• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Kaupa Jaur
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-03 20:13:22 följande:
    Omöjligt att svara på vad det kan vara utan att ha sett honom. Kan du lägga upp en bild? Däremot är det ingen fara att tänderna skulle ha krossat varandra. Du behöver inte heller oroa dig för de vuxna tänderna som så småningom kommer att titta fram, eftersom deras utseende inte är beroende av mjölktändernas utseende.

Jag tror inte att din son är fluorskadad (emaljfluoros) eftersom detta då skulle visa sig som vita fläckar generellt i bettet och inte bara på enstaka tänder. Du behöver med andra ord inte oroa dig över att du skulle ha förstört hans tänder genom att använda fluortandkräm från fem års ålder. Jag använder vuxentandkräm till min dotter (11 mån) och likaså till min son (3 år). Så länge mängden inte överskrider deras lillfingernagel är det ingen fara. Däremot kan små barn ha lite svårt för den starka smaken på vuxentandkräm till skillnad från barntandkräm som är mer mild och söt.
    Tyvärr så syns inte sprickorna på bild, men tack för svar ändå Glad
  • Anonym (emalj)

Om man har fått tunnare emalj för att man ätit mycket frukt, går det på något vis få tillbaka sin tjocka emalj igen?

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (emalj) skrev 2013-01-20 12:54:15 följande:
    Om man har fått tunnare emalj för att man ätit mycket frukt, går det på något vis få tillbaka sin tjocka emalj igen?
    Nej, det går tyvärr inte. Var rädd om den du har kvar, försvinner den är den borta för alltid. Det är ju självklart inte farligt för tänderna att äta frukt, så sluta för all del inte helt. Däremot är det inte bra att överdriva intaget och äta för mycket och för ofta. Tänk på att inte borsta tänderna det första du gör efteråt, skölj gärna med direkt vatten och vänta en timme eller mer innan tandborstning.
  • Kaupa Jaur
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-20 20:34:20 följande:
    Nej, det går tyvärr inte. Var rädd om den du har kvar, försvinner den är den borta för alltid. Det är ju självklart inte farligt för tänderna att äta frukt, så sluta för all del inte helt. Däremot är det inte bra att överdriva intaget och äta för mycket och för ofta. Tänk på att inte borsta tänderna det första du gör efteråt, skölj gärna med direkt vatten och vänta en timme eller mer innan tandborstning.
    Har en följdfråga på det; om man utsätter tänderna för mycket syra/socker så emaljen förstörs, kan man ta en fluortablett direkt efter eller är det dåligt på nåt sätt? Tex först äpple, sen fluor??
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-20 21:01:51 följande:
    Har en följdfråga på det; om man utsätter tänderna för mycket syra/socker så emaljen förstörs, kan man ta en fluortablett direkt efter eller är det dåligt på nåt sätt? Tex först äpple, sen fluor??
    Nej det är inte alls dåligt. Tvärtom!
  • Anonym (fia)

ska läsa i tråden, aksnek du redan svarat, men frågar för säkerhets skull. förutom att peta bort tandsten o borsta noga. vad kan man göra åt dålig andedräkt???

• Anonym (tandhygienist)
    Anonym (fia) skrev 2013-01-20 21:19:20 följande:
    ska läsa i tråden, aksnek du redan svarat, men frågar för säkerhets skull. förutom att peta bort tandsten o borsta noga. vad kan man göra åt dålig andedräkt???
    Att hålla rent regelbundet mellan tänderna är, precis som att borsta, jätteviktigt. Bakteriebeläggningar (plack) ligger kvar mellan tänderna och ge där upphov till svavelföreningar som är illaluktande. Med regelbundet menas en gång varje eller varannan dag.

Man kan också borsta tungan, antingen med en tungskrapa eller med en vanlig tandborste, i samma veva som man sköter den dagliga tandhygienen.

SB12 är ett munskölj som är speciellt mot dålig andedräkt. Det innehåller zink som binder dom illaluktande svavelföreningarna. Däremot är det ganska dyrt. Tror att en flaska (den normalstora) kostar 120-140 kr (!!!). Personligen tycker jag att det är alldeles för dyrt men om man tycker att det hjälper så kanske det är värt det.
  • Anonym (emalj)

Blir emaljen tunnare av tandblekning?

Är det normalt att framtänderna är genomskinliga? Eller är detta ett tecken på tunn emalj? 

• Kaupa Jaur

Korkad fråga kanske men hur vet man att man har tandsten? Det blöder inte när jag borstar men jag tycker tänderna blir skrovligare och grövre ju äldre jag blir, men det kanske är normalt?

Sen en fråga till. Jag dricker inte kaffe eller te och försöker undvika juice, men mina tänder gulnar! Vågar egentligen inte bleka av rädsla för att det ska bli ojämn färg efter ett tag, är också lite skraj för slipmedel i tandkrämen. Finns det något snällt sätt att bleka tänderna?

Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!