• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • kakan3356
    stina k skrev 2012-11-20 16:50:25 följande:
    Jag är också emot margarin. Hos oss serveras Bregott både hemma och på förskolan. Är det nåt ovanligt att de har smör på förskolor?
    Tack för att du förstår och är medveten om vad som är nyttigt/onyttigt för barn.
  • kakan3356
    acure skrev 2012-11-20 20:13:09 följande:
    Jag har specifikt bett min dotters förskola att servera dottern Bregott istället för Milda eftersom vi inte vill att hon äter margarin. Det är inga problem för förskolan men det kan också bero på att den inte är kommunal och kan således välja mer fritt vad som beställs in.

Jag erbjöd mig att själv köpa Bregott så att det alltid finns till dottern men förskolechefen sa att det ordnar de ändå. Världens bästa förskola. 
    Borde finnas fler som den förskolan!!!
  • sextiotalist
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:19:57 följande:
    men om alla ska börja plocka med sig egna matvaror till förskolan kommer det bli kris på förskolan och för personalen på förskolan. det är där poängen är inte själva smöret men att mamman ansåg sig rätten att skicka med ett packet smör åt sin dotter.
    och jag sa ju att ni som bryr er så mycket kör i gång ett gäng och ställer och demonstrera om det då. för just nu tror jag ingen riktigt bryr sig förutom du och några få till..

jag har också påpekat flera gånger att på den förskola jag arbetar serverar vi inte ens smörgåsar utan fil och flingor osockrat och gröt med äppelmos, så för mig spelar smör eller inte smör ingen roll faktiskt.   

och jag har aldrig upptäckt bensin i margarin, det ända jag hittar är rapsolja och andra oljor. så jag ser inget problem med margarin, jag anser att folk får äta va tusan det vill.

Då hade vi varit tvungna att "smuggla" både smör, bröd och pålägg, för vårt barn åt varken fil, flingor eller gröt.

Nu gick han på en förskola som alltid hade smörgåsar och smör, vanlig mjölk, dvs inga lättprodukter alls. Barn som var vegetarianer fick vegetarisk kost, barn som var allergiska fick egen mat.

Dvs ett dagis utan principer.    
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:59:32 följande:
    Ts tycker att äkta smör och Bregott är det ända man får ha på sina smörgåsar..och det är skandalöst att en förskola inte tillät en mamma att ta med Eget smör till dottern på förskolan...

Det stämmer bra det. Ni gör vad ni vill med era barn men att det ska förbjudas... jag tar det igen FÖRBJUDAS att ta med SMÖR till en förskola är ett PROBLEM. Vad är det som r så svårt att förstå? Jag betalar skatt och har jobbat hårt hela mitt liv och möts av detta? Var är vi egentligen, Nordkorea?
  • sextiotalist

Skrämmande, jag hade gått i taket, inte så mycket för att de endast hade margarin (som vi alla avskyr här hemma, så mitt barn hade inte ens ätit det). Utan pga principen.

Jag har alltid vägrat lättprodukter, heller lite mindre av helprodukterna om det skulle vara att det behövdes. Smör och bregott för mig är de alternativ som gäller för inte flytande fett. Sedan har vi även olja (rapsolja eller olivolja också). Men margarin göres inte besvär i vårt hem. 

• Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-21 08:29:59 följande:
    Tack för att du förstår och är medveten om vad som är nyttigt/onyttigt för barn.
    Läste du inte detta?
    Läser man i andra trådar här så skriker varenda en att läs på SLV så ser du vad du kan äta som är nyttigt.
    Frontline skrev 2012-11-20 18:38:18 följande:
    Varför tycker inte Livsmedelsverket att barn ska få smör i skolan?

Framför allt vill vi att det ska vara bra mat i skolan och våra råd handlar om mycket mer än vad barnen ska ha på smörgåsen. Det viktigaste är att maten är god så att barnen äter sig mätta på riktig mat. Lika viktigt är att barnen har tid att äta upp utan att stressa och att matsalsmiljön är trivsam.

Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålsmärkta fetter i skolan för att barn behöver rätt sorts fett. Barn som växer och utvecklas behöver de nyttiga fetter som finns i till exempel oljor, inte mättat fett som finns i smör. Samtidigt finns det plats för lite mättat fett, men då är det smartare att lägga det utrymmet på till exempel grädde i maten, för att göra den godare, än på smör till smörgåsen

Skolorna följer ju livsmedelsverkets rekommendationer så jag fattar inte vad det gnälls för, man ser ju miljoner trådar här på FL där man uppmanas att göra som det står på SLV

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • stina k

Visst är det viktigare att få tex mindre barngrupper, men nu handlar det ju inte om antingen eller. Och att byta från margarin till smör för en förskola är ingen större grej för dom jämfört med vad det innebär att anställa mer personal. Det är lite svårare att jämföra. Så klart man ska stå på sig om vad barnen får i sig om dagarna!

Känner nu att jag är väldigt glad över att dom har smör på vår förskola. Tack och lov har inte vår kommun förbjudit det. Det var det dummaste jag hört.

• kakan3356
    SunnyDay skrev 2012-11-20 23:13:12 följande:
    Men åååh! Den här "debatten" är så tröttsam! Skaffa lite perspektiv!

Tänk på det per vecka - margarinet/smöret på smörgåsar barnen äter i skolan är inte en speciellt stor mängd av barnets totala energiintag på veckan (eller varför inte tänka på året). Är det verkligen något att bråka så här mycket om? Är det verkligen ett stort problem i förskolan och skolan? Hur orkar man tjata vidare om detta med bensinen? Nej det är inte BENSIN i margarin, och hade det varit några spårämnen av det så får du förmodligen i dig mer bensin i kroppen genom att andas in ångorna medans du tankar bilen vid ett enda besök på Statoil än genom att äta margarin på mackan i 30 år!

Om det är något ni borde "gå ihop och kämpa för" som något skrev här ovan (om smörets återinförande på förskolan), kan ni inte snälla kämpa för mindre barngrupper, mer personal eller något annat VIKTIGT? Nej, jag tycker inte att barnen ska äta mat av dålig kvalitet (eller "skit" som det populärt kallas här på FL), men det kan vara en god idé att fundera på helheten och inte snöa in på en så pass liten del i barnens totala kost som margarinet/smöret faktiskt utgör.

Tror visserligen inte att TS (eller någon annan av de som bestämt sig för att margarin är gift som Livsmedelsverket försöker lura i våra stackars barn - allt i en stor konspiration med syfte att göra svenska folket sjuka och överviktiga) kommer bry sig om mitt inlägg eller ens bemöta det, men jag gjorde ett försök i alla fall.

Godnatt!
    Varför är den tröttsam och varför tog du dig då tid att själv kommentera allt detta? Du bryr dig också så lek inte oberörd. Så, till ämnet. 
    Man kan inte engagera sig i ALLT här i livet - ska vi inte dra ditt förslag lite längre då och kämpa för barnen i Somalia eller hela världens undergång tack vare växthuseffekten eller reunt utav en komet som kanske råkar passera och förinta allting. Jag är oerhört upprörd över att det är FÖRBJUDET med smör i förskolor. Det sänder helt fel signaler till barnen och till samhället i sig. Personer förstår inte att det är en felprioritering utan tror istället att det är BÄTTRE MED MARGARIN vilket det inte är. Sån skit är INTE BRA. Men det som ÄR bra är SMÖR.

Anledningen till att denna trås skapades var att en mamma blev tillsagd när det enda hon ville var att hennes barn skulle äta BRA inte dåligt

nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Varför är det så tröttsamt för dig?  
  • sextiotalist

För övrigt så är jag säker på att problemet med övervikt är inte att barnen äter fel i skolan, utan att många barn inte äter alls, och istället går till närliggande affär och köper en påse chips istället (då äldre barn).

Hade skolan serverat god och mättande mat under lugna former, så hade barnen ätit maten och varit mätta hela eftermiddagen.

Jag minns själv att jag ofta ratade skolmaten både på högstadiet och gymnasiet och antingen stack hem och åt mackor eller, när jag gick i gymnasiet, gick och fikade istället (ja, jag arbetade extra så jag hade pengar)    

• skogsvitter

Jag gillar inte heller margarin. Vi har ätit bregott i hela vårt liv, så gör även mina barn. De får även detta på förskolan.  Däremot känns det sjukt absurt att en arbetsplats jag varit på (där man arbetar med barn) som anser sig ha "hälsoprofil" använder sig av lättmargarin. För mig är det så långt ifrån en hälsosam kost som man bara kan komma att använda lättmargarin istället för äka vara. Men som tur var är det ovanligt.

Förövrigt har det ju blivit aktuellt att livsmedelsverket ska frångå sina rekommendationer gällande just detta, eftersom det inte finns något som helst stöd i forskningen att fullfettprodukter (som bregott eller standardmjölk) skulle vara skadligt för hälsan. Forskning visar på raka motsatsen. De har ju blivit kraftigt kritiserade för att de källor de använt sig av helt sonika är falska källor, det är alltså rent hittepå att margarin skulle vara bättre.

Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?