• Anonym (ingen alls)

Är helt ensam till Julafton

Spelar kanske inte någon roll då jag är ensam alla dagar
    om året med, men just Julafton gör spec Ont! 

Nej jag har ingen, ingen alls!
    Ville bara skriva av mig.
    God Jul 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-24 16:09
    Ni är bäst...alla ni som har skrivit till mig å ni som har bjudit mig
    jag är glad att jag skrev denna tråden även om jag tvivlade i början....

Den som undra vem jag ringde....jag ringde en vän som tyvärr redan åkt så klart
    o den andra låg med kräksjukan.....

Det är inte att jag inte har vänner idag på julafton som svider, vänner har jag ( inte dom på facebook)
    Det är mest familj jag saknar...mamma död, ingen pappa el syskon, igen mormor el morfar inga kusiner...
    Julen är ju mest för familj....!!!!!!

Jaja.....jag har ialla fall städat och gjort mig fin, smink o bästa kläderna på:)
    jag får väl vara tacksam, jag har en fin bostad, ok med pengar, o en fin bil, jobbar på h&m viktigast är att jag är frisk snäll o omtänksam:)

Nu ska jag dricka lite vin:) o kolla på film:)

Även då jag inte känner er så vill jag Tacka föratt ni finns o tagit tid att skriva:) God jul till er från mig. Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-24 21:21
    Hej mina kära familjelives-vänner.... Är såååå glad över att julafton är över...för mig är den de iallafall
    Åååååå fy va den har varit jobbig, även om jag försökt göra de bästa ut av den
    men va fan...hur kan man göra de bästa ut av Julafton när man är själv...om man nu inte vill vara själv.....

Ny år ska jag med jobbar kompisar, vill inte då dom är rätt så ytliga men va fan jag vill inte vara själv
    spec vid tolvslaget!!!!!

Nää mina kära nästa år ska de banne med vara annorlunda (hoppas d).....!

Men måste säga...utan er hade denna ångest fyllda dagen varit värre...
    Tack Tack... Jag önska att jag kände er jag undrar ibland ( Vem är denna person som skriver så snälla saker)

Ni är guld värda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-01 16:04
    Ja om tre måander blir väl en av dom mest lästa här igenGråter
    Men tänkte att denna gången att man kunde kanske fira tillsammans på RIKTIGT denna gången
    nån mer som vet att dom blir ensam i jul?Hjärta

• Svar på tråden Är helt ensam till Julafton
  • Anonym (sama)

Trode jag skulle bli ensam om att vara ensam på julafton men nu dyker fler upp. Ledsamt men lite mindre ensamt.

• Anonym (24/12)

Ofrivillig ensamhet under juletid kan vara jobbigt för den drabbade, jag känner verkligen för de som känner så! Känslan av ensamhet kan ju infinna sig även fast man firar den tillsammans med andra. Du kanske saknar egen familj men är inbjuden att fira med andra. Jag kan ibland tycka att de jular man firar med andra som inte är ens närmaste familj så känner man sig mer ensam än de gånger man firat julen ensam. Man blir påmind om nära och kära som man inte har kvar i livet eller förlorat kontakten med under livets gång. Jag tycker att själslig och fysisk ensamhet blir så starkt påmind under just julen och andra högtider.

• Allante

Julen är en sån helg där nästan allt är stängt och det finns ingen
    plat för utbölingar i folks hem 

• Anonym (Också ensam)

Jag är också ensam på julafton, men jag är van Rynkar på näsan

• Anonym
    Allante skrev 2012-12-24 08:11:53 följande:
    Julen är en sån helg där nästan allt är stängt och det finns ingen plat för utbölingar i folks hem 

Jag håller med! Alla vet att jag lider av att vara ensam, men ingen bjuder in mig. Julen är till för familjen! En vän sa till mig just det, julen är till för familjen och har man ingen så blir man ensam! Jag skulle aldrig ha såna stängda gränser! Jag skulle åtminstone bjuda över på fika om man inte vill dela med sig av hela dagen!
  • Border

God jul, ts! 
    Nu tar du och jag och firar jul här och nu.
    Varsågod, din första klapp innehåller det du önskar dig allra, allra mest i dag. 

