• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:38:54 följande:

Om jag hade trängt mig emellan i en familj hade jag fått räkna med att inte hamna i topp på popularitetslistan. Hade jag blivit accepterad hade det varit stort och fint gjort av dem. Jag talar endast från min synvinkel som "barn". 

Detta handlar ju om vuxna människor, inte om barn...Då borde man kunna bete sig vuxet också.
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:38:54 följande:

Om jag hade trängt mig emellan i en familj hade jag fått räkna med att inte hamna i topp på popularitetslistan. Hade jag blivit accepterad hade det varit stort och fint gjort av dem. Jag talar endast från min synvinkel som "barn". 

Är du medveten om att man inte kan tränga sig in och förstöra en familj? 
    Så länge jag älskar den jag lever med så kan ingen annan förstöra det.
    Om jag slutar älska den jag lever med så kan en annan komma in.. Men det är jag och den jag lever med som har förstört relationen.. Ingen annan.

Sen har jag mycket svårt att förstå människor som väljer att ligga med upptagna människor..
    Men om man väntar med liggandet och relationen tills den gamla är över så är det inget jag kan säga något om.

Min sambo och jag har inte lovat att älska varandra för evigt.. Men vi har lovat varandra att OM vi inte längre är lyckliga så ska vi avsluta innan vi påbörjar något nytt. Det är det enda man kan lova.  
  • Anonym (Hmm)

Jag talar om känslor och att välja att faktiskt inte tränga bort dem. Utan stå för att man verkligen avskyr en person. Det är inte vad vi kallar "vuxet" eller "moget" utan vad jag hade valt att göra mot en förälders nya partner som han/hon tränger sig emellan. Är föräldrarna skilda eller änka/änkling är en ny partner bara positivt och då skulle jag ta den relationen utifrån den känslan.  

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 13:55:20 följande:
    Jag talar om känslor och att välja att faktiskt inte tränga bort dem. Utan stå för att man verkligen avskyr en person. Det är inte vad vi kallar "vuxet" eller "moget" utan vad jag hade valt att göra mot en förälders nya partner som han/hon tränger sig emellan. Är föräldrarna skilda eller änka/änkling är en ny partner bara positivt och då skulle jag ta den relationen utifrån den känslan.  
    Varför kan du inte svara på detta som jag skrev: 

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig. 
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka.. 
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får.. 
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen. 
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka. 
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig. 
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen. 
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan. 
    Det var ingen bra ide. 
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex. 

Och det skulle du tycka var fullt rimligt? 

• Anonym (Hmm)
    Iam skrev 2012-12-15 13:58:04 följande:
    Varför kan du inte svara på detta som jag skrev: 

Låt oss säga att du är gift. 
    Förhållandet är egentligen inte så bra, du mår inte bra. Du är inte lycklig. 
    Du vill hitta en väg ut men vågar inte riktigt... Har blivit hemmablind, och väljer trygghet före lycka.. 
    Du vet, man vet vad man har men inte vad man får.. 
    Så träffar du en människa som får dig att se världen i färger igen. 
    Ni har inget fysiskt förhållande, men denna människa får dig att le, att skratta och att känna lycka. 
    Du inser att det du lever i inte är det liv du vill ha och väljer att skilja dig. 
    När skilsmässan är klar väljer du att inleda ett förhållande med den andra människan, den som fått dig att må så bra igen. 
    Du tar hem denne till dina föräldrar... Och hoppsan. 
    Det var ingen bra ide. 
    Pappa kallar dig för Hora och slänger ut er båda med huvudet före, för att i nästa stund bjuda in ditt ex. 

Och det skulle du tycka var fullt rimligt? 

Det jag ovan i tråden  diskuterar är hur jag hade sett på en förälders nya partner. Jag säger inte att det är det rätta utan hur jag hade valt att agera.

Du drar paralleller med hur föräldrar agerar mot sina vuxna barns nya förhållande  och lite högre upp i tråden vuxnas agerande mot barn. Det är inte det jag talar om därför är det ingen idé att svara. Gör en ny tråd så kan vi ta den diskussionen där.   
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 14:06:29 följande:
    Det jag ovan i tråden  diskuterar är hur jag hade sett på en förälders nya partner. Jag säger inte att det är det rätta utan hur jag hade valt att agera.

Du drar paralleller med hur föräldrar agerar mot sina vuxna barns nya förhållande  och lite högre upp i tråden vuxnas agerande mot barn. Det är inte det jag talar om därför är det ingen idé att svara. Gör en ny tråd så kan vi ta den diskussionen där.   
    Fast det är samma kärna. 
    Du tar dig rätten att döma någon annans kärlek. Men du anser inte att det är viktigt att diskutera om hur du skulle känna om någon dömde din kärlek?

Om du nu vet att ditt sätt att agera är fel, varför då inte jobba på det och bli bättre?
    Eller är det ok att bete sig illa bara man vet om det?
    Om jag VET att det är ok att slå dig, så är det ok att göra det om jag känner för det?  
  • Anonym (Hmm)

Alla skall behandla alla med kärlek och respekt och alla vill bli accepterade och om inte älskade, väl behandlade. Det är inte så mycket att diskutera.

Det jag diskuterar är att jag hade tagit mig rätten att avsky denna partner och valt att det hade varit mitt förhållningssätt till henne. Jag hade varit helt ointresserad av att "jobba på det".  

• Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 14:40:02 följande:

Alla skall behandla alla med kärlek och respekt och alla vill bli accepterade och om inte älskade, väl behandlade. Det är inte så mycket att diskutera.

Det jag diskuterar är att jag hade tagit mig rätten att avsky denna partner och valt att det hade varit mitt förhållningssätt till henne. Jag hade varit helt ointresserad av att "jobba på det".  

Hade du tyckt det var fel av din förälder om den då tog sig rätten att bryta med dig eftersom du inte kan förmå dig att respektera dennes känslor och val i livet som en vuxen människa? 

Eller är det återigen bara du som får känna och agera och alla andra ska bete sig mot dig?  
  • Anonym (Hmm)

Var har jag skrivit att  "bara jag får känna och agera"? Jag hade varit glad om min förälder hade agerat som ts beskriver: "Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket". Hade han agerat annorlunda hade jag ju fått finna mig i det.

• sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-15 15:14:19 följande:
    Var har jag skrivit att  "bara jag får känna och agera"? Jag hade varit glad om min förälder hade agerat som ts beskriver: "Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket". Hade han agerat annorlunda hade jag ju fått finna mig i det.
    Åh, fjäsk är det värsta som finns. Jag hade fått spel och troligen undvikit en förälder som fjäskar. Men vi har uppenbarligen helt olika syn på både föräldraskapet och relationer.

MItt mål är att vägleda/uppfostra min tonåring till en vuxen människa, som kan föra sig bland folk, även om man inte gillar dom, att respektera andra personers val, även om man inte gillar valen. 
    Sambon äldsta fullkomligt avskyr hans mammas sambo (ja, där finns det en anledning, han har betett sig illa mot honom), men han träffar sin mamma, även när hennes sambo är med och det vikigaste, han uppför sig respektfullt och respektera sin mammas val av livspartner.  
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig