Aileen Allannah skrev 2013-02-01 20:43:49 följande:
Det här med tandtråd, det ljuger nog alla om hur ofta de använder, va?

Kan du se om man använder det ofta eller bara ibland? Och en annan fråga om tandtråd, jag brukar komma på att göra det efter lunchen typ, och jag tänker att det är väl bättre att göra det nån gång om dagen, även om det inte är vid tandborstningen, än att inte göra det alls?
Sist jag var hos tandläkaren sa hon att jag skulle använda tandtråd EFTER tandborstningen, men det känns lite bakvänt? Eller? Jag brukar göra före...
Haha, ja det är ganska vanligt att man får höra lite sanning med modifikation angående tandtråden

Och ja, jag kan se om man gör det regelbundet (minst varannan dag) eller bara sporadiskt. Sitter det bakterier kvar mellan tänderna kommer dessa att ge upphov till lokal tandköttsinflammation (gingivit). Det tar ungefär ett par dagar innan gingivit uppkommer och symptomen är att det blir lättblödande, svullet, rött och ömt (därför vanligt att det blöder när man tandtrådar om man inte gör det regelbundet). Håller man sedan rent ordentligt läker det av sig själv på några dagar upp till en vecka.
Någon som tandtrådade nyligen innan tandvårdsbesöket och som annars inte gör det regelbundet avslöjas av att det är rent mellan tänderna men ändå är inflammerat. Så om man vill undvika att bli "påkommen" bör man alltså ha tandtrådat regelbundet minst en vecka innan besöket
Jag brukar alltid rekommendera mina patienter att använda tandtråd dagligen till varannan dag_när som helst_ på dygnet. Spelar absolut ingen roll om man gör det före eller efter tandborstning, mitt i natten, efter lunch, framför tv:n på kvällen eller på eftermiddagen osv. Välj själv när det passar bäst! Finns ingenting som visar på att det skulle vara bättre att göra det just efter tandborstningen.