Anonym (?) skrev 2013-01-02 19:42:23 följande:
1. Kan man boka tid hos hygienisten direkt eller måste man gå via tandläkaren?
2. Jag har jättemycket tandsten och drar mig för att gå och få det fixat. Jag bävar för "föreläsningen" som kommer och vill verkligen inte ha någon. Jag vet att mina tänder är i ett uselt skick och behöver inte höra det från någon annan. Hur ska jag få fram det utan att vara oförskämd? Helst skulle jag vilja boka en tid, gå dit och få det gjort som behöver göras utan att behöva prata och diskutera om mina tänder öht! Vad skulle du råda mig till? Jag vet att jag behöver ta tag i det och tandläkarbesök men oroar mig, har inte skräck men oro och rädsla, hur gör jag?
1. Det är lite olika från landsting till landsting och från klinik till klinik. Hos vissa kliniker går det bra att boka in sig hos tandhygienist direkt medan man hos andra måste gå via tandläkaren.
2. Jag tror att det bästa du kan göra är att vara ärlig. Säg hur du känner och vad du önskar få ut av besöket. Kom ihåg att du är där för
din skull. Det är du som är patienten och även den som bestämmer hur du vill att ditt besök ska vara. Det jag dock skulle råda dig till är att fråga tandläkaren/tandhygienisten om hur ditt tandstatus är. Jag har varit med om många gånger att patienter är helt övertygade om att det är riktigt illa medan det i själva verket inte alls är det. Sedan förekommer självklart motsatsen också. Kanske kan du också få råd om hur du kan göra för att förebygga så att mängden tandsten i framtiden minskar?
Skulle nog råda dig till samma sak som jag skrev till en annan i tråden. Boka en tid bara för att träffa den som ska behandla dig. Så att du kan känna om det känns bra, om du har förtroende för honom/henne. Skulle så inte vara fallet kan du byta till någon annan som känns bättre. Det kostar ju lite pengar att "bara" komma dit för att prata men det kanske det kan vara värt.