• Anonym (??)

Om någon kräks offentligt?

En enkel fråga som ligger här för att både jag och ni ska få kunna svara anonymt. 

Hur skulle du reagera om en vuxen person kräktes oväntat på en offentlig plats (på bussen, i affären, på ett möte, i en restaurang)?
    Vad skulle du tänka och var skulle du göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 20:54
    Tack för många snabba svar. Anledningen till varför jag frågar är för att jag är emetofob (och delvis utbildad i KBT) och försöker ifrågasätta min värsta katastroftanke - att spy offentligt och vad andra skulle tycka om mig.
    Jag blir glatt förvånad över hur många som faktiskt skulle bry sig och ge lite omtanke, härligt av er! :)

• Svar på tråden Om någon kräks offentligt?
  • Anonym

jag skulle börjat må illa och hoppats att jag inte blev smittad.

• voldis

Tänk på att personen kan vara gravid. Jag spydde på parkeringen häromkvällen, tur att ingen såg mig. Är livrädd nu att kräkas offentligt, är i vecka 15 och mår illa ofta!

• ToK

Jag skulle gått fram och erbjudit hjälp om det verkade som att personen mådde dåligt och behövde hjälp. Om personen var blek och upplevdes väldigt illamående och svag. Skulle nog försöka stå så jag inte skulle bli kräkt på men absolut erbjudit hjälp! Jag kräktes själv på bussen en gång, åksjuk. En resenär erbjöd mig en minttablett! Jag tackade nej men uppskattade gesten mycket

• Johans Pillerill

Fråga om personen är okej eller behöver hjälp... Sen meddelat den stackare vars ansvar det är att städa, så kräkaren kan fokusera på att ta sig därifrån snarare än att bekymra sig över att det kommit på golvet någonstans. Snart överlevt min andra graviditet med hyperemesis och har kräkt både här och där (självklart inte med vilje) så jag vet hur jobbigt det är. Visst är det äckligt, men vi är ju alla medmänniskor och jag tycker det är trist att inte fler har medkänsla i en sådan situation.

• Nape

Usch, blääh.. Det har hänt flera gånger att jag kräkts när jag sett andra (oftast mina barn då) kräkas. *s* Skulle smita därifrån så fort jag kunde.

• power

När jag var gravid med första spydde jag överallt hela tiden.

• power

Jag fick sånt där illamående som inte går över.

• Johans Pillerill
    Anonym skrev 2012-12-16 20:25:05 följande:
    jag hade fått total panik och gjort mitt bästa för att fly hals över huvud, har en enorm kräkfobi och skulle förmodligen även skrika rakt ut i ren panik! Sen skulle jag undra hur personen som kräks offentligt är funtad, även om den inte gör det med flit.  

Hur personen är funtad? Hur är DU funtad? Man väljer ju för 17 inte att kräkas. Har du barn? Hur reagerar du om de mår dåligt? Får du dem att skämmas för att de är sjuka också?
  • Pastell

Jag kan säga att jag spytt två gånger i en buss pga åksjuka Det var INTE roligt för mig heller kan jag säga.

• Pastell
    Anonym skrev 2012-12-16 20:25:05 följande:
    jag hade fått total panik och gjort mitt bästa för att fly hals över huvud, har en enorm kräkfobi och skulle förmodligen även skrika rakt ut i ren panik!
    Sen skulle jag undra hur personen som kräks offentligt är funtad, även om den inte gör det med flit.  
    Hur man är funtad? Ja du, ibland händer det bara...det är väll för sjutton ingenting man planerar!!!
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?