• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym

Jag älskar julklappsspelet och brukar spela det med mina vänner varje jul. Det är ju själva spelandet som är kul och sen om man får en julgranskula eller chokladkaka spelar mindre roll! Får man något tråkigt så kan man ju alltid skänka det till en loppis så att någon annan får nytta av grejen!

• Anonym
    Calpurnia skrev 2012-12-25 14:02:13 följande:
     Julklappar liksom andra presenter ska ju vara personligen utvalda. Det är ju det som är meningen med julklappar när man är vuxen - då man oftast kan köpa vad man vill ändå. Det är att se hur väl givaren sett vem man är och tagit hänsyn till det och ansträngt sig, som är hela grejen..!
    Är det någon lag på att julklappar ska vara på något speciellt sätt? De kan väl vara hur f-n som helst så länge man trivs. "...ska ju vara..."?  Who said that?
  • Fiona M
    Anonym skrev 2012-12-25 14:16:57 följande:
    Är det någon lag på att julklappar ska vara på något speciellt sätt? De kan väl vara hur f-n som helst så länge man trivs. "...ska ju vara..."?  Who said that?

Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:51:31 följande:
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
    Ja, jag menar det också.
    Man kan se problem i precis allt man gör om man väljer det. Man kan välja att se det från det positiva också.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Vi gjorde så att vi drog en person var så vi vuxna behövde bara köpa en julklapp var. Det var min idé och alla tyckte det var superbra, för då kan man köpa en lite dyrare och mer genomtänkt present. Föreslå det inför nästa år ts?

• Anonym (Alexandra)
    Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:
    Vilket bättre skäl än att de är utvalda för att man vill ge dem till just den personen finns det? Ge enbart för givandets skull känns helt meningslöst, men jag hör gärna argument för det.

Precis så jag känner. Jag köper saker, billiga som dyra, för att de passar mottagaren. Det är antingen saker jag faktiskt hört mottagaren säga att de skulle vilja ha en viss sak eller saker jag vet kommer passa dem. Och julklappsspelet går mot just det. Där köps saker enbart för köpandets skull och det kommer inte passa alla utan bli bara "roligt" krimskrams.
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:51:31 följande:
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
    ja DU tycker ju så ja - men det tycker uppenbarligen inte övrig familj - eller? 

julklappspelet var inget som föll dig i smaken och därför anser du genast att det bara innebär en massa problem utan att ens kanske tänka över saken.

Du har fått massor med tips här om hur du kan tänka för att alla ska kunna få en genomtänkt julklapp men det duger liksom inte?

låter som att allt som inte köps i dina utvalda butiker är rent skit... och då har vi en helt annan problematik...

om andra familjer lyckas få roliga och  uttänkta presenter för en 50-lapp så kan väl ni?

Ni är knappast unika om att ha diverse allergier och utpräglade åsikter om tycke o smak.   
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 14:26:14 följande:

Precis så jag känner. Jag köper saker, billiga som dyra, för att de passar mottagaren. Det är antingen saker jag faktiskt hört mottagaren säga att de skulle vilja ha en viss sak eller saker jag vet kommer passa dem. Och julklappsspelet går mot just det. Där köps saker enbart för köpandets skull och det kommer inte passa alla utan bli bara "roligt" krimskrams.
    men julen om något  är väl en högtid där man köper saker för bara köpandets skull?

även om man önskar sig saker är det ju inget som är livsnödvändigt?

återigen så går det utmärkt att få julklappspelet att fungera, men det krävs lite tankeverksamhet. Om du ändå är så duktig på att hitta presenter i övrigt till din familj så förstår jag verkligen inte problemet med att hitta EN present ?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Regnig måndag
    Fiona M skrev 2012-12-25 14:20:12 följande:

Har man grundsynen att presenter handlar om att få så lär inte mycket kunna övertyga dig om att en del snarare ser den stora vinsten i att ge.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-25 14:28:39 följande:
    ja DU tycker ju så ja - men det tycker uppenbarligen inte övrig familj - eller? 

julklappspelet var inget som föll dig i smaken och därför anser du genast att det bara innebär en massa problem utan att ens kanske tänka över saken.

Du har fått massor med tips här om hur du kan tänka för att alla ska kunna få en genomtänkt julklapp men det duger liksom inte?

låter som att allt som inte köps i dina utvalda butiker är rent skit... och då har vi en helt annan problematik...

om andra familjer lyckas få roliga och  uttänkta presenter för en 50-lapp så kan väl ni?

Ni är knappast unika om att ha diverse allergier och utpräglade åsikter om tycke o smak.   

Jag känner min familj och lovar dig att de saker paketen innehöll kommer ligga i någon låda tills de slängs.
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet