• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Lilje
    Iam skrev 2012-12-15 17:31:42 följande:
    Dom behöver absolut inte välkomna henne som familj. Men om dom befinner sig i hennes hem ska dom visa henne respekt. Kan dom inte frambringa den respekten ska dom heller inte befinna sig i hennes hem. 

Skulle du verkligen tillåta att någon som befann sig i ditt hem betedde sig illa mot dig?
    Jag menar, dom kan ju tycka att dom har all världens anledningar till att göra det... 
    I just det här fallet har dom ju alla möjliga anledningar.  Tror du relationen kommer bli bättre om hon slänger ut dom från sin pappas hem?  Han bor också där.  Om hon inte vill träffa hans söner, kan ju likaså hon välja att lämna huset?

Sen vet vi ju inte hur otrevliga dom är, endast TS's sida.  Dom bjuder inte till och svarar inte alltid första gången.  Och tar plats.  Det är ju inte direkt samma sak som att vara elak och mobba henne.  Hur beter hon sig mot dom?
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:33:51 följande:
    Ja det är ju bra, att du respekterar andra åsikter.
    Men jag undrar varför du väljer att ge henne hela skulden. Jag ser inte att TS ger den förklaringen, i alla fall inte på ett sätt som jag förstår.

Jag antar att killarnas mamma inte är helnöjd med situationen, av vad ts berättar och hur killarna uppför sig. Det är min tolkning. Varför jag själv väljer att lägga ansvaret i skuldfrågan, hör inte till diskussionen. Jag har valt att lägga det på den nya partnern. 
  • Iam
    Lilje skrev 2012-12-15 17:40:55 följande:
    I just det här fallet har dom ju alla möjliga anledningar.  Tror du relationen kommer bli bättre om hon slänger ut dom från sin pappas hem?  Han bor också där.  Om hon inte vill träffa hans söner, kan ju likaså hon välja att lämna huset?

Sen vet vi ju inte hur otrevliga dom är, endast TS's sida.  Dom bjuder inte till och svarar inte alltid första gången.  Och tar plats.  Det är ju inte direkt samma sak som att vara elak och mobba henne.  Hur beter hon sig mot dom?
    Hon har ju försökt dra sig undan, men då får hon skit av sin sambo istället som inte tycker att hon bjuder till. 

Jag tycker TS sambo gör fel som gör sitt livsval men låter henne ta konsekvenserna av det.
    Och sönerna gör fel som även dom låter henne ta konsekvenserna av pappans handlande.
    Och fri står pappan, som egentligen är den som beter sig mest illa.

Tragiskt hela alltet och hade jag varit TS hade jag inte varit tyst om det.
    I mitt hem ska jag få lov att ha en fristad och få lov att vara respekterad och det ska ingen annan få ta ifrån mig.  
  • Anonym (Hmm)
    Lilje skrev 2012-12-15 17:28:07 följande:
    Fast det blir ju inte rätt?  Bättre så om dom slängde ut din nya, som du var otrogen mot din förra med.  Barnen går u inte mot sin farsa mer, dom går mot hans nya kvinna som dom inte har någon relation med, och som dom antagligen tycker har betett sig riktigt taskigt och elakt mot deras egna mor.  Om barn inte ens får stå upp för sina föräldrar tycker jag det blir en riktig trist värld.

Försök sätt dig i barnens situation istället.  Tror du inte dom kommer få skuldkänslor för sin mor, om dom öppnar upp och lekar familj med kvinnan pappa bedrog henne med?  Hade du glatt inviterat in älskarinnan till din bästa kompis' man?  Hon kommer alltid vara "den andra kvinnan" och får på det sättet aldrig någon plats i deras familj, om hon inte verkligen bjuder till.  Det här är ingen situation barnen har valt, det är inte deras ansvar att lösa den.

Typ så ja!
  • Regnig måndag
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:42:23 följande:

Jag antar att killarnas mamma inte är helnöjd med situationen, av vad ts berättar och hur killarna uppför sig. Det är min tolkning. Varför jag själv väljer att lägga ansvaret i skuldfrågan, hör inte till diskussionen. Jag har valt att lägga det på den nya partnern. 
    Men det är ju det du diskuterar, med mig,  hur du skulle göra. Självklart hör det till diskussionen!
    "Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern." #190

Varför väljer du att lägga hela skulden på partnern?

Min reflektion är att jag tycker att det är märkligt att biomammans åsikt är det som ska styra de vuxna barnens beteende. (Jag anar helt fräckt att vi har med att göra högst normala vuxna med ett normalt sprucket äktenskap, att det inte handlar om allvarligare saker som misshandel etc) I min värld tar vuxna individer ansvar över sitt eget beteende istället för att skylla det på föräldrarna)
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2012-12-15 17:21:24 följande:

Vad jag inte förstår är varför du ska ta ut den på en helt oskyldig person? ...

Tror du verkligen att kvinnan (eller mannen) om raserat föräldrarnas äktenskap, ses som oskyldig ur barnens perspektiv?
  • Iam
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:47:34 följande:
    Men det är ju det du diskuterar, med mig,  hur du skulle göra. Självklart hör det till diskussionen!
    "Mitt resonemang i tråden utgår helt efter mina känslor. Så utefter dem skulle jag lagt hela ansvaret på den nya partnern." #190

Min reflektion är att jag tycker att det är märkligt att biomammans åsikt är det som ska styra de vuxna barnens beteende. (Jag anar helt fräckt att vi har med att göra högst normala vuxna med ett normalt sprucket äktenskap, att det inte handlar om allvarligare saker som misshandel etc) I min värld tar vuxna individer ansvar över sitt eget beteende istället för att skylla det på föräldrarna)
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 17:26:28 följande:
    Men jag skulle vilja veta hur du skulle reagera om någon skulle mobba ditt barn? 

För du anser ju att det är ok för dig att mobba.. Så hur kan du då försvara att det inte är ok att mobba ditt barn?  
    Det är en annan diskussion.
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 17:50:05 följande:
    Det är en annan diskussion.
    Nej, för du anser att det är ok för dig att mobba en annan människa om du tycker att den människan gjort dig illa. 
    Så.. om någon anser att ditt barn gjort den illa så är det alltså ok att ditt barn mobbas?

Att du väljer att se det som en annan diskussion är för att du inte kan vara konsekvent i din åsikt utan att säga att det är ok att mobba ditt barn.  
  • Anonym (Hmm)
    Regnig måndag skrev 2012-12-15 17:47:34 följande:

Varför en person väljer att känna en sak istället för en annan, är ju baserat på hur mycket saker som helst. Jag väljer att nöja mig med att förklara att jag lägger skulden på "den andra". 

Ur min synvinkel är det inte alls märkligt att barn och vuxna barn tar den förälderns parti som blir övergiven, i ts fall mamman. Som vuxen hade jag inte skyllt på någon förälder när jag tagit kraftigt avstånd mot min pappas nya kvinna.  Det verkar inte killarna heller göra. 
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig