• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Lena

Kan ni inte lotta en att köpa julklapp till i förväg istället för att lotta i efterhand?

• Nyfiken gul

fast fördelen med julklappspelet är ju att man kan sätta spelreglerna själva. man kan ju komma överens om ett särskilt tema tex, att julklapparna måste vara en nyttopryl, att dom måste kosta en viss summa eller på annat sätt gör att alla kan känna sig nöjda o glada.

JAG själv känner ett par stycken som spelar julklappsspelet och där är det bara saker som ges bort som dom vet att alla faktiskt vill ha och uppskattar.

Personligt kan julklappspelet bli ändå bara man tänker till lite.

Sen anser väl jag också att julafton handlar om hänsyn och respekt.  Tycker du det är kul att ge så visst , men samtidigt kanske julklappspelet har tillkommit för att man faktiskt inte vill ha juklappar.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • OupaOupa

Tycker det är kasst att köra på inom familjen. På jobbet helt ok då man inte känner varandra så väl.

• Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 11:54:52 följande:
    fast fördelen med julklappspelet är ju att man kan sätta spelreglerna själva. man kan ju komma överens om ett särskilt tema tex, att julklapparna måste vara en nyttopryl, att dom måste kosta en viss summa eller på annat sätt gör att alla kan känna sig nöjda o glada.

JAG själv känner ett par stycken som spelar julklappsspelet och där är det bara saker som ges bort som dom vet att alla faktiskt vill ha och uppskattar.

Personligt kan julklappspelet bli ändå bara man tänker till lite.

Sen anser väl jag också att julafton handlar om hänsyn och respekt.  Tycker du det är kul att ge så visst , men samtidigt kanske julklappspelet har tillkommit för att man faktiskt inte vill ha juklappar.  
    Hur hittar man nyttogrejer som ska passa allt från en man på 60+ till en kvinna på 20 år? 
    Alla jag firar med älskar att få julklappar men har kanske inte råd eller kommer inte på någonting att köpa i julklapp. Jag begär aldrig att få någonting, aldrig någonsin. Men jag älskar att ge.  
  • Anonym

Håller med dig, ts,  försök påverka dem till att innan jul lotta om att ge en julklapp till en person som är med på julafton. Alla får en julklapp, men det blir en personlig sak till den man fått på sin lott!

• lövet2

Nej, julklappsspelet är ingenting för mig heller. Hos oss ger vi alla någonting, men vi försöker att hålla symboliska summor. Min mamma t ex fick söta kaffeservetter, och det kan väl låta opersonligt, men om man känner henne så vet man att det är den perfekta julklappen. Min bror fick en liten julduk, eftersom han avskyr att shoppa och i stort sett inte har något julpynt.

• Gweny

Men i stora familjer kan det ju bli mycket att handla och alla kanske inte har råd. Så jag förstår väl dem som har den leken. Är ju faktiskt barnens högtid.

• Olympia

Om jag har fattat rätt så är julklappspelet en sort utlottning.

Efter att ha läst ett otal trådar här på FL av människor som är besvikna på de julklappar de fick - eller inte fick - så tycker jag att detta verkar vara en lysande idé.
    Eftersom man inte förväntar sig så mycket så lär ingen bli besviken.

Vissa personer har varken tid, ork, råd eller ens förmåga - pga sjukdom eller annat - att köpa dyra, fina, väl uttänkta presenter. 

• Anonym (Alexandra)
    Olympia skrev 2012-12-25 12:06:12 följande:
    Om jag har fattat rätt så är julklappspelet en sort utlottning.

Efter att ha läst ett otal trådar här på FL av människor som är besvikna på de julklappar de fick - eller inte fick - så tycker jag att detta verkar vara en lysande idé.
    Eftersom man inte förväntar sig så mycket så lär ingen bli besviken.

Vissa personer har varken tid, ork, råd eller ens förmåga - pga sjukdom eller annat - att köpa dyra, fina, väl uttänkta presenter. 
    Det är ett tärningsspel och någon kan faktiskt bli helt utan julklapp i spelet. 
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet