356
    beccagranen skrev 2012-11-20 15:23:53 följande:
    Vad är det som är farligt/gåligt med margarin? Vi äter dte inte hemma då mina föräldrar bojkotta det och alltid sa att dte var dåligt, men det är mer en vanesak. När jag läser på wikipedia så står det att margarin framställs följande:" Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister." Ser inte vart det hemska är?
    Vad menar du: vad är gåligt? Det är hårt processade fetter från extremt dåliga råvaror. Visa kallar det för "Kemisk smörja" som ingen människa borde befatta sig med.  Och detta tvingas barnen stoppa i sig! 
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?