• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Jennie med ie
    Fröken Söt skrev 2012-12-25 16:21:56 följande:
    Sedan blir jag lika ledsen varje år när alla vuxna går omkring och säger att det är barnens högtid. Jag tycker att den är till för alla som vill umgås och mysa, det försvinner inte per automatik bara för att man fyller myndig. Eller är det då torrbollen slår till?

Nej torrbollen slår till när man själv får barn och ska vara julaftons-PK...

Jajavet jag generaliserar och överdriver men nåt ligger det i det.

För min del är julklappsspelet också en kul grej liksom, och inte en ersättning för "vanligt" julkappsgivande. Jag skulle t ex inte vilja spela ett 50-kronorsjulkappsspel med famljen istället för att ge mina föräldrar den lilla vardagsguldkanten de av nån anledning inte ger sig själva men uppskattar mycket t ex...
  • mamma al

Tänk så olika man kan tycka!! Sen jag blev vxen och fick egna barn har magin kring julklappar för egen räkning helt försvunnit. Jag och min man köper under året det vi vill ha och behöver. Jag älskar däremot att ge julklappar till barnen. Att se deras ögon tindra över efterlängtade tv-spel eller legobyggsatser är underbart!!

Vi vuxna spelade julklappsspelet igår. Vi hade bestämt att vi skulle köpa 4 julklappar var till ett sammanlagt värde av c:a 100 kronor. Hur man valde att dela upp summan var upp till var och en. Man kunde alltså handla två klappar för 50 kr var och sedan slå in två "värdelösa" klappar. Det innebar att vi satt med 16 paketer med olika värde.

Vi hade supertrevligt där vi "slogs" om paketen. I slutet visade det sig att de paket som var mest intressanta under spelet innehöll t ex en scotch brite, en pocketbok som ingen människa vill läsa, och en konservburk med böngroddar:) Det fanns också "riktiga" julklappar såsom en stegräknare, ett bocciaspel o s v. Jag var den som fick flest julklappar men jag fick bara trams:)

Alla vi vuxna som spelade var helt överens att detta gör vi om till nästa år. Vi hade så roligt när vi spelade.

• mamita64
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:13:08 följande:
    För mig handlar det om att ge, jag älskar att ge till dem jag älskar. Det jag avskyr med julklappsspelet är att det inte finns någon tanke bakom de klappar som köps till spelet. Det finns ingenting personligt bakom klapparna. 
    Därför är inte jag med och spelar. Jag köper saker riktade till de som får gåvorna.  
    Men varför inte hellre då lägga de pengarna på födelsedagspresenter när folk fyller år?

Vi ska för första året låta bli julklappar ( vi har inte firat ännu) och det är så befriande, inte för att jag inte vill köpa, för jag gillar också att köpa presenter, utan för att jag ska få ihop till tio stycken på en gång. Om jag får koncentrera mej på dem en och en vid födelsedagen istället och kanske då lägga lite mer pengar så är det mycket bättre.
    Jag har försökt få det så i många år, och nu äntligen!!
  • Wimsey

Jag gillar julklappsleken men imtense som ersättning för det vanliga julklappsgivandet. Hos oss är det mer ett sätt att lindra paketöppnarbehovet innan den riktiga julklappsutdelningen.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Sarah f

Meningslöst konsumerande, är vad jag tycker om träramar skedar och liknande ingen vill ha.

Alla som generaliserar är idioter.
  • Moonis

Anledningen till att vi gick över till julklappsspel är för att man som vuxen köper allt man behöver ändå och nästan ingen av oss hade en aning om vad man skulle önska sig. Detta är en rolig lösning och alla är faktiskt glada och nöjda, till och med min ena lillebror som ändå gillar att få julklappar är nöjd.

• Anonym (vi)

Julen är till för alla. Och vi kör inte med nån julklappslekar inom min egna familj. 
    Jag och min man har sagt att vi köper för ett visst belopp till varandra (1000kr) iår och vi köper de vi vet vi vill ha och önskar oss.
    Resten går till sonen.Solig som får MASSOR med julklappar. 

Systersönerna får leksaker för 250kr var.
    Och resterande av familjen får en julklapp var jag VET dom vill ha. Och de går oftast på minst 200kr..  

• Anonym

Vi Spelar julklapps spelet men för skoj skull. Även barnen är med så vi köper saker som barnen med kan få:) Men vi köper julklappar till alla ändå.

• Anonym (!)

Jag tycker att det är toppen! Så slipper man julhetsen och vi köper betydligt mindre tack vare detta. Hos min man köper alla en sak för 100kr som lottas ut (barnen får ff egna julklappar och är inte med), det kan bli allt från fina fågelmatare, goda viner, choklad, raggsockor mm, jag tror att alla blir nöjda för det mesta om inte hamnar det i vår "presentlåda" så ger vi bort det till någon som vi misstänker skulle tycka mer om det. Hos min familj lottar vi så att alla köper till en person för 300kr, då är vi oftast ganska tydliga med vad vi vill ha och alla har fått de de vill, barnen får egna klappar även här. Vi är ju vuxna och köper det vi behöver, mest skänker vi pengar till välgörande ändamål istället för paket, vi har ju redan det vi behöver. Så för oss fungerar det jättebra och vi är inte med i hela julhysterin och överdrivna handlandet som vi annars kanske skulle varit.

• Emmich
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 11:46:11 följande:
    Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

Ja jag fick ljus .. och jag ville engenkligen ha något annat som smycken eller nåt men min mamma fick ljusen så får hon ge mig 300 kr får köpa nåt annat :)
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet