• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Uliise
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 12:13:08 följande:
    För mig handlar det om att ge, jag älskar att ge till dem jag älskar. Det jag avskyr med julklappsspelet är att det inte finns någon tanke bakom de klappar som köps till spelet. Det finns ingenting personligt bakom klapparna. 
    Därför är inte jag med och spelar. Jag köper saker riktade till de som får gåvorna.  
    Jag la ner en massa tänkande innan jag kom på vad jag skulle köpa, iaf!

Köpte ett fotoalbum som jag slog in, tomt. Den som fick albumet kommer att få det fyllt av fotografier tagna av mig på denne person och hens släkt. Jag har tusentals bilder på hårddisken som släkten inte sett, knappt jag själv. Så det blir ett fullt fotoalbum med osedda bilder, och garanterat personligt!
    Majken 100421
  • HannaS86
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 21:39:32 följande:
    Tänker lika jag. Struntar i om jag får tillbaks och är hellre utan än deltar i ett meningslöst spel, om än roligt under själva spelets gång, och får menlösa saker jag inte behöver och inte vill ha. 
    Exakt, från julfirandet med pappas sida släkten har jag några få saker som jag inte vill ha...
  • Bling1975

Varianten där man bara random får en julklapp förstår jag inte alls. Det hade några lite mer avlägsna släktingar till oss. Vi har haft en variant några år som komplement till vanliga julklapparna, har spelats ganska sent på kvällen och är sjukt orättvist och därför roligt. Det handlar ju både om att roffa åt sig bästa klappen och slippa bli sittande med den fulaste. Liten tävling att få flest klappar också eftersom det finns fler klappar än tävlande. Men passar bättre om man firar utan barn.

Jag skulle aldrig ge upp att köpa personliga julklappar. Men i år blev det lite hysteriskt så vi sätter som gräns att varje familj max får köpa en julklapp per vuxen person. I år hade många köpt 3-4 klappar per vuxen och fler till egna barnen. Är man 12 stycken (4 familjer) som ger och får så blir det galenskap om alla ska få 10-15 paket. 4-5 paket per vuxen är mer rimligt.

• Krokimodell

Jag har inte läst ett enda inlägg i tråden. Jag bara svarar på frågan i TS. Jag har lekt den leken i en husgrupp jag tillhör och på ett jobb där jag var praktikant (arbetsplatsen stod för alla presenter). Helt okej, men skulle verkligen inte vilja ha den leken i stället för presenter till familjen. Håller fullkomligt med TS.

Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • jenny7906

Jag håller helt med dig TS! Samma situation för mig i år, helt nya regler.. Jag som älskar att handla personliga julklappar o börjar ett par månader i förväg. Jag tror folk gör detta för att man inte ska köpa massa julklappar för köpandets skull men det känns precis som du säger att detta bidrar mer till onödig konsumtion!

• roffe

För oss blev det billigare att köpa 2 julklappar till bytet än att köpa till 7 vuxna (och sammanlagt 7 barn i släkten) och vi köpte ändå två fina grejer, sen fick vi lite roliga saker tillbaka, bland annat nya kuddar (så vi kan slänga dom gamla extrakuddarna och äntligen ha helt nya om någon skulle sova över nångång) och en ljusslinga till fönstret i sovrummet, blev jättemysigt =)

Jag tycker det var lyckat. Hade vi haft 2 heltidslöner hade vi köpt personliga klappar till alla. Men nu lever vi på försörjningsstöd så det vi handlar klappar för tappar vi ju i matpengar. Så även om vi köpte billigt och kom hyfsat billigt undan för att vara jul, så får vi ändå leva jävligt snålt under hela januari. Men julafton var jättemysig så lite får man väl lida, nudlar är ju rätt gott ändå, hoppas man har något bra i frysen :P

• Anonym

Varför tycker vuxet folk att det är så viktigt med julklappar?

• Anonym

vi spelar det också i våran familj är det barnen som får julklappar om man vill ge sin mamma pappa något så gör man det inget tvång. Vi brukar köpa något som passar alla åldrar choklad har förekommit, godis mm det är ju bara en lek man måste inte vara med

• Anonym

Håller med. Vi har också så i vår familj. I år hade jag ändå haft råd att köpa dem alla så det var skönt men jag hade kunnat vara utan julklappsspel. :P 

• kickan89

Håller med ts. Den typen av julklappsspel blir ju köpa bara för att köpa. Vi ger julklappar till alla syskon och föräldrar men när vi firar med mina mostrar, morbror, kusiner osv så brukar vi dra en lapp med ett namn så köper man till den, secret santa som någon ovan kallade det. Då ger man iaf en personlig present till den enda man handlar till, känns roligare tycker jag. Visst blir det endel presentkort men då blir det åtminstone på butiker som man vet att personen i fråga gillar. Vi köper ju alla för samma summa så köper man kläder eller något som kan behöva bytas så kan man lägga med kvittot i paketet också om man vill hålla hårt på att man inte ska tala om vem som köpt vad ;)

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet