• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    det var bara exempel - jag tycker du egentligen krånglar till det mer än vad det behöver göras. 

Det GÅR att hitta saker för en femtiolapp men det kräver att man tänker till lite...

man har ett helt år på sig att tänka till och det på en enda sak, är det verkligen SÅ omöjligt som du vill få det till?

att återvända till samma affärer år från år för att man hittat något som går hem känns ju faktiskt mer safe än att det är något man tänkt till över och ger med eftertanke. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:25:31 följande:
    Kaffet : Vi är två som dricker kaffe
    Hudkräm: Jag vet att mina systrar är väldigt noga med dofter och gillar olika former av doft
    Glasburk: Min ena syster gnäller ofta över hur mycket skit de har i skåpen och hur de behöver slänga mycket
    Temugg: Jag och min ena syster samlar på porslin från formgivare och köper inte annat än från dessa

Ser du problemet? 
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:30:48 följande:
    för 50 kr, en liten bit brie och ett paket digestive :-P
    Laktosallergiker, glutenallergiker  

Men nu ser du bara problem! Du verkar har bestämt dig för att det är omöjligt du  tänker inte ändra uppfattning.

Det jag tar föregivet att Nyfiken Gul menade är att man kan hitta på bra och genomtänkta saker om man anstränger sig och gav exempel på vad man kan ha. Självklart beror det på personerna som ingår.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:40:35 följande:

Men nu ser du bara problem! Du verkar har bestämt dig för att det är omöjligt du  tänker inte ändra uppfattning.

Det jag tar föregivet att Nyfiken Gul menade är att man kan hitta på bra och genomtänkta saker om man anstränger sig och gav exempel på vad man kan ha. Självklart beror det på personerna som ingår.
    Jag är inte och kommer inte med i spelet. Förklarar bara varför jag avskyr det. Sakerna de i spelet fick hem nu lovar jag er kommer aldrig användas då ingen av oss gillar krimskrams. 
  • Regnig måndag
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:44:03 följande:
    Jag är inte och kommer inte med i spelet. Förklarar bara varför jag avskyr det. Sakerna de i spelet fick hem nu lovar jag er kommer aldrig användas då ingen av oss gillar krimskrams. 
    Det är ju helt ok att tycka.
    Jag tyckte mest att det var negativ inställning att säga nej till alla förslag för det ju inte exemplen sm är viktiga utan principen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-25 13:44:03 följande:
    du verkar utgå ifrån att du är den enda som tänker till och har tanke bakom julklapparna?

om du anser att familjen inte vill ha krimskrams så undrar ju jag varför dom i så fall satte en gräns på 50kr?

tyckte verkligen ALLA att presenterna var krimskrams o inget önskvärt?

det låter som att du har en ganska hög uppfattning om dig själv och mindre sådan om din övriga familj...  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Alexandra)
    Regnig måndag skrev 2012-12-25 13:50:28 följande:
    Det är ju helt ok att tycka.
    Jag tyckte mest att det var negativ inställning att säga nej till alla förslag för det ju inte exemplen sm är viktiga utan principen.
    jag säger ju nej för att påvisa problematiken. 
  • annelius

Jag har aldrig spelat julklappsspelet men skulle kunna göra det som en kul grej, som ett komplettering till de vanliga julklapparna. Då spelar det ju ingen roll vad man köper, det blir som en "bonus".

• NadiaMi

Ett alternativ är att man drar lott om vem man ska ge en julklapp till, så var och en får en person att fokusera på istället för att hitta saker till alla.

Det gjorde vi i min familj i några år och jag vet andra som gör det också.
    Ett jättekul system tycker jag eftersom det minskar stressen, och gör man dragningen längre i förväg får man betänketid också. Den man ska ge sin klapp till ska förståss inte veta utan har en "hemlig tomte" att vänta på klapp från.
    Vill man kan man sätta en prisgräns också som passar alla som deltar.

• Calpurnia

Tycker att det låter jättetrist. Julklappar liksom andra presenter ska ju vara personligen utvalda. Det är ju det som är meningen med julklappar när man är vuxen - då man oftast kan köpa vad man vill ändå. Det är att se hur väl givaren sett vem man är och tagit hänsyn till det och ansträngt sig, som är hela grejen..!

• Mossagti

Vi spelade julklappsspelet igår för första gången och det var verkligen lyckat. Alla hade med sig två julklappar för en hundring styck. Ingen gick lottlös och genom att man fick stjäla julklappar på andra rundan fick alla något de ville ha.

Julklapparna var saker som hörlurar,laptop-kudde, vin, set med ölglas, kitschig ölöppnare (mycket populär) och en fin handkräm.

Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet