• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 13:05:53 följande:
    klart det går att köpa personliga saker som passar alla mottagare , men nu tror jag du blev lite tagen på sängen med detta upplägg. 

ge det en chans till .

att lyckas hitta saker som passar alla oavsett kön får en att tänka till.  och det är nyttigt anser jag att tänka utanför ramarna.

själv gillar jag saker som överraskar. Att hitta saker till mig som passar mitt hem eller något annat privat är för mig inte särskilt genomtänkt, det känns bara tråkigt och förutsägbart.  även om det skulle vara en handgjord kniv i gjutjärn som passar i mitt kök så skulle det inte kännas särskilt överaskande.

Då till följdfrågan, hur personligt blir obehandlade träramar eller muggar med löjliga texter på? Jag köper t.ex. enbart porslin från en viss formgivare, vill inte ha saker som inte matchar, så vad ska jag göra med muggar som jag inte vill ha? Slänga dem? 
    Så även om jag skulle lyckas hitta saker som, otroligt nog, passar alla. Ska jag då dra hem saker/en sak som jag sedan slänger?
    Jag kommer fortsätta handla åt alla och inte vara med i spelet. Enklast så 
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:02:47 följande:
    Jag är faktiskt benägen att hålla med dig där.

Sen fattade jag inte att det handlade om ett spel (som spel man köper?), det verkar vara lite krystat i mina ögon.  Vi lottade genom att en håvade upp paket ur högen och att vi sen drog lappar med namn på. Tycker enkelheten i det slår det mesta.
    Nej man köper inget spel utan behöver två tärningar. Sedan ska man slå exempelvis två ettor eller två sexor och när man gjort det får man ta ett paket. I andra ronden ska man slå en viss siffra och får man den kan man stjäla ett paket från någon annan. Denna omgång går på en begränsad tid. 
    Till slut kan en person sitta med en stor hög paket och någon utan, eller alla med någonting utom en osv osv.  
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:14:00 följande:
    Nej man köper inget spel utan behöver två tärningar. Sedan ska man slå exempelvis två ettor eller två sexor och när man gjort det får man ta ett paket. I andra ronden ska man slå en viss siffra och får man den kan man stjäla ett paket från någon annan. Denna omgång går på en begränsad tid. 
    Till slut kan en person sitta med en stor hög paket och någon utan, eller alla med någonting utom en osv osv.  
    Ok.
    Jag personligen tycker att det låter som ett jättetrist sätt att dela ut julklapparna på.
    Tror tex inte att varken  tonåringen eller 80-åringen riktigt skulle klara att bli utan...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Johans Pillerill

Vi spelar julklappsspel med makens familj de år vi firar med dem... Men i deras variant får inte alls alla paket... Först spelar vi om de som ligger på bordet, sen får man ta av varandras till tiden gått ut... Och sen öppnar alla paketen och efter det är det ytterligare nån minut när man kan knycka till sig det man vill ha. Sist fick jag och maken nästan allt men i år låg jag på sjukhus och missade det, maken kom hem med nån tomte... Vi brukar ha typ 25kr som gräns så jag brukar slå in noblesse eller after eight :P hos min familj spelar vi inget spel, där byter vi julklappar "normalt" istället... Nackdel är ju att det är mycket dyrare, fördel är att man får något personligt :)

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:12:10 följande:
    Då till följdfrågan, hur personligt blir obehandlade träramar eller muggar med löjliga texter på? Jag köper t.ex. enbart porslin från en viss formgivare, vill inte ha saker som inte matchar, så vad ska jag göra med muggar som jag inte vill ha? Slänga dem? 
    Så även om jag skulle lyckas hitta saker som, otroligt nog, passar alla. Ska jag då dra hem saker/en sak som jag sedan slänger?
    Jag kommer fortsätta handla åt alla och inte vara med i spelet. Enklast så 
    men det handlar ju fortfarande om hur man tänker

att köpa skit i 10-kronorslådorna är inte genomtänkt, det låter som att det var det som gjordes.

men en fin temugg med vackert motiv i bra och hållbart porslin kan du få för en femtiolapp utan problem.

en påse utvalt fint affärsmalt kaffe i en god smak kan du få för en femtiolapp på en fin kaffeaffär. Eller för den delen ett gott te för den som dricker te. 

en bra hudkräm som passar alla hudtyper kostar inte mer än en femtiolapp. 

en vacker glasburk från nån rolig affär - fyll den med godis eller annat... 

jag tror mest du har fastnat i ditt tänk utifrån att du bara handlar i vissa affärer.

det är inte automatiskt skit bara för att saken inte kommer från just dina affärer.... det är där skillnaden ligger. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 13:22:17 följande:
    men det handlar ju fortfarande om hur man tänker

att köpa skit i 10-kronorslådorna är inte genomtänkt, det låter som att det var det som gjordes.

men en fin temugg med vackert motiv i bra och hållbart porslin kan du få för en femtiolapp utan problem.

en påse utvalt fint affärsmalt kaffe i en god smak kan du få för en femtiolapp på en fin kaffeaffär. Eller för den delen ett gott te för den som dricker te. 

en bra hudkräm som passar alla hudtyper kostar inte mer än en femtiolapp. 

en vacker glasburk från nån rolig affär - fyll den med godis eller annat... 

jag tror mest du har fastnat i ditt tänk utifrån att du bara handlar i vissa affärer.

det är inte automatiskt skit bara för att saken inte kommer från just dina affärer.... det är där skillnaden ligger. 

Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
  • Fiona M

Värdelöst med julklappsspel och prsenter som ska passa alla (passar ingen), men visst kan man hitta billiga personliga presenter.

• Johans Pillerill
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa Ser du problemet? 

Nä men ge något gott då... En korg med ost och kex eller choklad kanske? Alla gillar vi väl att äta ;)
  • Anonym (Alexandra)
    Johans Pillerill skrev 2012-12-25 13:29:32 följande:

Nä men ge något gott då... En korg med ost och kex eller choklad kanske? Alla gillar vi väl att äta ;)
    för 50 kr, en liten bit brie och ett paket digestive :-P
    Laktosallergiker, glutenallergiker  
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet