• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Kaupa Jaur

Jag hade tandställning i tonåren, och det var hela tiden enorma smärtor. Bortsett från att vissa tänder MÅSTE åtgärdas, tror du att det innerst inne är idiotiskt att hålla på och slita och dra i tänderna? Att man lättare drabbas av tandlossning i framtiden?

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Emma) skrev 2013-01-02 13:52:37 följande:
    Vad är det egentligen för skillnad på tandhygienister och tandsköterskor?

Som jag förstått det är det ena/tandhygienist en högskoleutbildning om tre år, och det andra/tandsköterska en gymnaie-/YH-utbildning. Men sen då? Att tandhygienister arbetar mer fritt/själva vet jag också, och att lönerna inte skiljer nämnvärt mellan de två. Vad anser du att det finns för skillnader/likheter - och är det bra eller dåligt att de likheterna/skillnaderna finns? Är tandsköterskor på väg att fasas ut (jmfr uskor/ssk inom sjukvården)? Haha, ser nu att det ser lite ut som en skoluppgift - det är det inte. Jag är bara genuint intresserad, och passar på att fråga nu när jag har en tandhygienist "på tråden"  
    Se svaret som du har fått från Anonym (tandsköterska)!

Sen kan också nämnas att en stor formell skillnad är att tandhygienist är en skyddad titel. För att få kalla sig och arbeta som tandhygienist måste man ansöka om legitimation från Socialstyrelsen.

Jag tror inte att tandsköterskor är på väg bort. Dom gör ett jättejobb och utan dom skulle ingen tandvårdsklinik gå runt alls!
  • Anonym

Vill gärna få svar på om tänderna kan ramla ut om man tar bort tandstenen?

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-01-02 13:54:49 följande:
    Jag har tandläkarskräck och tandsten. Nu har jag drabbats av nånslags (orimlig) känsla av att tänderna hålls på plats av tandstenen, så jag vågar inte gå och ta bort den för jag är rädd att tänderna då ska ramla ut. Är det möjligt?
    Utifrån din text att döma så låter det mest som en irrationell rädsla att tänderna kommer ramla ut om man tar bort tandstenen. Kanske beror på din tandläkarskräck?

Visst finns det extrema fall av tandlossning där vissa tänder sitter jättelöst och hålls stabila av tandsten (precis som murbruk mellan tegelstenar) men dessa är relativt få. Då handlar det inte heller om att dom ramlar ut när man tar bort tandstenen utan istället om att det märks hur löst dom egentligen sitter när man tar bort det som "stabiliserar" upp det hela. I dessa fall är det bra att tandstenen tas bort så att sjukdomsbilden uppdagas  och man kan behandla det som är sjukt.

Förstår dock att det känns jobbigt för dig. Kanske du kan ta med en vän som stöd och hjälp?

• Anonym
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 20:14:52 följande:
    Utifrån din text att döma så låter det mest som en irrationell rädsla att tänderna kommer ramla ut om man tar bort tandstenen. Kanske beror på din tandläkarskräck?

Visst finns det extrema fall av tandlossning där vissa tänder sitter jättelöst och hålls stabila av tandsten (precis som murbruk mellan tegelstenar) men dessa är relativt få. Då handlar det inte heller om att dom ramlar ut när man tar bort tandstenen utan istället om att det märks hur löst dom egentligen sitter när man tar bort det som "stabiliserar" upp det hela. I dessa fall är det bra att tandstenen tas bort så att sjukdomsbilden uppdagas  och man kan behandla det som är sjukt.

Förstår dock att det känns jobbigt för dig. Kanske du kan ta med en vän som stöd och hjälp?

Tack
  • Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-02 14:06:54 följande:
    Min tandhygienist är en riktig surpuppa och man får känslan av att hon njuter när hon ser det gör ont och blodet rinner. Senast tog tandläkaren bort tandsten och det kändest knappt.
    Oj då, det lät ju inte alls bra. Byt tandhygienist bums!Glad
  • Anonym (Tandsten)

Kan man egentligen förebygga tandsten? Har hört att det har något med salivet att göra??

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-01-02 17:07:46 följande:
    Har med ganska stor säkerhet Sjögrens syndrom har gjort salivtest som visade nedsättning.

Har de senaste 5-6 åren fått en massa tandsten vilket jag aldrig haft tidigare samt har fått ett hål vilket jag inte haft sedan jag var barn, frågan är om det kan vara bra att använda Hexident regelbundet som komplement till den vanliga skötsel av tänderna? 
    Jag tycker inte att du ska skölja regelbundet med Hexident. Sådana preparat är endast menade som tillfällig hjälp med munhygienen efter till exempel en operation eller annat ingrepp som gör att man är öm och har svårt att hålla rent själv.

Skulle istället rekommendera dig att ta hjälp av din tandhygienist för att prova ut rätt hjälpmedel som du kan använda för rengöring mellan tänderna (tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste) så att han/hon också kan visa dig rätt teknik (om du inte gjort detta redan förstås).  Den bästa rengöringen du kan få är den mekaniska!

Sjögrens syndrom innebär en särskilt stor risk för karies så därför skulle jag också rekommendera att skölja två ggr/dag med fluorlösning 0,2% (ex Dentan och Flux).
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (fd bulimiker) skrev 2013-01-02 17:49:23 följande:
    Tack för ditt svar!

Är rädd för att gå till tandläkare el tandhygienist pga att man ska se hur slitna tänderna är, men ska kanske våga iaf. Målet är att sluta helt med det sjuka beteendet att hetsäta och kräkas, men ibland blir ångesten bara för stor... och då vet jag nu iaf hur jag kan försöka minska skadorna för mina stackars tänder.
    Förstår att det känns jobbigt. Jag tror att många av de känslor du känner kanske beror på skam över din sjukdom snarare än över hur dina tänder ser ut. Din tandläkare/tandhygienist borde (och ska vara) professionell i sitt bemötande gentemot dig och hjälpa dig igenom besöket på bästa sätt.

Kanske kan det vara en idé att boka en tid bara för att träffas? Så att du kan känna in vem det är och ha möjlighet att byta om det inte känns bra. Oftast känns besöket lättare om man vet vem det är man ska till.

Lycka till!Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (?) skrev 2013-01-02 19:42:23 följande:
    1. Kan man boka tid hos hygienisten direkt eller måste man gå via tandläkaren?
    2.
    Jag har jättemycket tandsten och drar mig för att gå och få det fixat. Jag bävar för "föreläsningen" som kommer och vill verkligen inte ha någon. Jag vet att mina tänder är i ett uselt skick och behöver inte höra det från någon annan. Hur ska jag få fram det utan att vara oförskämd? Helst skulle jag vilja boka en tid, gå dit och få det gjort som behöver göras utan att behöva prata och diskutera om mina tänder öht! Vad skulle du råda mig till? Jag vet att jag behöver ta tag i det och tandläkarbesök men oroar mig, har inte skräck men oro och rädsla, hur gör jag?
    1. Det är lite olika från landsting till landsting och från klinik till klinik. Hos vissa kliniker går det bra att boka in sig hos tandhygienist direkt medan man hos andra måste gå via tandläkaren.

2. Jag tror att det bästa du kan göra är att vara ärlig. Säg hur du känner och vad du önskar få ut av besöket. Kom ihåg att du är där för din skull. Det är du som är patienten och även den som bestämmer hur du vill att ditt besök ska vara. Det jag dock skulle råda dig till är att fråga tandläkaren/tandhygienisten om hur ditt tandstatus är. Jag har varit med om många gånger att patienter är helt övertygade om att det är riktigt illa medan det i själva verket inte alls är det. Sedan förekommer självklart motsatsen också. Kanske kan du också få råd om hur du kan göra för att förebygga så att mängden tandsten i framtiden minskar?

Skulle nog råda dig till samma sak som jag skrev till en annan i tråden. Boka en tid bara för att träffa den som ska behandla dig. Så att du kan känna om det känns bra, om du har förtroende för honom/henne. Skulle så inte vara fallet kan du byta till någon annan som känns bättre. Det kostar ju lite pengar att "bara" komma dit för att prata men det kanske det kan vara värt.
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!