• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • beccagranen
    kakan3356 skrev 2012-11-20 15:30:50 följande:
    Vad menar du: vad är gåligt? Det är hårt processade fetter från extremt dåliga råvaror. Visa kallar det för "Kemisk smörja" som ingen människa borde befatta sig med.  Och detta tvingas barnen stoppa i sig! 

Dåligt skulle det stå.. Men är solros/raps/palm/kokosolja dåliga råvaror?
    Att smör är bättre köper jag, men av ren nyfikenhet så undrar jag bara varför margarin är så hatat.  Finner inte heller att det skulle inehålla bensin?
  • Frontline
    Singoallaa skrev 2012-11-20 14:27:12 följande:
    Oj NÄ man ska INTE använda margarin till matlagningen heller man ska slopa det helt! Margarin innehåller bensin! Jo jag tycker det är helt okej att mamman gav smör till sitt barn att bre på mackan! Det är ju hennes barn och ingen annan ska blanda sig med vad flickan äter!
    Fast det är ju inte direkt bensin från macken man har på mackan om man säger så
    Och i svenskt bordsmargarin används det inte något sådan heller...

När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade.

I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-bensin-i-margarin/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • PinkSugar

Ärligt talat märker jag ingen smakskillnad om det är stekt/bakat i smör eller margarin (förutom hålet i plånboken. Köper 1 kg Milda margarin för 15 kronor på extrapris med 1 kg smör kostar 57 kronor, detta på Willys).

På mackorna så är Lätta ett måste, förstår inte hur folk kan ha Bregott på sina mackor, men måste ju då ha minst 1 cm tjockt med smör för att an överhuvudtaget ska känna att det smakar då det är totalt smaklöst:O. 

• kakan3356
    Frontline skrev 2012-11-20 16:26:30 följande:
    Fast det är ju inte direkt bensin från macken man har på mackan om man säger så
    Och i svenskt bordsmargarin används det inte något sådan heller...

När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade.

I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fe.../
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 
  • Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-20 16:36:23 följande:
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 
    Jaha den uppfattningen fick jag inte att jag var i början av tråden

Jag länkade ju nu bara till en sida där det står att det inte finns bensin i margarin längre och att det inte var nån vanlig 95 oktanig det handlade om förr heller...
  • Mys mymla
    men gör det då så år vi se hur många då får med dig..

förlåt ts med det känns lite som är det här ditt enda problem i världen så har du ett väldigt lätt liv..
    vill du inte låta ditt barn äta margarin då får du väll se till att låta hen äta på morgonen hemma så du kan kontrollera vad för mat hen får.
    eller gå hemma tills hen börjar skolan för du kan ju inte dumförklara alla bara för dem inte köper in smör till förskolan. 
  • stina k

Jag är också emot margarin. Hos oss serveras Bregott både hemma och på förskolan. Är det nåt ovanligt att de har smör på förskolor?

• Frontline

Vad för nått ska man bre på sina smörgåsar tycker ni?

Smör för mig är ju det som jag har när jag bakar bullar eller annan bakverk, margarin har jag till att steka mat i om jag inte kör med olja...

• niky40

Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
  • Mys mymla
    niky40 skrev 2012-11-20 16:56:58 följande:

Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
    Frontline skrev 2012-11-20 16:54:37 följande:
    Vad för nått ska man bre på sina smörgåsar tycker ni?

Smör för mig är ju det som jag har när jag bakar bullar eller annan bakverk, margarin har jag till att steka mat i om jag inte kör med olja...
    Ts tycker att äkta smör och Bregott är det ända man får ha på sina smörgåsar..och det är skandalöst att en förskola inte tillät en mamma att ta med Eget smör till dottern på förskolan...

Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?