• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • I969
    niky40 skrev 2012-11-20 16:56:58 följande:
    Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
    Farligt och farligt, allt är ju relativt. Men margarin består av oljor som härdats till mättade fetter. De har alltså inte kvar sina nyttiga egenskaper och vissa menar att den här typen av härdade fetter är betydligt sämre för hälsan än naturligt mättade fetter.

Oljorna som margarinet produceras av kan också vara en stor källa till omega-6 fetter, vilket man anser att människor i väst får för mycket av. Vi behöver ha en bra balans mellan omega-6 och omega-3, annars triggas inflammatoriska processer i kroppen. Dessa anses ligga till grund för många i-landssjukdomar. 
  • niky40
    Singoallaa skrev 2012-11-20 17:57:03 följande:
    Här är en mycket bra länk som förklara det: matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

Tack men jag efterfrågar något mer än en då 17-årings blogg.

Jag säger inte att margarin är bättre än smör, vill bara ha lite nyanserad fakta.
    I969 skrev 2012-11-20 17:58:58 följande:
    Farligt och farligt, allt är ju relativt. Men margarin består av oljor som härdats till mättade fetter. De har alltså inte kvar sina nyttiga egenskaper och vissa menar att den här typen av härdade fetter är betydligt sämre för hälsan än naturligt mättade fetter.

Oljorna som margarinet produceras av kan också vara en stor källa till omega-6 fetter, vilket man anser att människor i väst får för mycket av. Vi behöver ha en bra balans mellan omega-6 och omega-3, annars triggas inflammatoriska processer i kroppen. Dessa anses ligga till grund för många i-landssjukdomar. 

Tack!
  • Morsanheladagen
    beccagranen skrev 2012-11-20 15:23:53 följande:
    Vad är det som är farligt/gåligt med margarin? Vi äter dte inte hemma då mina föräldrar bojkotta det och alltid sa att dte var dåligt, men det är mer en vanesak. När jag läser på wikipedia så står det att margarin framställs följande:" Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister." Ser inte vart det hemska är?
    Du vet att wikipedia är ett uppslagsverk skrivet av de som besöker sidan va? Att du kan gå in och förklara vad saker är tillverkade av om du skulle vilja göra det....det är alltså inget ställe där man ska lita ordagrant vad som står, utan kanske kika på andra ställen också för att på så sätt samla in rätt information.
  • Singoallaa

[quote=67641099][quote-nick]niky40 skrev 2012-11-20 18:04:44 följande:[/quote-nick]

Singoallaa skrev 2012-11-20 17:57:03 följande:
    Här är en mycket bra länk som förklara det: matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-ski.../
    Tack men jag efterfrågar något mer än en då 17-årings blogg. Jag säger inte att margarin är bättre än smör, vill bara ha lite nyanserad fakta.
    Farligt och farligt, allt är ju relativt. Men margarin består av oljor som härdats till mättade fetter. De har alltså inte kvar sina nyttiga egenskaper och vissa menar att den här typen av härdade fetter är betydligt sämre för hälsan än naturligt mättade fetter. Oljorna som margarinet produceras av kan också vara en stor källa till omega-6 fetter, vilket man anser att människor i väst får för mycket av. Vi behöver ha en bra balans mellan omega-6 och omega-3, annars triggas inflammatoriska processer i kroppen. Dessa anses ligga till grund för många i-landssjukdomar. 
    Tack![/ Vad har ålder med saken att göra?
  • I969
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 18:29:22 följande:
    Du vet att wikipedia är ett uppslagsverk skrivet av de som besöker sidan va? Att du kan gå in och förklara vad saker är tillverkade av om du skulle vilja göra det....det är alltså inget ställe där man ska lita ordagrant vad som står, utan kanske kika på andra ställen också för att på så sätt samla in rätt information.
    Wikipedia har kommit att bli ett riktigt välinformerat uppslagsverk. De svenska sidorna tenderar att vara lite fattiga, liksom den om margarin, så man tjänar på att välja den engelska texten.

Sen har ju "beccagranen" valt att bara klippa ut det som låter bra i hennes öron, och utelämnat resten av innehållet i margarinet, och tillverkningsprocessen.  
  • Frontline

Varför tycker inte Livsmedelsverket att barn ska få smör i skolan?

Framför allt vill vi att det ska vara bra mat i skolan och våra råd handlar om mycket mer än vad barnen ska ha på smörgåsen. Det viktigaste är att maten är god så att barnen äter sig mätta på riktig mat. Lika viktigt är att barnen har tid att äta upp utan att stressa och att matsalsmiljön är trivsam.

Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålsmärkta fetter i skolan för att barn behöver rätt sorts fett. Barn som växer och utvecklas behöver de nyttiga fetter som finns i till exempel oljor, inte mättat fett som finns i smör. Samtidigt finns det plats för lite mättat fett, men då är det smartare att lägga det utrymmet på till exempel grädde i maten, för att göra den godare, än på smör till smörgåsen

Skolorna följer ju livsmedelsverkets rekommendationer så jag fattar inte vad det gnälls för, man ser ju miljoner trådar här på FL där man uppmanas att göra som det står på SLV

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Morsanheladagen
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:56:08 följande:
    var någonstans står det Bensin på margarin paketen!? ursäkta med det var någon som länka innehållet här det var rapsolja, och andra oljor?!. var fan kom Bensin i från..
    jag bara säger att de är riktlinjer på förskolan, det är köket som beställer maten. passar det inte ta upp det med rektorn. säger rektorn nej så byt förskola eller ät frukost hemma..eller samla alla pk mammor och ställ er och demonstrera..för att sitta och bli hysteriska över en artikel på ett forum är lite väll överdrivet.

och vad jag märkt på förskolor serveras inte smörgåsar så ofta heller för de oftast anses som mindre mättande så margarin lär ju inte förekomma så ofta.

på den förskolan jag jobbar på serveras gröt och fil oftast inte smörgåsar. 
    Jag är så lite PK så du anar inte, snarare precis motsatsen till något som ens kan nudda vid PK. Däremot vill jag inte stoppa i mina barn skit, så på det viset kanske jag är lite PK ändå. Men det skulle BARA vara därför i så fall.

Huruvida smörgåsar serverad på dagis/förskola/skola eller ej skiter jag högaktningsfullt i. Jag har sagt åt mina barn att OM dom ska äta smörgås någonstans öht, och det inte finns riktigt smör, ska dom undvika att bre på skit och äta smörgåsen som den är istället, alternativt med ett gott pålägg om något sånt finns.
    Att du trycker i dina ungar processerade fetter är upp till dig, det är dina ungar och ditt samvete. Jag kan ju inte gärna tvinga dig att äta smör - även om dom som önskar äta just smör, tvingas att äta just margarin.

Här är en liten länk om det är någon som önskar ta till sig rena fakta:

www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Bon apetit! 
  • Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 16:33:20 följande:
    Ärligt talat märker jag ingen smakskillnad om det är stekt/bakat i smör eller margarin (förutom hålet i plånboken. Köper 1 kg Milda margarin för 15 kronor på extrapris med 1 kg smör kostar 57 kronor, detta på Willys).

På mackorna så är Lätta ett måste, förstår inte hur folk kan ha Bregott på sina mackor, men måste ju då ha minst 1 cm tjockt med smör för att an överhuvudtaget ska känna att det smakar då det är totalt smaklöst:O. 
    Den smak du känner i ditt Lätta är smaktillsatser och inget annat. Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Lägg till att Lättat är framställt med en hel massa kemiska tillsatser, medan Bregott fortfarande är en naturprodukt så blir valen än lättare.

Jag, å min sida, kan inte begripa denna förkärlek för onaturliga, processerade livsmedel när det finns naturliga livsmedel som är bättre för hälsan - i det långa loppet. 
  • Morsanheladagen

Bara en sån sak tycker jag räcker som argument liksom.....
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?