• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:14:19 följande:
    Var har jag skrivit att  "bara jag får känna och agera"? Jag hade varit glad om min förälder hade agerat som ts beskriver: "Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket". Hade han agerat annorlunda hade jag ju fått finna mig i det.
    Men du ser ju inte problemet... problemet är ju att dom inte respekterar TS i hennes eget hem. 
    Hade dom gjort det hade dom väl fått hänga där hur mycket dom ville.

Så.. om TS säger Nej tack. jag vill inte bli respektlöst bemött i mitt hem och ni kan gå härifrån. Då är det ok alltså? Eller är det ok att hon beter sig lika illa tillbaka och säger att dom inte får sitta i hennes soffa, eller äta av hennes mat, eller använda hennes toalett?

Gör dig inte dum.  
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 15:25:27 följande:
    Men du ser ju inte problemet... problemet är ju att dom inte respekterar TS i hennes eget hem. 
    Hade dom gjort det hade dom väl fått hänga där hur mycket dom ville.

Så.. om TS säger Nej tack. jag vill inte bli respektlöst bemött i mitt hem och ni kan gå härifrån. Då är det ok alltså? Eller är det ok att hon beter sig lika illa tillbaka och säger att dom inte får sitta i hennes soffa, eller äta av hennes mat, eller använda hennes toalett?

Gör dig inte dum.  
    Vad jag förstår är ts sambo med ungdomarnas pappa och då är det pappans hem lika mycket som ts inklusive soffa och toa och mat. Ts skriver: ".. visar ingen vilja att skapa en relation med mig". Tja, vad väntar hon sig?

Det bästa hade ju varit att ungdomarna hade klarat av att umgås med ts och funnit någon sorts god relation med henne men nu gör de inte det. Jag hade inte heller gjort det. Du kanske inte håller med mig men det gör inte mig "dum".

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:57:41 följande:
    Vad jag förstår är ts sambo med ungdomarnas pappa och då är det pappans hem lika mycket som ts inklusive soffa och toa och mat. Ts skriver: ".. visar ingen vilja att skapa en relation med mig". Tja, vad väntar hon sig?

Det bästa hade ju varit att ungdomarna hade klarat av att umgås med ts och funnit någon sorts god relation med henne men nu gör de inte det. Jag hade inte heller gjort det. Du kanske inte håller med mig men det gör inte mig "dum".

Det är inte din åsikt som är dum.. det är att du ignorerar det som är grundproblemet, till fördel för din argumentation som gör att jag anser att du GÖR dig dum.. inte att du är det. 

Och eftersom det är TS hem så ska hon respekteras där...
    Eller kan jag komma hem till dig och vara gullig mot din sambo men ignorera och nonchalera dig? Skulle det kännas ok? Och skulle det dessutom kännas ok när du sen tar upp det med din sambo och han säger åt dig att du är fjantig och dum?

Dom behöver inte tycka om henne, men om dom befinner sig i hennes hem ska dom respektera henne. Allt annat är bara ren och skär idioti.  
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2012-12-15 15:25:11 följande:
    Åh, fjäsk är det värsta som finns. Jag hade fått spel och troligen undvikit en förälder som fjäskar. Men vi har uppenbarligen helt olika syn på både föräldraskapet och relationer.

....
    Fjäsk är ts ord och jag antar att "fjäsk" i detta sammanhang står för att pappan är mån om sina söner. Det är värt att notera att det är det ordet - fjäsk -  ts har valt om relationen mellan pappa och barn.
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:01:29 följande:
    Fjäsk är ts ord och jag antar att "fjäsk" i detta sammanhang står för att pappan är mån om sina söner. Det är värt att notera att det är det ordet - fjäsk -  ts har valt om relationen mellan pappa och barn.
    Om Ts sambo låter sönerna vara respektlösa mot TS så är det en väldigt ful form av fjäsk. 

Jag är bara glad att jag inte har människor som dig i min närhet, som anser att det är ok att bete sig illa för att man känner för det.  
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:01:29 följande:
    Om ts sambo är mån om sina söner, då ser man till att sönerna visar respekt och blir respekterad, och man blir inte respekterad om man beter sig illa.
    Jag är mån om min tonåring, men aldrig jag tillåter att han behandlar någon illa, sambon är mån om alla sina barn, men han har alltid markerat om någon betett sig illa. Och under deras tonår så var de inte roliga alla gånger, men min sambo sa ifrån om det betedde sig illa mot varandra, mot mig, eller mot deras mamma.
    Pubertala fick de vara, asociala fick de vara (det hör lite till tonåren), men otrevliga, glöm det.  
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 16:00:31 följande:
    ...
    Eller kan jag komma hem till dig och vara gullig mot din sambo men ignorera och nonchalera dig? Skulle det kännas ok? Och skulle det dessutom kännas ok när du sen tar upp det med din sambo och han säger åt dig att du är fjantig och dum?

Dom behöver inte tycka om henne, men om dom befinner sig i hennes hem ska dom respektera henne. Allt annat är bara ren och skär idioti.  
    Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?

Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa.  Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.  
  • Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 16:04:10 följande:
    ....

Jag är bara glad att jag inte har människor som dig i min närhet, som anser att det är ok att bete sig illa för att man känner för det.  

Det är ok för mig Men det hade inte varit något problem så länge du inte försökte bli min nya mamma.
  • Regnig måndag
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-15 12:22:03 följande:
    Är och har varit både arg och ledsen. Mest förbannad på sambon som inte tar sitt ansvar för situationen utan lastar mig för att det inte blir bra med ungarna. Har fått massor av kritik för att jag stundvis dragit mig undan. Man orkar ju inte hur mycket som helst. Rejäla gräl har vi haft. Vi kommer inte längre. Han tycker jag ska "bjuda till" - dvs fjäska för dem så att de tycker bättre om mig! Men det är omöjligt för mig att fjäska för människor som behandlar mig illa. Oavsett omständigheter. Dödläge. Kommer nog bli så att jag undviker att träffa dem om det går, annars kommer stressen att ta kål på mig.
    Är verkligen besviken på sambon som är alldeles för beroende av sina barn och extremt konflikträdd när det gäller dem. Får fundera på om jag verkligen vill ha ett liv där jag alltid är nerprioriterad... 
    Jag representerar andra sidan, jag skulle kunna vara ditt vuxna bonusbarn.

Utan överdrift är min pappas nya fru den elakaste människa jag någonsin träffat och jag accepterar henne på samma sätt att man accepterar att katterna alltid spyr på den nyaste mattan. Anledningen att jag trots allt accepterar henne är för att hon trots allt är omtänksam mot pappa och för att han valt att leva med henne.
    Nu tror inte jag att du är elak utan jag ville bara ge dig en bakgrund till mitt ställningstagande.

Det jag aldrig någonsin tummat på är normal hövlighet och artighet. Vi har inte valt situationen och måste bägge stå ut med varandra, inget blir bättre av bittra öppna fejder.
    Jag skulle aldrig i livet acceptera fjäskande och inget jag skulle ägna mig åt själv, jag tror att det är kontraproduktivt i största allmänhet, man anar ugglor i mossen när någon försöker ställa sig in.

Jag tycker ärligt att du har all rätt i världen att kräva normalt hyfs och att karlskrället din måste faktiskt ställa sig på din sida eftersom han valt dig. Det är hans uppgift att få barnen att inse att det är hans val och att de bara har att acceptera att han är vuxen och kapabel att fatta vuxna beslut. Oavsett vad de anser ska de vuxna barnen klara av att uppföra sig vuxet.

Alltså att det är hög tid att du ger honom ett val, att antingen acceptera att barnen inte är välkomna i ert hem (de får träffas någon annanstans) eller att han backar upp dig. Tex att du öppet kräver normalt hyfs nästa gång det hettar till.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 16:09:35 följande:
    Vad har ditt eventuella besök i mitt hem att göra med mina känslor för en förälders nya partner?

Återigen, det är inte bara ts hem utan lika mycket deras pappa.  Det bästa vore om de valde att vara korrekta men jag - personligen - hade valt att inte vara det och samma val gör uppenbarligen killarna. Ts är verklighetsfrämmande när hon ens i sin fantasi tror att de är intresserade av att skapa en relation med henne.  
    Jag tror Ts är fullt nöjd med att de inte behandlar henne som något som katten släpar in. Någon relation tror jag inte hon är ute efter i första taget. Men att bli utrfyst i sitt eget hem, är mer än vad många tolererar. Det kallas även med andra ord för mobbing och min värld är mobbing aldrig tillåtet (och även ett skolbarn vet att man inte skall mobbas).

Men uppenbarligen så beter sig dessa barn som skolbarn och bör då behandlas utifrån detta.  
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig