• Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varsågoda att fråga!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 13:45
    Nu vaknade nyss min dotter! Måste gå och ta hand om henne och fixa lite lunch men jag återkommer så fort tillfälle ges! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 21:27
    Vad kul med så många frågor!
    Nu måste jag kila iväg från datorn. Har småbarn som vaknat och behöver hjälp att somna om. Sen kommer jag nog att krypa ner själv! Fortsätter svara på frågor imorgon :)

• Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
  • Anonym (tandhygienist)

Run to the hills skrev 2013-02-01 20:33:36 följande:
    Jag är dryga 30, har aldrig haft hål trots att jag i tonåren jätteofta bara borstade tänderna på morgonen. Har dessutom småätit en del i livet. Min man är i samma
    Run to the hills skrev 2013-02-01 20:35:21 följande:
    ... Ålder och har aldrig heller haft hål. Är detta något vi genetiskt borde ha överfört till våra barn? Kommer de troligtvis inte heller få hål?

Och en helt annan fråga, ska man ha speciell tandkräm till eltandborste?

Karies är en multifaktoriell sjukdom vilket innebär att det inte bara är en faktor som påverkar om man blir sjuk eller inte. De faktorer som påverkar är bland annat intagsfrekvens (mat och dryck, vatten undantaget), bakterieflora, salivsammansättning, fluortillförsel, munhygien mm.

Det finns något som heter "det finns inga dåliga tänder, bara dåliga vanor" vilket stämmer ganska bra. Det är ytterst ovanligt att karies beror på genetik. Det som spelar in är oftast det sociala arvet, det vill säga; man ärver dåliga vanor

Att enbart småäta är inget som "garanterar" att man får karies, inte heller att bara borsta på morgonen. Troligtvis kommer inte era barn få problem med karies, förutsatt att ni lär dem bra vanor och att ta hand om tänderna på bästa sätt. Sedan finns det självklart aldrig några garantier :)

Geltandkräm är jättebra att ha till eltandborstar. Finns en himla massa olika märken så det är bara att välja och vraka!  
  • Anonym (tandhygienist)
    Aileen Allannah skrev 2013-02-01 20:43:49 följande:
    Det här med tandtråd, det ljuger nog alla om hur ofta de använder, va? Kan du se om man använder det ofta eller bara ibland? Och en annan fråga om tandtråd, jag brukar komma på att göra det efter lunchen typ, och jag tänker att det är väl bättre att göra det nån gång om dagen, även om det inte är vid tandborstningen, än att inte göra det alls?

Sist jag var hos tandläkaren sa hon att jag skulle använda tandtråd EFTER tandborstningen, men det känns lite bakvänt? Eller? Jag brukar göra före...

Haha, ja det är ganska vanligt att man får höra lite sanning med modifikation angående tandtråden Glad Och ja, jag kan se om man gör det regelbundet (minst varannan dag) eller bara sporadiskt. Sitter det bakterier kvar mellan tänderna kommer dessa att ge upphov till lokal tandköttsinflammation (gingivit). Det tar ungefär ett par dagar innan gingivit uppkommer och symptomen är att det blir lättblödande, svullet, rött och ömt (därför vanligt att det blöder när man tandtrådar om man inte gör det regelbundet). Håller man sedan rent ordentligt läker det av sig själv på några dagar upp till en vecka.

Någon som tandtrådade nyligen innan tandvårdsbesöket och som annars inte gör det regelbundet avslöjas av att det är rent mellan tänderna men ändå är inflammerat. Så om man vill undvika att bli "påkommen" bör man alltså ha tandtrådat regelbundet minst en vecka innan besöket Flört 

Jag brukar alltid rekommendera mina patienter att använda tandtråd dagligen till varannan dag_när som helst_ på dygnet. Spelar absolut ingen roll om man gör det före eller efter tandborstning, mitt i natten, efter lunch, framför tv:n på kvällen eller på eftermiddagen osv. Välj själv när det passar bäst! Finns ingenting som visar på att det skulle vara bättre att göra det just efter tandborstningen.
  • Anonym (fläcken)

