• kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • skogsvitter

Bregott mindre däremot är lite annat, där har man tillsatt både det ena och det andra ser jag nu. Men jag har personligen aldrig sett denna variant i butik?

arla.se/Default____33419.aspx&product=mindre+matfettsblandning++43%25

Vi har bara bregott mellan här i krokarna, fast vi köper alltid vanligt bregott för egen del. Ser inte alls vitsen med bregott mellan, de har ju redan sänkt fetthalten i vanliga bregott jämfört med förr och har större andel rapsolja istället. Förr var bregott alltid 80% smör och 20% olja men nu är det ju 75/25 (vilket visserligen gör det mer lätt att bre osv så mig gör det inget).

• resemamman
    niky40 skrev 2012-11-21 12:12:02 följande:

Så lite så
    En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
    Bregott mellan innehåller: smör (pastöriserad grädde, mjölksyrakultur), vatten, rapsolja, salt 1,0%, vitamin A och D. (från arla.se).
    Alltså inga konstigheter, men lite mer vatten än vanligt Bregott. Bättre ta lite mindre mängd vanligt bregott, eller ännu hellre använda riktigt smör som förvaras i rumstemperatur så att det blir bredbart (håller sig ganska länge!).
  • niky40
    skogsvitter skrev 2012-11-21 12:30:50 följande:
    Det är bara vatten man tillsatt i bregott mellan som gör att den totala fetthalten minskar. Så man kan ju anse att man blir "blåst" eftersom man lika gärna kan röra ner vatten själv i smörbyttan och därmed få ner fetthalten.

Tack! Ja så brukar jag göra med vispgrädden för att få "matlagningsgrädde" men i en smörbytta är det svårare..
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 12:37:32 följande:
    Bregott mellan innehåller: smör (pastöriserad grädde, mjölksyrakultur), vatten, rapsolja, salt 1,0%, vitamin A och D. (från arla.se).

Alltså inga konstigheter, men lite mer vatten än vanligt Bregott. Bättre ta lite mindre mängd vanligt bregott, eller ännu hellre använda riktigt smör som förvaras i rumstemperatur så att det blir bredbart (håller sig ganska länge!).

Smöret i guldfolie menar du. Kan man förvara det framme?
  • resemamman
    niky40 skrev 2012-11-21 12:42:13 följande:

Ja, vanligt smör. Jag brukar lägga en klick i en skål. De mer avancerade har en keramikskål med lock. Håller 1-4 veckor. Lite olika bud där ;) 

Eller mixa smör med rapsolja/olivolja och gör på så sätt eget bredbart smör till smörgåsar.  
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 17:55:18 följande:
    Ja, vanligt smör. Jag brukar lägga en klick i en skål. De mer avancerade har en keramikskål med lock. Håller 1-4 veckor. Lite olika bud där ;) 

Eller mixa smör med rapsolja/olivolja och gör på så sätt eget bredbart smör till smörgåsar.  

Tack det ska jag prova.
  • dancingqueeen

USH! kommer ihåg min skoltid , blev vi i tvingade LÄTTA , FY BÖVELEN vad snusk det är! Tacka vettja bregott!
    Man hör ju även hälsogurus säga att riktigt smör ÄR mycket nyttigare än margarin

Är detta framtiden? -----> www.citypant.se
  • kakan3356
    niky40 skrev 2012-11-21 12:42:13 följande:

varför har detta blivit en kokbok, finns det ingen moderator som kan placera de som är sugna på matlagningsmys i en annan tråd? Jag startade denna tråd i protest för att jag tycker det är skandal, SKANDAL att en mamma blir stoppad av en skolledning för att hon försökte få sin dotter att äta nyttigt!
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?