• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym
    Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:

Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.
    Argument för:

- Vuxna människor som redan har allt de behöver och ser det som en rolig grej att spela julklappsspelet. Klapparna i det har då ett symboliskt värde.

- Vuxna människor som tycker att julklappar inte är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat julfirande.

- Vuxna människor som vill slippa hetsa runt på stan för att hitta den perfekta julklappen till en annan vuxen som, fan ta den, måste ge en perfekt julklapp i retur.

Helt enkelt: Vuxna människor som inte tar det här med julklappar på så blodigt allvar utan som en kul grej, något som kan ha roligt och skratta kring.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 14:36:38 följande:
    Argument för:

- Vuxna människor som redan har allt de behöver och ser det som en rolig grej att spela julklappsspelet. Klapparna i det har då ett symboliskt värde.

- Vuxna människor som tycker att julklappar inte är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat julfirande.

- Vuxna människor som vill slippa hetsa runt på stan för att hitta den perfekta julklappen till en annan vuxen som, fan ta den, måste ge en perfekt julklapp i retur.

Helt enkelt: Vuxna människor som inte tar det här med julklappar på så blodigt allvar utan som en kul grej, något som kan ha roligt och skratta kring.

Och jag väljer att köpa personliga saker till var och en och spelar inget spel. Är hellre utan än drar hem krimskrams som bara fyller skåp och lådor. Säger inte att de andra ska sluta spela.
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    kaffet: är förmodligen bara ett exempel, i en delikatessbutik kan du alltid hitta något som passar även den mest kräsna mottagare. En god lyxig färskpressad juice, finns många goda choklader som passar en mjölkintolerant och som är precis lika god för den som inte är allergisk.

Hudkräm - ser inte problemet med att ha olika tycke o smak. Hitta en hudkräm som är neutral i doft men som passar hudtypen.

Glasburk - också förmodligen bara angivet som ett exempel.  Ge bort hemkokad kola , hembakta kakor eller något annat. Jag tror exemplet med glasburken bara är ett tydlig förslag på att man kan köpa något att fylla .  Eller köp en snygg burk med lyxig sylt i nån delikatessavdelning. Honung kanske?

Temugg: också förmodligen bara exempel, finns ju annat man kan börja samla på om inte annat. Formgivna vinglas , kaffekoppar,  serviettringar, manchettknappar , slipsnålar osv.  En temugg kan ju symbolisera att man vill att någon kanske ska intressera sig för att börja samla . Om det bara är din syster o du som samlar kanske det kan vara roligt att nån annan i familjen börjar med samma serie?

Delikatessvaror finns även som gluten och laktosfritt och att verkligen försöka leta fram ett glutenfritt kex som inte smakar wellpapp kan vara oerhört uppskattat och genomtänkt.  Jag är själv glutenallergisk... 

En flaska vin går alltid hem, kanske såhär i jultider en god glögg?  Men det kanske inte är tillräckligt "fint"  och genomtänkt enligt dig? 

Jag ser faktiskt inte problemet.. 
  • Apopan

Vi körde julklappsspelet i år. Firade med några av mina närmsta vänner och deras barn. Barnen fick dyra fina presenter, vi vuxna tramsade oss med spelet framåt kvällen när barnen lekte med sitt.

Vi köper saker till varandra då och då året runt, behöver liksom inte vara någon högtid. Sedan så blev det så att när vi hade spelat klart så bytte klapparna rätt fort plats, så en del grejer hamnade hos den som ville ha det mest ändå ^^

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 14:33:31 följande:

Jag känner min familj och lovar dig att de saker paketen innehöll kommer ligga i någon låda tills de slängs.
    varför sattes då taket på 50 kr för det första?

varför köptes det bara skit för det andra?

om nu din familj är lika nogräknad som du? 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 14:41:22 följande:

Och jag väljer att köpa personliga saker till var och en och spelar inget spel. Är hellre utan än drar hem krimskrams som bara fyller skåp och lådor. Säger inte att de andra ska sluta spela.
    låter som att du tar julen på blodigt allvar medans din familj har en annan mer road och avslappad inställning till det.

hur väl känner ni varandra egentligen börjar jag undra?  
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 14:47:04 följande:
    varför sattes då taket på 50 kr för det första?

varför köptes det bara skit för det andra?

om nu din familj är lika nogräknad som du? 

Jag har ingen aning varför summan sattes så lågt och jag kan tänka mig att de övriga ansåg sig vara roliga. Då jag inte deltog struntade jag i vilket.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 14:48:52 följande:
    låter som att du tar julen på blodigt allvar medans din familj har en annan mer road och avslappad inställning till det.

hur väl känner ni varandra egentligen börjar jag undra?  

Jag kräver inga julklappar tillbaks, men tycker om att ge
  • Anonym

Ts, även om din familj uppskattar och är glada för dina julklappar som du köper till dom så vad är det som säger att dom faktiskt VILL HA dessa julklappar?

om dom nu kan dra till med och köra julklappspelet för en skitsumma så låter det faktiskt som dom likagärna kunnat vara utan alla julklappar.

att man säger att man önskar sig vissa saker eller saknar något i nån samling så betyder inte det att det är en nödvändighet att köpa det och ge bort. och det betyder inte att man faktiskt vill ha det i slutändan.

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 14:49:24 följande:

Jag har ingen aning varför summan sattes så lågt och jag kan tänka mig att de övriga ansåg sig vara roliga. Då jag inte deltog struntade jag i vilket.
    ja men då så... om spelet bara var en rolig grej så var väl det hela vitsen med leken. 

vad är problemet? 
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet