• Anonym (??)

Om någon kräks offentligt?

En enkel fråga som ligger här för att både jag och ni ska få kunna svara anonymt. 

Hur skulle du reagera om en vuxen person kräktes oväntat på en offentlig plats (på bussen, i affären, på ett möte, i en restaurang)?
    Vad skulle du tänka och var skulle du göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 20:54
    Tack för många snabba svar. Anledningen till varför jag frågar är för att jag är emetofob (och delvis utbildad i KBT) och försöker ifrågasätta min värsta katastroftanke - att spy offentligt och vad andra skulle tycka om mig.
    Jag blir glatt förvånad över hur många som faktiskt skulle bry sig och ge lite omtanke, härligt av er! :)

• Svar på tråden Om någon kräks offentligt?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (rädsla) skrev 2012-12-16 23:52:01 följande:
    Jag skulle nog tyvärr bli arg på personen :// alltså om personen spydde rakt ut, nära mig. Jag är otroligt kräkfobisk och jag tycker att vissa (notera: ej de som kräks rakt ut utan förvarning, utan de som är illamående länge innan) borde ex. gå av bussen/tåget, eller dra sig undan ett tag, om de känner att de mår illa och KAN spy. 

Jag förstår inte riktigt det där med att må illa aslänge men ändå inte GÅ AV BUSSEN eller skaffa fram en påse eller något. Tycker det är brutalt vidrigt när någon börjar spy rakt ut på bussen ... kan man inte undvika det ibland, liksom. 

Jag är en sådan som går av bussen/springer och byter plats så fort jag hör någon nämna "Mår illa" - "spy" eller "åksjuk". Känner jag minsta lukt av spya så håller jag andan och ber till gud att jag inte blivit smittad. 

Jag HATAR spyor så jävla mycket.           
    Har du tänkt på att man kanske inte kan gå av bussen där eller kanske inte har nån påse eller nåt i närheten!?

Jag tycker det är skamligt hur en del skriver här. Jag är själv gravid och mår fruktansvärt dåligt pga illamående och kräkningar. Har inte kunnat behålla varken mat eller vätska. Det är inget roligt kan jag säga. Det är inte precis så man tycker det är roligt att må så illa och kräkas!! Och man kanske inte bara kan vara hemma. Jag mådde ganska bra en morgon tack vare tabletter så skulle ta mig till jobbet,en bussfärd på 10 min. Mådde skit när jag skulle av bussen och han inte längre än till jobbets parkeringsplats innan jag kräktes. tror ingen såg mig ingen frågade heller.

En annan gång skulle jag åka till min mvc,vilket jag måste och inte bara jag skita i och hålla mig hemma för!! Hänt 2 gånger!! Då byte jag buss och stod ute till precis innan bussen skulle gå för att få luft,en buss resa på tio min men gick inte utan kräktes på bussen. Hade ingen påse eller nåt men hade världens mysigaste buss chaufför med mig och min mamma som var så förstående när jag sa att jag var gravid. Jag har suttit på mvc och mått sjukt illa och på vårdcentralen. Då jag har varit tvungen att träffa min bm och läkare för att få hjälp och medicin så jag slipper bli inlagd på sjukhus pga illamåendet och kräkningar. Så lägg av med och säga att det bara är och stanna hemma eller gå av bussen eller pendeltåget. Vad FAN skall jag gå av i farten då eller be dom stanna mitt på spåret eller motorvägen!!?? Varför skall jag stanna hemma för, du kan väl stanna hemma själv då om du har så jävla ont av det!!!

Jag kan erkänna att jag vill inte heller bli smittad utav vinterkärksjukan men man kan kolla vad det beror på innan man säger massa, kan vara en cancersjuk människa som går på cellgiter har ni tänkt på det?? Man kan stå på avstånd och fråga om personen behöver hjälp då kanske ni förstår att det inte är kräksjuka. Istället för att springa därifrån skit rädd,döma och göra minner. Tycker det är fruktansvärt!! Tänk om det vore ni själva som stod där eller en anhörig. Allvarligt talat!!!
  • Pudding
    Anonym (Gravid) skrev 2012-12-17 11:38:28 följande:
     Vad FAN skall jag gå av i farten då eller be dom stanna mitt på spåret eller motorvägen!!?? Varför skall jag stanna hemma för, du kan väl stanna hemma själv då om du har så jävla ont av det!!!
    Grejen är den att många med kräkfobi - som är ett verkligt problem - faktiskt stannar hemma för att de är så rädda för att stöta på människor som kräks och utsätta sig för smitta. Att bli arg på någon som kräks är irrationellt och en helt känslomässig reaktion, det betyder inte att någon arg människa kommer att skälla på dig för att du kräks, utan ilskan håller man antagligen inom sig själv.

Hoppas verkligen att ditt illamående går över! Fred!

• Pastell

När jag blev åksjuk på bussen och var tvungen att spy fick jag spy i min väska. Fanns ingen påse i närheten, ingen toalett heller. Vad skulle jag göra? Usch...hemskt var det men det kom väldigt snabbt och av kunde jag inte gå då det var långresande buss.

• LinneaJosie

Jag hade försökt hjälpa till på något sätt. Spyor är äckligt som fan men jag skulle tycka väldigt synd om personen som uppenbarligen var så dålig att hen måste spy.

• Anonym (Gravid)
    Pudding skrev 2012-12-17 11:48:29 följande:
    Grejen är den att många med kräkfobi - som är ett verkligt problem - faktiskt stannar hemma för att de är så rädda för att stöta på människor som kräks och utsätta sig för smitta. Att bli arg på någon som kräks är irrationellt och en helt känslomässig reaktion, det betyder inte att någon arg människa kommer att skälla på dig för att du kräks, utan ilskan håller man antagligen inom sig själv.

Hoppas verkligen att ditt illamående går över! Fred!

jag sa aldrig att det inte var ett verkligt problem och lider med dom som känner så. Men tycker det var dumt och säga att det bara är och vara hemma,gå av bussen eller ta en påse om de möjligheterna inte finns. Visst är man magsjuk så borde man vara hemma. Men jag som gravid kan kanske inte vara hemma fån jobbet, alla får inte sjukskrivning pga illamående och kräkningar. Och ibland kommer det bara över en. Jag vill bara ge en annan vinkel av det och att det kunde bero på andra saker än just magsjuka. Kanske,jag kan förstå de som blir arga på fulla människor men varför bli arg på nåt som man inte vet anledningen till och kanske på en människa som inte kan styra det. Man väljer ju inte själv och kräkas eller så. Faktum är att alla håller det inte inom sig själva. Flera här har sagt att de inte skulle det och jag har själv erfarenhet av att folk inte håller det för sig själva och har även vänner som varit med om samma sak,blivit utskälld utan att få en syl i världen till att förklara varför man mår så dåligt.

Tack, det gör det säkert. Men underlättar ju lite om man slipper bli utskälld och får lite förståelse från folk när man berättar och kanske mer omtanke runt om i samhället.
  • EnsamMammaTillTvå

En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.

• Pastell
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.
    Vad fan....tror du jag planerat att bli åksjuk sådär helt plötsligt eller? Jag blir sällan åksjuk. Vad fan skulle jag gjort tycker du? Skrika till han som körde bussen att stanna för jag måste spy? Fanns för det första knappt tid till det då det kom plötsligt och jag blev alldeles likblek och mådde INTE bra!

Sök hjälp själv istället!
  • Anonym (Gravid)
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    Ursäkta men är du dum i hela huvudet!!!! Alla kanske inte har råd att åka taxi då kan du väl för i helvete åka taxi själv då!! Varför skall andra flytta på sig för din skull??!!
    Man kan kanske inte som gravid tänka i förbyggande syfte för ibland kommer det över en. Första gången jag kräktes var på en buss kände inte av det innan,var tvungen och ta mig till mvc. Har inte körkort och ingen kunde köra och jag tänker inte ta taxi för det, har lika stor rätt som alla andra och åka buss. Sen kan det vara att man känner att man mår skit bra och inte mår illa eller skall kräkas,men det kan komma 5 min senaste. Jag kan hålla med dig om fulla människor men det är en helt annan jävla sak en när det handlar om sjuka människor eller gravida. Jag tappar respekt för såna som uttrycker sig som dig. Jag kan förstå folk som har fobi absolut,men då kan man också ha lite respekt och förståelse för andra med som inte kan styra det. Tycker du borde tänka till lite till innan du skriver saker. För fan pinsamt!!
  • Anonym (Gravid)
    Pastell skrev 2012-12-17 13:40:14 följande:
    Vad fan....tror du jag planerat att bli åksjuk sådär helt plötsligt eller? Jag blir sällan åksjuk. Vad fan skulle jag gjort tycker du? Skrika till han som körde bussen att stanna för jag måste spy? Fanns för det första knappt tid till det då det kom plötsligt och jag blev alldeles likblek och mådde INTE bra!

Sök hjälp själv istället!
    Mycket bra sagt och skrivet!!!
  • Pastell
    Anonym (Gravid) skrev 2012-12-17 13:51:16 följande:
    Mycket bra sagt och skrivet!!!
    Detsamma

Men ja, jag kanske ska ta TAXI istället i 20 mil för att "EnsamMammatillTvå" ska bli nöjd Hon får gärna betala resan dock!
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?