• Smartie
    Anonym (ingen alls) skrev 2012-12-23 18:41:22 följande:
    så sjukt...känner igen mig i det du skriver, har 350 vänner på fb men ändå ensam

Du ska veta att det du skrev hjälpte mig, tack för att du tog tiden o skrev till mig. kram 
    Det där är verkligen intressant, jag har 47 "vänner" på Facebook varav de flesta snarare är bekanta eller avlägsna släktingar som jag håller kontakt med där av praktiska skäl. (Gemensam förening, lätt att höra av sig till flera samtidigt och informera / stämma träff mm). Mina "riktiga" vänner umgås jag inte med på Facebook och alla har inte ens Facebook. Jag är aldrig ensam på storhelger, om jag inte vill.

Facebook verkar ha blivit ett sätt för vissa (med 48 000 "vänner" i sin lista etc) att visa för världen hur ensamma de INTE är. Hur populära de är, hur framgångsrika de är, hur många kontakter de har etc etc. Men det säger inte mycket om verkligheten.

Jag hoppas dock att det löser sig för dig och att du kanske kan hitta någon gemensam "fira jul"-grupp för ensamma nästa jul. (Det finns som sagt!) Ingen ska behöva sitta ensam på jul om man inte vill och jag har också hört att sådana träffar kan vara riktigt trevliga.
  • Allante

Dom (män) med vänner på FaceBook - hur många vill Schmaka Deras Schnablar?

Hur många vill bjuda hem dom under jul/nyår/midsommar?

Om man har flera 100 eller 1,000 vänner på facebook - hur underhåller
    man den vänskapen? och vad är den värd?

Den som har ett fungerande liv med en partner - begränsad familj
    och några få vänner HAR ETT MYCKET HÖGRE OCH RIKARE LIV
    ÄN DE SINGLAR MED 1,000 TALS VÄNNER PÅ FACEBOOK

Gissar att vissa tar kontakt med motkönade på facebook och kommer inte
    längre än att de blir tillagda på vänlistan som en merit/nummer.

FaceBook påminner här om de barnwebsiter som lurar barnen att
    skänka fiktiva saker till andra barn och där WebSiteInnehavarKrääämaarnaa
    Zuuugeeer av Barnen Deras Pengar och Lurar Barnen att dom skalll
    ge fiktiva presenter utav helvete till varandra.

Och Facebook vill ha mycket folk med så de kan sälja PopUps och Reklam-
    Platser.

MAN KAN ALDRIG LIIITAA PÅÅ KRÄÄÄÄMAAAREEE!!! 

• Zizzy Zimsson

Jag är ensam idag. Jag tänker mysa framför Sagan om ringen-filmerna och bara ta hand om mig själv
    Kanske lite "hemma-spa" mellan varven.

Det ska bli riktigt skönt faktiskt! 

• Smartie

Min släkt skulle nog inte ta emot "vem som helst" på julafton, men om någon hade en vän eller arbetskamrat som man kände relativt väl och tyckte var trevlig etc, skulle den personen absolut vara välkommen.

Förstår inte de som är så "rigida" att det BARA ska vara släktingar.

För julen var vi 14 pers. Min mosters ex och hans nya dök upp, för de hade ingen annanstans att fira (och de är fortfarande vänner), min kusins flickvän var med för hon har - precis som du - ingen egen familj etc. Inga problem  så länge man vet att det är "vettiga" personer. Vi har inga julklappskrav heller.

I år blir vi "bara" 8 pers för flera ska göra annat och några är sjuka. Då blir man ju i värsta fall ensam, men det är skillnad på att ligga hemma för att man är sjuk och inte orkar, och att vara pigg och frisk men inte ha någon att fira med

Svar på tråden Är helt ensam till Julafton