Jag är 30 år och har fått vita fläckar på två tänder i överkäken. Jag har inte slagit i och det är inte medfött. Det sitter inte vid tandköttet utan längst ner på tanden, som en vit rand där. Vad kan det bero på? Kritkaries tror jag inte det är, jag har i princip aldrig hål i tänderna och får alltid höra att tänderna är rena och fina. Vad kan jag göra för att få bort fläckarna och förhindra att nya kommer? Det ser så fult ut

• Anonym (fläcken)
    Anonym skrev 2013-02-01 08:38:47 följande:
    Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak  Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.

Kan du hjälpa mig? 
    Jag vet inte om det är samma, men när jag fick mina visdomständer så tyckte jag det blev svårt att rengöra ordentligt längst in i munnen. Jag använde också vinkeltandborste men det räckte inte. Fick ofta små inflammationer i tandköttet och fick såklart dålig andedräkt. Jag tröttnade och bad själv om att få ta bort visdomständerna. Det bästa jag gjort! Det gjorde inte det minsta lilla ont, och sedan dess har jag sluppit alla inflammationer och munnen är fräsch igen.
  • Anonym

Hur mycket tar tänderna skada av att man kräks under en lite längre tid, flera ggr om dagen? Typ några månader?

• Anonym (Geografisk tunga)

Vet du något om geografisk tunga? En tandhygienist sa för några år sen att jag hade det. Dum som jag var frågade jag inte om det då, men när jag har googlat stämmer det. Går det att behandla på något sätt? Det ser hemskt ut och gör ofta ont.

• Kaupa Jaur
    Anonym (Geografisk tunga) skrev 2013-02-06 08:03:18 följande:
    Vet du något om geografisk tunga? En tandhygienist sa för några år sen att jag hade det. Dum som jag var frågade jag inte om det då, men när jag har googlat stämmer det. Går det att behandla på något sätt? Det ser hemskt ut och gör ofta ont.
    Sådär har jag också ibland! Fast utan att det gör ont, och försvinner efter några dagar.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (fläcken) skrev 2013-02-04 20:56:19 följande:
    Jag är 30 år och har fått vita fläckar på två tänder i överkäken. Jag har inte slagit i och det är inte medfött. Det sitter inte vid tandköttet utan längst ner på tanden, som en vit rand där. Vad kan det bero på? Kritkaries tror jag inte det är, jag har i princip aldrig hål i tänderna och får alltid höra att tänderna är rena och fina. Vad kan jag göra för att få bort fläckarna och förhindra att nya kommer? Det ser så fult ut
    Kan tyvärr inte svara utan att ha sett en bild. Finns det möjlighet att fota och lägga upp?
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-05 15:50:38 följande:
    Hur mycket tar tänderna skada av att man kräks under en lite längre tid, flera ggr om dagen? Typ några månader?
    Omöjligt att svara på då det beror på flera saker, bland annat hur bra din saliv är på att buffra syror. Spontant tror jag inte att en så kort tid som några månader gör speciellt stor skada.

För att minimera skadan efter varje kräkning är det bra att direkt skölja ordentligt med vatten och sedan gärna med en fluorlösning (ex Dentan eller Flux med fluorhalt 0,2%). Undvik därefter tandborstning under minst en timme.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Geografisk tunga) skrev 2013-02-06 08:03:18 följande:
    Man vet inte vad det är som orsakar lingua geografica och tyvärr finns inte någon behandling. Det du kan göra är att använda ytbedövande salva eller lösning för att lindra smärta. Det kan också vara bra att undvika sådan mat och dryck som förvärrar symptomen. En bra tandkräm att använda är Zendium som saknar det ämne som gör att tandkrämen skummar sig (natriumlaurylsulfat) vilken kan orsaka smärta hos personer med känsliga slemhinnor. Undvik också att borsta eller skrapa tungan när du gör rent dina tänder.

Om dina slemhinnor känns torra kan det hjälpa att använda någon saliversättande spray som smörjer och lindrar.
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!