• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym

Vi lottar ut vem vi skall köpa present/er till för ca 300 kr...
       Dessa delas sedan ut av tomten tillsammans med alla julklappar till barnen.
    Därefter har vi en säck med presenter vi som vi köpt för en summa av 20 kr styck som vi sen spelar om .
    Då får man endån chans att få något man vill och man får endån lite spänning i tillvaron också.

Jag fick precis det jag ville för mina 300 kr, en ny platttång och en mandelkvarn =) 

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 14:49:24 följande:

Jag har ingen aning varför summan sattes så lågt och jag kan tänka mig att de övriga ansåg sig vara roliga. Då jag inte deltog struntade jag i vilket.
    och vart är ditt eget sinne för humor? 

det var väl själva leken som var rolig, inte julklapparna som jag ser det.  så dom anser nog att en billig kaffemugg med en taskig text på är värt att få leka en stund....

Du var ju inte ens med så varför blir du så irriterad över en simpel lek? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

om det var julklapparna som var det viktiga i leken hade din familj garanterat valt ett högre belopp. 

svårare än så är det inte. Nu var det istället symboliken i en fånig lek det handlade om.

Slappna av Ts. 

• Moonis

Vi kör alltid julspelet numera och det finns faktiskt bra saker att köpa. Även om man aldrig kan köpa det alla vill ha så kan man alltid byta sen efter eller ge bort det man själv inte vill ha. Man måste ju faktiskt inte gå hem med allt man vinner bara för att.

Vi hade tex. te, choklad, finare lakrits, trisslotter, Duschkräm, miniostrivare, glögg i olika smaker, forbart tvål, godis, viltkorv mm. Alla hittar alltid något dom tycker om och även om man inte gör det så är själva spelet kul och spännande ändå.

Tycker du väljer att se problemen med det istället och tycker du nu att 50:- är för lite så lägg som förslag att antingen höja maxsumman per paket eller bestämma hur mycket ni max ska köpa för om ni köper flera paket per person. 

• Jennie med ie

Jag känner som såhär att julklappsspelet inom familjen så att säga _ i stället för_ det mer personliga givandet är bara en bra idé om alla känner att det känns bra. I detta fallet var det inte så och jag förstår TS som gllar att ge mer personligt riktade saker och hade också tyckt att "secret Santa"-varianten (man drar ett namn och köper/ger nåt till just denne) varit en bättre lösning under de förutsättningarna.

Julklappspelet spelar vi som en kul grej med kompisar och liknande, det är personer vi ö h a inte köpt julklappar till annars och där är själva spelet viktigare än innehållet.

• Froststar

På jobbet helt OK. Privat nej. Och ska man spela så får inte ungarna heller speciella julklappar utan de klapparna ska med in i spelet. Jag tycker nämligen väldigt ofta att de som vill skrota julklappar till vuxna är de som faktiskt brukar få massor till sina barn. Om de inte orkar hitta någon liten personlig present som passar mottagaren så kan de låta bli det helt och hållet. Varför spela ett spel där det inte ens är säkert att alla får julklappar?

• Anonym (vi)

Såhär gjorde vi i år. Bestämde att alla skulle köpa två klappar var för högst 20 kr (jo, det går...finns gott om på fyndlager osv) Sedan slog vi tärningen laget runt. Om man fick 1 eller 6 fick man välja av julklapparna på bordet. Så höll vi på tills alla julklappar vart tagna. Sedan satte vi klockan på 5 minuter och gick laget runt igen och då var det en "tjuvomgång"...alltså man fick sno av andra de paket man tyckte såg intressanta ut. Riktigt skoj! Och om någon mot förmodan skulle vara utan julklapp i slutet så fick den välja en av någon som hade fler. Sedan öppnade vi och det var riktigt bra klappar. Sånt man behöver så som pumptvål, ljuslyktor, handdukar etc. Efter att klapparna var öppnade fick man även byta med varandra om man såg att någon annan fått något man hellre har nytta av. Riktigt bra och enkelt spel. Alla får en julklapp som de förhoppningsvis gillar. Ingen har ruinerat sig och stämningen är god. Varför måste allt klagas på så oerhört varje gång? Var glad och spela bara :D

• Fröken Söt

Vi körde julklappsspelet i år, och visst var det kul att spela. Men man hade ju lika gärna kunnat ta en hög grejer som man återanvänder år efter år, för att hitta grejer som passar alla är verkligen hopplöst. Det blir "det bästa som man kan hitta för summan och som så många som möjligt kan tycka är ok". Visst kan man bli tacksam för allt från batterier till ostbricka, men personligt och genomtänkt är det inte.
    Sedan blir jag lika ledsen varje år när alla vuxna går omkring och säger att det är barnens högtid. Jag tycker att den är till för alla som vill umgås och mysa, det försvinner inte per automatik bara för att man fyller myndig. Eller är det då torrbollen slår till?

• Anonym (Ha kul!)

Men slappna av nu! Det är ju jul! Om du nu känner så stark över detta så strunta i att vara med och köp inga andra julklappar heller. Om du nu vill köpa nått personligt till dina släktingar så finns det ju födelsedagar. Varför hänga upp sig på ett spel?

Vi spelar i min familj och det är grymt uppskattat och kul! Jag försöker ändå köpa nått som jag tror att alla gillar och vill ha. God jul på dig och njuut!

• purple box

Jag vill också hellre ge än att vara med i ett spel. Men vi är så pass få som firar så inget problem direkt.

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet