• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Regnig måndag
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:17:11 följande:
    Det är helt ok att ni inte håller med mig. Så länge ingen av er gängar min pappa, så är det ju inget problem och definitivt inget jag skulle jobba med.

Vad är det som är så provocerande i mitt resonemang? Att man tydligt visar att man är djup sårad och vägrar le falskt?  
    Jag ber om ursäkt om jag missat något i ditt svar men vad skulle anledningen vara att du inte accepterar din pappas val och ansvar utan lägger all skuld på hans nya partner?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Det är helt ok att ni inte håller med mig. Så länge ingen av er gängar min pappa, så är det ju inget problem och definitivt inget jag skulle jobba med.

Vad är det som är så provocerande i mitt resonemang? Att man tydligt visar att man är djup sårad och vägrar le falskt?  

Vad jag inte förstår är varför du ska ta ut den på en helt oskyldig person? Varför inte isåfall visa besvikelse åt den förälder som valt att gå? Och vad vet någon annan om hans eventuella orsaker till att lämna? Inget alls....Det är så lätt att döma.
  • Anonym (Hmm)

Du har inte missat något utan jag hade lagt all skuld på henne.

• Regnig måndag
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:22:10 följande:
    Du har inte missat något utan jag hade lagt all skuld på henne.
    Svarar du mig?

Vad är anledningen till att du gör det?
  • Iam

Men jag skulle vilja veta hur du skulle reagera om någon skulle mobba ditt barn? 

För du anser ju att det är ok för dig att mobba.. Så hur kan du då försvara att det inte är ok att mobba ditt barn?  
  • Lilje
    Iam skrev 2012-12-15 13:58:04 följande:
    Varför kan du inte svara på detta som jag skrev: 

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig. 
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka.. 
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får.. 
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen. 
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka. 
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig. 
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen. 
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan. 
    Det var ingen bra ide. 
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex. 

Och det skulle du tycka var fullt rimligt? 

Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:23:35 följande:
    Svarar du mig?

Vad är anledningen till att du gör det?
    Ja, jag svarade dig. Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern. Observera att jag har mer än respekt för dem som inte tycker som jag men jag väljer att förhålla mig som jag beskrivet i denna givna situation, alltså med utgångspunkt från det jag läser i ts.
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-15 17:28:07 följande:
    Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.
    Dom behöver absolut inte välkomna henne som familj. Men om dom befinner sig i hennes hem ska dom visa henne respekt. Kan dom inte frambringa den respekten ska dom heller inte befinna sig i hennes hem. 

Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 
  • Regnig måndag
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:28:34 följande:
    Ja, jag svarade dig. Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern. Observera att jag har mer än respekt för dem som inte tycker som jag men jag väljer att förhålla mig som jag beskrivet i denna givna situation, alltså med utgångspunkt från det jag läser i ts.
    Ja det är ju bra, att du respekterar andra åsikter.
    Men jag undrar varför du väljer att ge henne hela skulden. Jag ser inte att TS ger den förklaringen, i alla fall inte på ett sätt som jag förstår.
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 17:31:42 följande:
    ...
    Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 

Som jag redan skrivet, hade jag inte räknat med att vara så populär hos min partners barn om jag varit i ts situation. Hade det varit så, så hade jag fått handla utefter situationen.

Och som jag redan tagit upp, det är bara ts beskrivning av situationen som vi har. Killarna tycker kanske att de behandlar henne ok även om de inte gillar situationen. Ts vill ju etablera en relation till sin partners barn och det tror jag är att sätta ribban högt i detta läget.
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig