• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-25 12:34:16 följande:
    det där lät en smula fördomsfullt faktiskt. 
    Ha ha ha ha ha. Förklara gärna hur det var fördomsfullt
  • Anonym (Jenn)
    Anonym skrev 2012-12-25 12:30:40 följande:

vi har spelat lyxspelet i många år nu och ingen har nånsin blivit besviken - överraskad ja - men aldrig besviken.  
    Hur vet du det? Är väl inget man berättar precis. Drömmer

Vad köpte du själv förresten?
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:26:49 följande:
    Eller hur? Jag kan iof se svårigheter att hitta saker som passar alla oavsett summa. Men till max 50 kr blir det bara krimskrams som är opersonligt. 
    fast det där är ju en saning med modifikation... 

det blir inte mer personligt och genomtänkt bara för att det kostar 100-500 kr .

en hemmagjord burk med sylt som är gjord med kärlek och omsorg kostar ju i princip gratis och skulle i alla fall i min familj bli oerhört uppskattad.

Min bästa julklapp igår var en porslinsängel som svärmor hittade på loppis för några tior, en samlarängel från Christina Schollin som i ordinarie pris kostar några hundra...  en loppispryl var det som fick mig att le längst och mest igår...

så allt är relativt... 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:40:05 följande:
    fast det där är ju en saning med modifikation... 

det blir inte mer personligt och genomtänkt bara för att det kostar 100-500 kr .

en hemmagjord burk med sylt som är gjord med kärlek och omsorg kostar ju i princip gratis och skulle i alla fall i min familj bli oerhört uppskattad.

Min bästa julklapp igår var en porslinsängel som svärmor hittade på loppis för några tior, en samlarängel från Christina Schollin som i ordinarie pris kostar några hundra...  en loppispryl var det som fick mig att le längst och mest igår...

så allt är relativt... 
    Men då antar jag att din svärmor visste att du på något vis tycker om änglar eller samlar på de samlaränglarna osv? Det var en personlig julklapp till just dig, eller hur? Ingenting du fick spela till dig och som var ren tur att du tyckte om?
  • Anonym
    Anonym (Jenn) skrev 2012-12-25 12:37:48 följande:
    Hur vet du det? Är väl inget man berättar precis. Drömmer

Vad köpte du själv förresten?
    för att vi är ärliga i vår familj, det har hänt åtskilliga gånger att vi delat ut julklappar eller fått julklappar som faktiskt blivit rena besvikelserna av skilda slag. 

men i julklappsspelet har alla överträffat sig själva och verkligen tänkt till ordentligt. 

Själv köpte jag en weekendbag på hjul och den hamnade hos 40-åriga brorsan och den vart han väldigt glad över. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:43:57 följande:
    Men då antar jag att din svärmor visste att du på något vis tycker om änglar eller samlar på de samlaränglarna osv? Det var en personlig julklapp till just dig, eller hur? Ingenting du fick spela till dig och som var ren tur att du tyckte om?
    nej vi spelar inte spelet men jag bara påpekar att allt är relativt, det finns visst saker under hundra kronor som kan vara oerhört uppskattat och önskat.  det handlar inte om pengar är min poäng. 

det blir helt enkelt inte mer genomtänkt bara för att prylen kostar 499 kr eller vad det nu är. en pryl för 49  kr kan i många fall var mycket mer genomtänkt o personlig.

jag tror säkert din familj uppskattar saker för en billig peng, varför annars valde dom att presenterna inte fick kosta mer än 50 kr?  
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 12:51:24 följande:
    nej vi spelar inte spelet men jag bara påpekar att allt är relativt, det finns visst saker under hundra kronor som kan vara oerhört uppskattat och önskat.  det handlar inte om pengar är min poäng. 

det blir helt enkelt inte mer genomtänkt bara för att prylen kostar 499 kr eller vad det nu är. en pryl för 49  kr kan i många fall var mycket mer genomtänkt o personlig.

jag tror säkert din familj uppskattar saker för en billig peng, varför annars valde dom att presenterna inte fick kosta mer än 50 kr?  
    Jag tror att det säkert är lite enklare om saken i fråga får kosta lite mer än 50 kr, men jag tror inte det fungerar oavsett då det inte går att köpa saker som blir personliga för alla. 
    Just när det personliga försvinner ur julklappen, då detta är familjens sätt att se till att alla ska ha chans att få en julklapp, så tycker jag att det bara blir fel. Hade isf hellre sett att vi hade "hemlig tomte" eller så. Då får alla varsin personlig julklapp.  
  • ByggareBob

Vi körde den igår, mkt uppskattat! Det finns ju massor av varianter av leken, bla vet jag en familj som valt att om ngn blir utan får den välja ett paket från vem som helst när leken är slut, för att ingen ska gå hem utan. Vi satte upp en summa på 250kr/person jag köpte en massa olika paket. Vi hade bordet fullt med paket som innehöll bla vinflaska, choklad, filmer, böcker, toapapper osv. Alla var mkt nöjda, mest riv var  det efter plastankan med tillgörande trisslott :) En nitlott visade det sig vara efter lekens slut. Men som ngn skrev väljer man att köpa allt från ica´s 10 krs hörna blir det ju inte kul...

• Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:26:49 följande:
    Eller hur? Jag kan iof se svårigheter att hitta saker som passar alla oavsett summa. Men till max 50 kr blir det bara krimskrams som är opersonligt. 
    Jag är faktiskt benägen att hålla med dig där.

Sen fattade jag inte att det handlade om ett spel (som spel man köper?), det verkar vara lite krystat i mina ögon.  Vi lottade genom att en håvade upp paket ur högen och att vi sen drog lappar med namn på. Tycker enkelheten i det slår det mesta.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:54:53 följande:
    Jag tror att det säkert är lite enklare om saken i fråga får kosta lite mer än 50 kr, men jag tror inte det fungerar oavsett då det inte går att köpa saker som blir personliga för alla. 
    Just när det personliga försvinner ur julklappen, då detta är familjens sätt att se till att alla ska ha chans att få en julklapp, så tycker jag att det bara blir fel. Hade isf hellre sett att vi hade "hemlig tomte" eller så. Då får alla varsin personlig julklapp.  
    klart det går att köpa personliga saker som passar alla mottagare , men nu tror jag du blev lite tagen på sängen med detta upplägg. 

ge det en chans till .

att lyckas hitta saker som passar alla oavsett kön får en att tänka till.  och det är nyttigt anser jag att tänka utanför ramarna.

själv gillar jag saker som överraskar. Att hitta saker till mig som passar mitt hem eller något annat privat är för mig inte särskilt genomtänkt, det känns bara tråkigt och förutsägbart.  även om det skulle vara en handgjord kniv i gjutjärn som passar i mitt kök så skulle det inte kännas särskilt överaskande.

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet