• Anonym (??)

Om någon kräks offentligt?

En enkel fråga som ligger här för att både jag och ni ska få kunna svara anonymt. 

Hur skulle du reagera om en vuxen person kräktes oväntat på en offentlig plats (på bussen, i affären, på ett möte, i en restaurang)?
    Vad skulle du tänka och var skulle du göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 20:54
    Tack för många snabba svar. Anledningen till varför jag frågar är för att jag är emetofob (och delvis utbildad i KBT) och försöker ifrågasätta min värsta katastroftanke - att spy offentligt och vad andra skulle tycka om mig.
    Jag blir glatt förvånad över hur många som faktiskt skulle bry sig och ge lite omtanke, härligt av er! :)

• Svar på tråden Om någon kräks offentligt?
  • Pastell

och vadå en vuxen känna på sig när man behöver spy, hört talas om att magsjuka/åksjuka/illamående över lag kan komma väldigt plötsligt? Jisses...

• Vanilla ice queen

Jag har spytt offentligt närmare bestämt på altaret i kyrkan under en skolavslutning. Var 12år och blev utan förvarning illamående och spydde rakt ut. Mina klasskamrater backade först undan men sen var de gulliga och frågade hur jag mådde Jag skulle göra det samma, alltså backat undan för spyan och sen fråga hur personen mår hämta vatten etc...

Om någon skulle bli förbannad och öppna käften om jag råkade spy offentligt skulle jag troligtvis se rött och försöka pricka personens skor eller dyl Så mogen är jag Man blir inte förbannad och skäller på en människa i en så utsatt situation!

• amalie79

Sen finns det ju den varianten som jag, som faller ihop när jag spyr. Både för att jag tycker det är fruktansvärt obehagligt och för att jag blir så yr att jag helt enkelt inte kan stå på benen.

Man kan ju hoppas att någon hade förbarmat sig över en om det hände på bussen eller i en affär, men samtidigt, jag kan inte ärligt säga att jag hade klarat av att hjälpa någon i samma situation. Jag hoppas det, eller att jag iaf hade kunnat fråga om jag kan ringa efter någon eller hjälpa till utan att behöva ta i personen.

Om det är smittsamt alltså. Är det åksjuka eller gravidsjuka är jag inte rädd! Det är inte andras spyor som är äckliga utan tanken på att själv spy!     

• Pastell
    Vanilla ice queen skrev 2012-12-17 13:55:43 följande:
    Jag har spytt offentligt närmare bestämt på altaret i kyrkan under en skolavslutning. Var 12år och blev utan förvarning illamående och spydde rakt ut. Mina klasskamrater backade först undan men sen var de gulliga och frågade hur jag mådde Jag skulle göra det samma, alltså backat undan för spyan och sen fråga hur personen mår hämta vatten etc...

Om någon skulle bli förbannad och öppna käften om jag råkade spy offentligt skulle jag troligtvis se rött och försöka pricka personens skor eller dyl Så mogen är jag Man blir inte förbannad och skäller på en människa i en så utsatt situation!
    Exakt!
  • sextiotalist
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.
    Jadu, man kan inte kräva att omgivningen slutar att existera pga din fobi. Att man inte skall dricka så mycket som man spyr är självklart, att däremot kräva att någon tar taxi hem pga illamående är orimligt.

En gravid, tja, det går inte heller att sluta leva för det och inte heller kunna gardera sig.

• Fia 28

Jag hade tyckt synd om personen, om det inte varit tydligt att den är bakfull eller nåt sånt. Annars hade jag nog tyvärr inte hjälpt till, är extremt känslig för spyor så hade nog börjat kräkas själv då. Sen finns det väl inte egentligen så mycket man kan göra heller, e väl bara att se till att åka hem typ.

• Anonym (Gravid)
    Pastell skrev 2012-12-17 13:54:34 följande:
    och vadå en vuxen känna på sig när man behöver spy, hört talas om att magsjuka/åksjuka/illamående över lag kan komma väldigt plötsligt? Jisses...
    Ja men ta taxi och skicka räkningen till henne sen. :p
    Ne men precis du planerar väl när du skall kräkas,det gör väl varenda vuxen människa :p

• Anonym (Gravid)
    sextiotalist skrev 2012-12-17 14:04:37 följande:
    Jadu, man kan inte kräva att omgivningen slutar att existera pga din fobi. Att man inte skall dricka så mycket som man spyr är självklart, att däremot kräva att någon tar taxi hem pga illamående är orimligt.

En gravid, tja, det går inte heller att sluta leva för det och inte heller kunna gardera sig.

Håller med!!
  • Pudding
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-12-17 13:34:44 följande:
    En till emetofob här. Hade blivit skitförbannad och livrädd. Tycker att en vuxen människa känner på sig när det är dags och kan avvika innan olyckan är skedd. Okej i ett hörn typ men inte mitt på torget. En full vuxen borde se till att inte dricka till den gränsen att man spyr. Tycker att det är fruktansvärt oansvarigt. En sjuk vuxen kan ta en taxi hem istf kollektivtrafik. En gravid kan tänka i förebyggande syfte. Vad det än beror på hade jag tappat all respekt för personen i fråga.
    Fast du kanske har hört talas om t ex vinterkräksjukan, som enligt uppgift bryter ut så snabbt att man faktiskt inte hinner känna att det är på gång. Det är min värsta mardröm, både att drabbas själv och att vara i närheten när det händer någon annan. Jag undviker kollektivtrafik av den anledningen.
  • Pudding
    Anonym (Gravid) skrev 2012-12-17 12:01:15 följande:
    jag sa aldrig att det inte var ett verkligt problem och lider med dom som känner så. Men tycker det var dumt och säga att det bara är och vara hemma,gå av bussen eller ta en påse om de möjligheterna inte finns. Visst är man magsjuk så borde man vara hemma. Men jag som gravid kan kanske inte vara hemma fån jobbet, alla får inte sjukskrivning pga illamående och kräkningar. Och ibland kommer det bara över en. Jag vill bara ge en annan vinkel av det och att det kunde bero på andra saker än just magsjuka. Kanske,jag kan förstå de som blir arga på fulla människor men varför bli arg på nåt som man inte vet anledningen till och kanske på en människa som inte kan styra det. Man väljer ju inte själv och kräkas eller så. Faktum är att alla håller det inte inom sig själva. Flera här har sagt att de inte skulle det och jag har själv erfarenhet av att folk inte håller det för sig själva och har även vänner som varit med om samma sak,blivit utskälld utan att få en syl i världen till att förklara varför man mår så dåligt.

Tack, det gör det säkert. Men underlättar ju lite om man slipper bli utskälld och får lite förståelse från folk när man berättar och kanske mer omtanke runt om i samhället.
    Okej, jag har inte läst hela tråden så jag har inte sett att det finns de som skulle säga ifrån, bara att det finns de som blir arga. Det har jag förståelse för, däremot trodde jag inte att det fanns de som faktiskt gav uttryck för sin ilska och skäller på personen som kräks. Det verkar helt idiotiskt för mig, är man rädd vill man ju bara därifrån och vill inte se på över huvud taget. Alla vet ju att det kan bero på annat än magsjuka men så här års med alla rapporter om vinterkräksjuka, ligger det nära till hands och då är offentliga spyor en riktig mardröm för alla emetofober.

Om någon berättar för mig att hon kräks p g a graviditet har jag full förståelse och den typen av spyor är inte skrämmande för mig över huvud taget. Hoppas att du också slipper bli utskälld i fortsättningen.
Svar på tråden Om någon kräks offentligt?